شناسهٔ خبر: 48603620 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه عصررسانه | لینک خبر

وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد ؛

افزایش ۵۰۰۰ کیلومتری خطوط ریلی و آزادراه‌ها تا پایان ۱۴۰۰

صاحب‌خبر - وزیر راه و شهرسازی گفت: آزادراه‌های کشور در دولت یازدهم ۲۱۰۰ کیلومتر بود که اکنون با اضافه شدن ۱۰۰۰ کیلومتر به طول آزادراه‌ها مواجه هستیم و از سوی دیگر حدود ۴۰۰۰ کیلومتر به طول خطوط ریلی کشور تا پایان امسال اضافه خواهد شد. محمد اسلامی در مراسم افتتاح ۱۰ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان طرح آزادراهی و ریلی که با فرمان رییس جمهور انجام شد، اظهار کرد: شبکه ریلی کشور طی هشت سال گذشته از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر خطوط فعال ریلی تا پایان امسال به بیش از ۱۴ هزار کیلومتر خواهد رسید. البته تا قبل این افتتاح ۱۵۲۰ کیلومتر، خط ریلی افتتاح شده است. وی افزود: حجم پروژه‌های در دست اجرا این وزارتخانه به اندازه میزان پروژه‌هایی است که از ابتدای سال ۱۳۹۲ داشتیم، حدود ۱۰ هزار کیلومتر در دست مطالعه است و ۶۰۰ کیلومتر از ۱۳۰۰ کیلومتر خط ریلی که تقریبا بالای ۸۰ درصد پیشرفت داشته را افتتاح خواهیم کرد. وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: پیش از این دو خط ریلی بین‌المللی از ایستگاه گرگان به اینچه برون و ایستگاه خاف به هرات افغانستان نیز به بهره‌برداری رسیده است و هشت پروژه ریلی دیگر سه استان کردستان، اردبیل و چهار محال و بختیاری را به هم متصل می‌کند. اسلامی گفت: بهره‌برداری از خط ۲۷۱ کیلومتری راه‌آهن یزد-اقلید یکی از پروژه‌هایی است که افتتاح خواهد شد و باعث می‌شود طول مسیر مورد نظر در جنوب شرق کشور، حدود ۴ ساعت کاهش پیدا کند و در زمان و انرژی صرفه‌جویی شود. وی اضافه کرد: حجم باری که به واسطه این خط در هفته جابه‌جا می‌شود به ۷.۵ میلیون تن خواهد رسید. استان فارس می‌تواند از آن بهره‌مند شود. همچنین پروژه مهم دیگر خط جدید استان آذربایجان شرقی - تبریز است که سال گذشته میانه - بستان‌آباد به صورت حضوری توسط رئیس جمهور افتتاح شد. وزیر راه و شهرسازی خاطرنشان کرد: قرار بود تا قبل از پایان دولت دوازدهم این خط به تبریز متصل شود، ما نیز در ایستگاه خاوران که اولین نقطه مساعد برای این کار بود، خط راه‌آهن را متصل کردیم. ضمن این که زیباترین و بزرگ‌ترین پل فلزی قوسی کشور به طول ۱۱۰۰ متردر این مسیر با تکنولوژی جدید ساخته شد که در هفته‌های آتی حرکت قطار از آن آغاز می‌شود. اسلامی اظهار کرد: اگر با معضلات و کاستی‌هایی در چند هفته اخیر ، مواجه نشده بودیم قطعا می‌توانستیم قطار را از خاوران حرکت دهیم. این خط حدود پنج و نیم ساعت مسیر تردد قطارها از تبریز به تهران را کاهش می‌دهد. البته از سوی دیگر برای افزایش ایمنی و سرعت جا به جایی بار، خط دوم قزوین به کرج به طول ۱۰۵ کیلومتر را در ماه‌های اخیر افتتاح کردیم، و ۱۰۶ کیلومتر دیگر در مسیر زنجان را افتتاح می‌کنیم همچنین یکی از خطوط پر ترافیک بافق- زرین‌شهر بوده که بخشی از آن به طول ۱۸۲ کیلومتر افتتاح می‌شود. به گفته وی، در زمینه آزادراه‌هی در ابتدای دولت یازدهم ۲۱۰۰ کیلومتر آزادراه در کشور داشتیم که تا پایان ماه‌های امسال به 3100 کیلومتر خواهد رسید. یکی از قول‌هایی که دادیم این بود که کارهای مربوط به منطقه ۲ آزادراه تهران - شمال را با سرعت انجام دهیم. کاری که در دو سال گذشته انجام شد با کاری که در ۱۵ سال گذشته انجام شده بود، برابری می‌کند. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: منطقه دو آزادراه تهران – شمال ۲۲ کیلومتر است و ۵۹ تونل و ۲۹ پل دارد که برای به ثمر نشاندن آن حجم زیادی از کارهای مهندسی انجام شده است. این تونل کمک می‌کند راه مردمی که قصد عبور از جاده چالوس را دارند، حداقل ۳۰ دقیقه کوتاه‌تر شود و با تمهیدات اندیشیده شده تا ۱۸ ماه آینده می‌توان منطقه ۲ آزادراه تهران-شمال را به پایان رساند. اسلامی به راه آهن خاش-زاهدان اشاره کرد و گفت: این خط ریلی باید تا پایان سال گذشته تکمیل می‌شد اما در مجموع شرایطی به وجود آمد که باعث شد امروز قطار به ایستگاه خاش برسد. عملیات تکمیلی آن در مرحله انجام است و در چند هفته آینده راه‌آهن زاهدان-خاش افتتاح می‌شود.

نظر شما