شناسهٔ خبر: 48602379 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سی ان ان:

دویست مترجم افغانی وارد آمریکا شدند

گفته می‌شود شماری از مترجمان افغان به دلیل کمک به سربازان آمریکایی و متحدانشان توسط طالبان به قتل رسیده اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صداوسیما به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، کاروان دویست نفری مترجمان افغان که از دست طالبان می‌گریزند وارد آمریکا شد. گروهی از کارشناسان افغان درمدت حضور نظامیان آمریکایی در افغانستان برای کمک به امکان برقراری ارتباط برای نظامیان و دیپلمات‌های آمریکایی به امر ترجمه مشغول بودند. اما حالا با خروج نیرو‌های نظامی آمریکایی از افغانستان، آنها نیز احساس خطر می‌کنند و تهدید جانی در کمین آنها است. به همین علت، امروز کاروانی متشکل از دویست نفر از مترجمان شفاهی افغان وارد آمریکا شدند. حدود هفتصد نفر متشکل از مترجمان کتبی و مترجمان شفاهی و اعضای خانواده‌های آنها بخشی از برنامه خروج آمریکا از افغانستان است. این افراد در قالب روند صدور روادید ویژه از افغانستان خارج می‌شوند. البته هنوز پانصد نفر از این افراد که شناسایی و گروه بندی شده اند در افغانستان حضور دارند و از آن بیم دارند که هدف حملات انتقام جویانه طالبان قرار گیرند.

مترجمان افغان پس از اعلام خروج نیرو‌های ائتلاف، با راه اندازی گردهمایی‌های مدنی اعلام کردند که اگر زمینه انتقال و اسکان آنها و خانواده‌های‌شان پس از خروج این نیرو‌های خارجی تا ماه سپتامبر مهیا نشود، جان‌شان در خطر خواهد بود. گفته می‌شود که شماری از مترجمان افغان تا به حال به دلیل کمک به سربازان آمریکایی و متحدانشان توسط شورشیان طالبان ترور شده و به قتل رسیده اند. گروه طالبان می‌گوید اگر مترجمان "صف دشمن را ترک کنند و بخواهند به عنوان یک فرد عادی در کشور خود زندگی کنند، تهدیدی متوجه آن‌ها نخواهد شد. " طالبان همچنان هشدار داده است که این مترجمان "باید با ابراز پشیمانی از گذشته‌شان"، در آینده راهی را اختیار نکنند که به گفته این گروه «خیانت به اسلام و کشور» تلقی می‌شود.

<div id="video-display-embed-code_6780070"><script type="text/JavaScript" src="https://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/3179138/6780070?width=350&height=250"></script></div>

نظر شما