شناسهٔ خبر: 48601141 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

فرماندار سروآباد:

ثبت جهانی هورامان آداب و رسوم منطقه را حفظ می‌کند

باشی گفت: ثبت جهانی هورامان باعث معرفی و شناسایی ظرفیت‌های این منطقه به جهان و حفظ آداب و رسوم آن می‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج، یوسف باشی فرماندار سروآباد با تبریک ثبت جهانی منطقه هورامانات در چهل و چهارمین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو اظهار داشت: این رویداد مهم فرهنگی و تاریخی، افتخاری بزرگ برای ایران و مردم کردستان است.

او تاکید کرد: ثبت جهانی هورامان باعث می‌شود فرهنگ و آداب و رسوم خاص این منطقه تقویت و از نابود شدن آن جلوگیری شود و در واقع حفظ فرهنگ و زبان و تاریخ این منطقه تعهدی برای جامعه جهانی می‌شود که این مهم یکی از مزیت‌های مهم ثبت جهانی است.

فرماندار سروآباد افزود: منطقه هورامان منطقه‌ای بکر و طبیعی با مردمانی ساده، خونگرم و مهمان نواز است که از نظر آداب و رسوم، فرهنگ و تمدن، صنایع دستی و معماری خاص محل سکونت در سطح جهان منحصر به فرد است و لازم بود که این ظرفیت‌های مهم به جهانیان شناسانده شود و تنها راه آن ثبت جهانی این منطقه بود که این مهم محقق شد.

باشی یادآور شد: با توجه به اینکه بیشترین روستا‌های منطقه هورامان در این شهرستان واقع شده است، ثبت جهانی منطقه هورامانات باعث رونق و توسعه شهرستان خواهد شد و در بحث درآمد و اشتغالزایی منطقه تاثیرگذار خواهد بود.

او افزود: باتوجه به نبود کارخانجات تولیدی و صنایع پیشرفته در شهرستان سروآباد که در منطقه هورامانات واقع شده است ثبت جهانی باعث می‌شود گردشگران و مهمانانی از سراسر جهان به این منطقه بیایند و نتیجه آن ارز آوری و تقویت اقتصاد منطقه و کاهش فقر و بیکاری است.

فرماندار سروآباد ادامه داد: امروزه درآمد بسیاری از کشور‌های توسعه یافته از راه گردشگری به دست می‌آید و بدون تردید ثبت جهانی هورامان باعث سرازیر شدن درآمد به منطقه شده و زمینه توسعه بیش از پیش منطقه را فراهم می‌آورد.

باشی افزود: یکی دیگر از مزیت‌های مهم ثبت جهانی هورامان دستیابی به صندوق میراث جهانی است که به منظور شناسایی، حفاظت و معرفی محوطه‌های میراث جهانی، هر ساله اعتباری در اختیار کشور‌های عضو آن قرار می‌گیرد که در شرایط فعلی منطقه هورامان برای تقویت و حفظ آداب و رسوم و فرهنگ خاص خود به این کمک‌های مالی و اقتصادی نیازمند است.

او گفت: حفاظت از منطقه هورامان به عنوان یک میراث جهانی اکنون یک وظیفه مهم و رسالت خطیری بر دوش مسوولان و مردم منطقه و سازمان‌های مردم نهاد است و باید از این منطقه حفاظت شود و اجازه ندهیم که دستخوش تغییرات شود.

باشی از وزیر میراث فرهنگی و گردشگری، استاندار کردستان، مدیر کل میراث فرهنگی و گردشگری استان، رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان، نماینده مجلس، مسئولان شهرستانی، مردم منطقه و تمام کسانی که در پرونده ثبت جهانی هورامان فعالیت کردند و این مهم را به سرانجام رساندند تقدیر کرد.

«منظرفرهنگی هورامان» در چهل و چهارمین اجلاس کمیته میراث جهانی یونسکو (سه‌شنبه پنجم مرداد ۱۴۰۰ برابر با ۲۷ جولای ۲۰۲۱) در شهر فوجوی چین، با تصویب اعضای کمیته، به عنوان بیست و ششمین میراث ملموس کشورمان در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

منطقه هورامان با دارا بودن معماری پلکانی، آب و هوای مطبوع، آداب و رسوم سنتی، پوشش خاص، صنایع دستی و غذا‌های محلی خود منحصربفرد است. این منطقه استان‌های کردستان، کرمانشاه و بخشی از اقلیم کردستان عراق را در برمی‌گیرد که در کردستان، بخش‌هایی از شهرستان سنندج، کامیاران و سروآباد و در کرمانشاه، شهرستان جوانرود، پاوه، روانسر و ثلاث باباجانی را شامل می‌شود.

بر اساس بررسی‌های صورت گرفته هورامان بیش از ۷۰۰ روستا را در این ۲ استان غربی ایران شامل می‌شود و شواهد باستان شناسی بدست آمده نشان می‌دهد که قدمت هورامان به دوران پارینه سنگی میانی و به حدود ۴۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد.

استان کردستان دارای یک هزار و ۵۲۴ اثر تاریخی شناسایی شده و ۹۱۵ اثر تاریخی ثبت شده شامل آثار تاریخی، غار‌های طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان‌های طبیعی بوده که ۹۱۵ اثر ثبت شده استان در فهرست آثار ملی شامل ۷۷۸ اثر غیر منقول (شامل آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، ۲۵ مورد میراث طبیعی، ۹۳ مورد میراث معنوی و ۲۹ مورد میراث منقول است.

انتهای پیام/ک

برچسب‌ها:

نظر شما