شناسهٔ خبر: 48592510 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

خروج آمریکا از عراق پیامدهای مهمی در عرصه داخلی و منطقه‌ای خواهد داشت

یک کارشناس مسائل منطقه تاکید کرد: خروج نیروهای آمریکایی از عراق که خواسته جریان‌های سیاسی حشدالشعبی و مردم این کشور است، پیامدهای بسیار مهمی در عرصه داخلی کشور و منطقه خواهد داشت.

صاحب‌خبر -

حسن هانی زاده ، درباره توافق عراق و آمریکا برای خروج نظامیان آمریکایی که با استقبال گروه های شیعه نیز مواجه شده است گفت: توافق نخست وزیر عراق و رئیس جمهور آمریکا قطعا پیامدهای مهمی در عرصه داخلی عراق و منطقه خواهد داشت‌. یکی از مطالبات مردم عراق و جریانات سیاسی این کشور این است که نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک کنند.

وی تصریح کرد: پیش از این مصوب شده بود که نیروهای آمریکایی ظرف زمان مشخصی از عراق خارج شوند اما طی دو سال گذشته آمریکایی ها مقاومت می کردند و در حال حاضر رویکرد تیم بایدن این است که نیروهای آمریکایی در افغانستان و عراق متحمل هزینه شده‌اند و دستاوردی نداشتند.

این کارشناسی مسائل منطقه گفت: بنابراین سیاست بایدن این است که حداقل نیروهای خودش را حفظ کنند مخصوصا در عراق که تقابل میان جریان ها وجود دارد. حملات اخیری که آمریکا علیه مواضع حشدالشعبی داشته موجب به وجود آمدن تقابل ناخواسته شده است.

وی گفت: از سوی دیگر مصطفی الکاظمی نخست وزیر عراق با توجه به اینکه در آستانه انتخابات پارلمانی هستند نیازمند مشارکت همه جریانهای سیاسی است و بدون خروج نیروهای آمریکایی امکان برگزاری انتخابات مطلوب وجود ندارد ضمن اینکه مراجع، حشدالشعبی و جریانات سیاسی نیز به دنبال خروج نیروهای آمریکایی بودند که این موضوع با موافقت جوبایدن در توافق به نخست وزیر عراق همراه شده و تا پایان سال ۲۰۲۱ نیروهای آمریکایی خاک عراق را ترک می کند و نیروهای امنیتی عراق جایگزین این نیروها خواهند شد.

وی با بیان اینکه وضعیت سوریه رو به ثبات است و تاثیر مثبت در عراق خواهد داشت گفت: این در حالی است که وضعیت عراق دشوار بوده و جریانات سیاسی به دلیل دخالت آمریکا در مسائل داخلی عراق ناراضی هستند و الکاظمی در جریان سفر به واشنگتن نارضایتی ها را اعلام کرده و این مذاکرات به توافق بر سر خروج نیروهای آمریکایی منجر شده که به مرور و حساب شده انجام‌می شود./ایسنا

نظر شما