شناسهٔ خبر: 48592430 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

گفت‌وگو با مترجم کتاب «روابط در لبه پرتگاه: بقای روابط در بحران کرونا»

مهارت‌های لازم برای مدیریت و تقویت روابط در بحران کرونا

این کتاب بخش عمده‌ای از مهارت‌های لازم برای مدیریت و تقویت روابط در بحران کرونا را به زبانی ساده و گام‌به‌گام به افراد می‌آموزد بنابراین هر فردی می‌تواند با مطالعه این کتاب به دانش و مهارتی دست یابد که حاصل سال‌ها تجربه و ارائه خدمات مشاوره‌ای استفانی رگان در زمینه خانواده و زوج‌درمانی است.

صاحب‌خبر -
راضیه طاهری مترجم کتاب «روابط در لبه پرتگاه: بقای روابط در بحران کرونا» در  گفت‌وگو با خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا) درباره این کتاب توضیحاتی ارائه کرد و افزود: همه‌گیری ویروس کرونا تبعات سنگینی در میان خانواده‌ها به جا گذاشته است خانواده‌هایی که از یک سو باید با عوارض کرونا بر جان و مال و زندگی اجتماعی‌شان دست و پنجه نرم کنند و از سوی دیگر با حجم بالای التهاب و آشفتگی در قرنطینه‌های خانگی بجنگند.

او ادامه داد: اکنون دیگر از جمع‌های شاد خانوادگی و اجتماعی خبری نیست و بار تمام مشکلات عاطفی افراد بر دوش خانواده‌ها است، خانواده‌هایی که چنان درگیر مشکلات هستند که کمترین چیزی که به آن فکر می‌کنند روابط‌شان است. این در حالی است که همه ما برای زندگانی و زنده‌مانی به روابطی امن و حمایت‌کننده احتیاج داریم که از ما در برابر مشکلات و آشفتگی‌های جامعه حمایت کند، لذا جای خالی کتابی که بتواند مهارت‌های حفظ و تقویت روابط خانوادگی در بحران را به افراد بیاموزد کاملاً حس می‌شد.

طاهری با بیان اینکه مخاطب کتاب تمام خانواده‌ها و افراد جامعه هستند یادآور شد: نویسنده ضمن تأکید بر اهمیت روابط در سلامت روانی افراد، به آنها می‌آموزد که چگونه این روابط را تقویت کنند، و این آموزش‌ها به زبان ساده و قابل فهم برای تمام اقشار جامعه صورت می‌گیرد. اگرچه عنوان کتاب با روابط زوجین مرتبط است، مطالب کتاب را می‌توان در خصوص تمام روابط به کار برد کما اینکه فصلی از کتاب به مسئله فرزندپروری در ایام پاندمی اختصاص یافته و به‌علاوه در بخش‌هایی از کتاب به ارتباط با همسایگان و نزدیکان در این دوران اشاره شده است.

به گفته این مترجم، از روزهای آغازین انتشار کتاب با استقبال روان‌شناسانی مواجه بودیم که در طول مدت همه‌گیری شاهد افزایش تعارضات خانوادگی و مراجعه افراد به مراکز مشاوره و کلینیک‌های روان‌شناسی بودند.

طاهری با بیان اینکه بقا و تداوم روابط سالم در گرو مهارت‌هایی است که باید آموخته شوند، گفت: هرچند در طول این مدت میزان مراجعه افراد به مراکز مشاوره بسیار بیشتر از قبل شده است اما واقعیت این است که همه افرادی که درگیر تعارضات خانوادگی هستند برای درمان مراجعه نمی‌کنند و از سوی دیگر نگرانی بابت ابتلا به کرونا نیز عامل مهمی در عدم مراجعه افراد به کلینیک‌های روان‌شناسی بوده است.

او تاکید کرد: در نتیجه لازم است که علاوه بر مراجعه‌کنندگان به روان‌شناسان، افراد دیگری که به هر دلیل قادر به مراجعه حضوری و دریافت خدمات روان‌شناسی نیستند بتوانند از چنین کتاب‌هایی استفاده کرده و راهبردهای آن را به کار ببندند. این کتاب بخش عمده‌ای از مهارت‌های لازم برای مدیریت و تقویت روابط در بحران کرونا را به زبانی ساده و گام‌به‌گام به افراد می‌آموزد بنابراین هر فردی می‌تواند با مطالعه این کتاب به دانش و مهارتی دست یابد که حاصل سال‌ها تجربه و ارائه خدمات مشاوره‌ای استفانی رگان در زمینه خانواده و زوج‌درمانی است.

طاهری با اشاره به اینکه وضعیت فعلی موقعیتی است که شاید بدبین‌ترین افراد دنیا نیز آن را تصور نمی‌کردند و تقریباً هیچ یک از ساکنان کره خاکی ذهنیتی از این وضعیت نداشته و در نتیجه راهبردی نیز برای رسیدگی یا مقابله با این موقعیت نداشته‌اند عنوان کرد: هیچ کس نمی‌داند که جامعه جهانی تا کی قرار است با این ویروس دست‌وپنجه نرم کند اما آنچه مسلم است این است که جهان در شرایطی بحرانی به سر می‌برد و افراد برای گذر از این بحران در کنار تمام آموزه‌های پزشکی برای محافظت از جان خویش به آموزش‌های روان‌شناختی نیز نیاز دارند تا بتوانند از بحران کنونی هم از نظر جسمی و هم از نظر روانی جان سالم به در ببرند. این کتاب هم یک کتاب خودیاری برای عموم افراد است و هم راهکارهایی به روان‌شناسان و مشاوران می‌آموزد که می‌توانند در مواجهه با مراجعان به کار ببرند.

درباره کتاب
انتشارات ارجمند کتاب «روابط در لبه پرتگاه: بقای روابط در بحران کرونا» نوشته  استفانی رگان با ترجمه    ابوذر گل‌ورز، راضیه طاهری را روانه بازار کتاب کرده است. در بخشی از کتاب می‌خوانیم: «ضمن حفظ رابطه‌تان از بحران جان سالم به‌در ببرید. در روزهای بحران، رابطه شما مورد آزمایش قرار می‌گیرد و به چالش کشیده می‌شود. اگر ابزارهای مناسبی در اختیار ندارید، ممکن است در نهایت رابطه‌تان را تخریب کنید. “روابط در لبه پرتگاه: بقای روابط در بحران کرونا”، که در طول پاندمی کووید 19 نوشته شده، به شما آموزش می‌دهد تا در حین اوقات استرس ‏زا و پرتنش، به‌عنوان یک زوج رویکرد جرئت‌مندانه و فعالانه‌ای را به زندگی اتخاذ کنید، تا رابطه‌تان تقویت شود، به رشد خود ادامه دهد، و حتی عمیق‌تر شود.»

در این کتاب یاد خواهید گرفت که: زندگی‌تان را در بحبوحه قرنطینه مدیریت کنید. •در هنگام بروز تعارض، تعامل سازنده و اثربخش داشته باشید. در مجادله‌ها، خیانت، یا عهدشکنی نقطه جوش خودتان را کنترل کنید. بر خودمراقبتی و سلامت روانی تمرکز کنید. از سبک‌های تعاملی سالم استفاده کنید تا عشق و تفریحتان را زنده نگه دارید. استفانی رگان، روانشناس بالینی و متخصص رابطه، که به‌واسطه توصیه‌های عملی‌اش در رسانه‌های ایرلند شناخته می‌شود، به ما نشان می‌دهد چگونه از فرصتی که بحران ارائه می‌کند به بهترین شکل استفاده کنیم. او ضمن ارائه مطالبی درباره روابط زناشویی و فرزندپروری در ایام قرنطینه و خانه‌نشینی، به شما نشان می‌دهد که چگونه عادت‌هایتان را شناسایی و رابطه زوجی خود را ارزیابی کنید، و خطوط گسل، نگرش‌های مشکل‌ساز و سبک‌های تعاملی را بررسی کنید. وی همچنین توصیه‌های ساده و قابل‌فهمی را برای ساخت یک رابطه موفق پیشنهاد می‌کند، رابطه‌ای که با تفریح و سرگرمی تغذیه می‌شود.
 
این کتاب در 104 صفحه با قیمت 25 هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما