شناسهٔ خبر: 48592371 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تداوم واکنش‌ها به رفتار ناشایست پلیس با خبرنگار ایرنا در کاشان

کاشان - ایرنا - رفتار ناشایست و خارج از عرف پلیس مامور اجرای حکم قضایی با مسوول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در کاشان و بازداشت غیرقانونی وی هنگام انجام یک ماموریت خبری با تداوم واکنش‌ فعالان رسانه‌ای و تشکل‌های صنفی این حوزه همراه است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، سعید صادقی مقدم خبرنگار و مسوول دفتر ایرنا دوم مرداد ماه برای تهیه گزارش خبری از اجرای حکم قضایی پلمب اداره ورزش و جوانان کاشان به محل رفته بود اما مامور نیروی انتظامی و رییس یگان حفاظت دادسرای کاشان که مسوولیت تیم اجرای حکم را بر عهده داشت، بلافاصله به او دستبند زد، دوربین عکاسی خبرنگار ایرنا را ضبط و به آن آسیب وارد کرد.

مامور یادشده سپس خبرنگار ایرنا را دستبند زده، سوار خودرو کرد و به دادسرا انتقال داد تا یک پرونده قضایی برای وی تشکیل دهد؛ پرونده‌ای که همچنان در جریان است.

این رفتار غیرقانونی در حالی انجام شد که دهها تن از مردم در حال نظاره اجرای حکم و مشاهده رفتار ناشایست این مامور ضابط قضایی بودند.

تداوم واکنش‌ها به رفتار ناشایست پلیس با خبرنگار ایرنا در کاشان

خبرگزاری جمهوری اسلامی این موضوع را با یک روز تاخیر رسانه‌ای کرد که شاید در این فاصله مسوولان نیروی انتظامی یا شهرستان کاشان به خاطر اقدام ناپسند ضابط قضایی پلمب اداره ورزش و جوانان کاشان، از مسوول نمایندگی ایرنا در این منطقه دلجویی کنند اما متاسفانه چنین نشد.

این رویداد، در بین اهالی رسانه با واکنش‌های مختلفی همراه شد و ابتدا برخی رسانه‌ها، فعالان این عرصه و کنشگران اجتماعی در کاشان از جمله روزنامه سراسری سراج تنها روزنامه این شهرستان، حسین قطنی‌باف سردبیر اخبار استان‌های خبرگزاری صداوسیما و خبرنگار باسابقه کاشان، هادی نجف‌زاده خبرنگار خبرگزاری مهر، وحید مدرس‌زاده برزکی مجری برنامه‌های خبری شبکه ۲ سیما، مهدی عرشی فعال رسانه‌ای و مهدی آریا خبرنگار پایگاه خبری کاشان نیوز رفتار مامور نیروی انتظامی را محکوم و حمایت خود را از خبرنگار ایرنا اعلام کردند.

اما این پایان کار نبود و در ادامه نیز شماری دیگر از اهالی رسانه و تشکل‌های صنفی علاوه بر حمایت از مسوول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در کاشان، پیگیری رفتار غیرقانونی و ناشایست پلیس با خبرنگار ایرنا را از مراجع مرتبط خواستار شدند.

بر این پایه، علی صالحی منتخب ششمین دوره شورای اسلامی شهر اصفهان و نماینده خبرگزاری‌ها در هیات مدیره خانه مطبوعات این استان در پاسخ به پیام احسان صنعتکار یکی از فعالان رسانه‌ای کاشان نوشت: به عنوان (عضو) هیات مدیره خانه مطبوعات اصفهان از استاندار و مدیرکل ارشاد می‌خواهم در واپسین روزهای خدمت دولت دوازدهم خاطره‌ای خوش رقم بزنند و در ایام روز خبرنگار با برخوردی مناسب، به طور عملی پیش قدم گرامیداشت مقام خبرنگار شوند. خبرنگار معطل یک پیام و چند شاخه گل روز ۱۷ مرداد (روز خبرنگار) نیست.

صنعتکار در صفحه شخصی خود نوشته بود: خبرنگار ایرنا در جریان پلمپ یک اداره دولتی در کاشان، دوربینش شکسته و بعد بازداشت شد. مسوولان با تدبیر کاشان در آستانه روز خبرنگار هدیه‌شان را پیشکش کردند، این سکوت و انفعال دوستان رسانه‌ای و خبری اما جای تعجب دارد...

همچنین بازرس خانه مطبوعات اصفهان در تماس تلفنی با مسوول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در کاشان علاوه بر دلجویی از وی، پیگیری موضوع رفتار ناشیاست مامور نیروی انتظامی از طریق این تشکل صنفی رسانه‌ای را اعلام کرد.

ابراهیم علیزاده خبرنگار اقتصادی و سردبیر پایگاه خبری تجارت نیوز نیز نوشت: قرار بوده اداره ورزش و جوانان کاشان با حکم قضایی پلمب شود. خبرنگاری برای تهیه گزارش به آنجا می‌رود و در حین پلمب اداره مربوطه، خبرنگار را هم بازداشت و دوربین او را ضبط می‌کنند! نمایندگان مجلس خیالشان راحت باشد، اصلا نیازی به طرح صیانت و نگرانی بابت انتشار اطلاعات نیست.

عباس شافعی فعال رسانه‌ای و مدیر پیشین روابط عمومی شهرداری کاشان هم نوشت: هنگام تهیه خبر از پلمب اداره ورزش و جوانان کاشان با شکایت اوقاف، خبرنگار ایرنا را بازداشت و دوربینش را شکستند! خبرنگار جان زمانی که محمود صارمی را در قندهار کشتند (به شهادت رساندند) و خبرنگار در تقویم صاحب روز شد طالبان دشمن بودند، الان داستان چیز دیگری است! پیشاپیش روز خبرنگار مبارک.

همچنین خبرنگار پیشین خبرگزاری فارس در کاشان نوشت: برخورد با خبرنگار؛ تصویری کم و بیش تکراری اما این بار حامل یک شمایل جدید. تلخی مستمر ولی این دفعه دربردارنده شیرینی تازه، همبستگی و انسجام نقطه عطف است. به نظر اهالی اقلیم رسانه کاشان فهمیده‌اند با ایستادن در صف تماشاچیان نمی‌توانند از توهین‌ها مصون بمانند.

هادی قربانیان اضافه کرد: آیا این اتفاق جدید می‌تواند زمینه‌ساز عزم جدی برای تشکیل صنف شود؟ آیا این پدیده نو می‌تواند ضرورت تشکیل دادگاه رسانه را نشان دهد؟ آیا از هم‌گسیختگی‌های بی‌خاصیت در جامعه خبری کاشان پایان می‌یابد؟

در صفحه شخصی مهدی برازنده فعال رسانه‌ای و کنشگر اجتماعی در کاشان هم آمده است: در گذشته مد بود که برخی ماموران متملق قلم خبرنگاران جستجوگر را می‌شکستند، چون مطالب گویای حقیقت بودند، اما در دنیای امروز که مردم هر خبری را زود باور نمی‌کنند و تصاویر حاوی حقیقت هستند مد شده تا دوربین خبرنگار کنجکاو را می‌شکنند. رییسش گفته کلاه بیار نه سر!

تداوم واکنش‌ها به رفتار ناشایست پلیس با خبرنگار ایرنا در کاشان

پایگاه خبری کاشان نیوز نیز در مطلبی با عنوان "بازداشت توهین‌آمیز خبرنگار ایرنا در کاشان هتک حرمت همه اهالی رسانه محسوب می‌گردد" نوشت: روز شنبه گذشته دوم مرداد در جریان پلمپ اداره ورزش و جوانان کاشان که با شکایت اداره اوقاف کاشان صورت گرفته خبرنگار و مسوول خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در کاشان بازداشت شد. گذشته از اینکه یک نهاد عمومی مانند یک سالن ورزشی و اداره ورزش و جوانان که مکانی برای استفاده عمومی است چرا باید پلمپ شود و چگونه است که ۲ نهاد اداری توان حل‌وفصل چنین موضوعی را با مذاکره ندارند، این اتفاقات نه‌ تنها باعث تنش در افکار عمومی و نگرانی شهروندان می‌گردد بلکه انتظار عمومی برای روشن شدن ماجرا را بالا می‌برد.

این مطلب می‌افزاید: سکوت مراجع قضایی و انتظامی سووال‌برانگیز است، باید پرسید که خبرنگار ایرنا غیر از تهیه خبر و عکاسی چه جرمی مرتکب شده است که بازداشت و با خشونت و زدن دستبند و شکستن دوربین وی به دادسرا منتقل شده است؟ تهیه خبر وظیفه خبرنگار است و ایجاد مانع برای انجام‌وظیفه یک خبرنگار درملأعام خود جرم است و دادسرا که سمت مدعی‌العمومی جامعه را دارد باید در این خصوص ورود نماید.

"بر اساس اخبار موثق مسوول دفتر ایرنا که برای تهیه خبر به محل پلمپ اداره ورزش و جوانان کاشان مراجعه نموده است بدون مقدمه با برخورد تند و بی‌ضابطه امور نیروی انتظامی روبرو شده و این برخورد که منجر به ورود خسارت به اموال عمومی شده است همراه با بازداشت خبرنگار و مسوول ایرنا شده است. سووال مهم اینجاست که آیا مأمور نیروی انتظامی دارای حکم قضایی برای بازداشت بوده است یا دادستان دستوری مبنی بر بازداشت یک خبرنگار صادر کرده است؟ و دیگر اینکه آیا عکس گرفتن و تهیه خبر از وقایع جامعه ازنظر نیروی انتظامی جرم محسوب می‌گردد؟ آیا هرکس در جامعه دوربین در دست داشته باشد باید موردحمله و بازداشت قرار گیرد؟ اگر اقدام نیروی انتظامی در مقام ضابط قضایی اجرای دستور قانونی پلمپ اداره ورزش و جوانان بوده است علت ممانعت از عکاسی و تهیه خبر از ماجرای پلمپ چه بوده است؟"

نویسنده این مطلب در ادامه آورده است: متأسفانه این دومین پرونده رسانه‌ای در جریان است که در دادسرای کاشان در دست رسیدگی است؛ پرونده مدیرمسوول مشکات آنلاین با بازنشر خبری در خصوص فرماندار اسبق کاشان هم‌اکنون در دست رسیدگی است و اتفاقی که با شرح فوق افتاده است دومین اتفاق در فضای رسانه‌ای کاشان محسوب می‌گردد. مسلم است که فعالان فضای رسانه‌ای کاشان باوجود چنین اتفاقاتی احساس ناامنی کرده و پیکر لرزان و نحیف رسانه در کاشان بیش‌ازپیش به وادی بی‌عملی و خودسانسوری روی آورده و ابتکار عمل در دست رسانه‌های بدون هویت و بی‌شماری خواهد افتاد که به دلیل عدم تخصص و ناآگاهی انتشار اخبار، شایعات را شتاب بیش‌ازپیش خواهد بخشید و در این شرایط آنکه زیان می‌بیند جامعه است که نمی‌تواند تفاوت بین اخبار صحیح و درست را از شایعات تشخیص دهد.

در مطلب پایگاه خبری کاشان نیوز اضافه شده است: جامعه رسانه‌ای کاشان منتظر روشن شدن ماجرا و پاسخگویی مسوولان انتظامی و قضایی کاشان است. 

نویسنده این مطلب در پایان آورده است: ایرنا بازداشت مسوول خبرگزاری کاشان را با بیانیه‌ای دیرهنگام خبری کرد و این موضوع در آستانه روز خبرنگار، ۱۷ مرداد، اگر با پاسخ مناسبی روبرو نشود ظلمی آشکار بر جامعه رسانه‌ای محسوب می‎‌گردد. تاکنون برخی رسانه‌ها به همراه تنی چند از فعالان فضای مجازی نسبت به این اقدام مامور نیروی انتظامی واکنش نشان داده‌اند و عدم اقدام و اطلاع‌‎رسانی مناسب باعث افزایش فعالان رسانه شده است.

همچنین انجمن ورزشی‌نویسان استان یزد با صدور بیانیه‌ای، بازداشت خبرنگار ایرنا در کاشان و عضو این انجمن را غیرقانونی دانسته و پیگیری رفتار غیراخلاقی این مامور نیروی انتظامی را از قوه قضاییه خواستار شده است.

"در عصر آزادی بیان و دنیای ارتباطات و اطلاعات که وظیفه خبرنگاران و رسانه ها انعکاس اخبار و واقعیات به جامعه است، اقدام غیرقانونی پلیس در بازداشت سعید صادقی مقدم خبرنگار ایرنا و عضو انجمن ورزشی نویسان یزد، نقض کننده آزادی رسانه ها و استقلال خبرنگاران در انجام ماموریت حرفه‌ای شان است."

در ادامه این بیانیه تاکید شده است: انجمن ورزشی نویسان یزد ضمن محکوم کردن رفتار خارج از عرف و بازداشت غیرقانونی این خبرنگار در کاشان، از مسوولان قضایی می‌خواهد در این زمینه پیگیری کنند.

علاوه بر این، برخی حقوقدانان و فعالان رسانه‌ای که در حوزه وکالت نیز فعالیت دارند در تماس با خبرنگار ایرنا در کاشان برای هرگونه حمایت و همکاری اعلام آمادگی کردند.

مسوولان سپاه ناحیه کاشان نیز در تماسی علاوه بر دلجویی از خبرنگار ایرنا، آمادگی بسیج حقوقدانان این شهرستان برای حمایت از خبرنگار ایرنا اعلام کردند؛ همچنین مسوول بسیج رسانه کاشان در تماس از مسوول نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهرستان دلجویی کرد.

به دنبال این رویداد، مدیر حفاظت اطلاعات دادگستری اصفهان در تماسی علاوه بر عذرخواهی از رفتار خارج از عرف مسوول یگان حفاظت دادسرای کاشان، از خبرنگار ایرنا دلجویی کرد؛ پیشتر نیز رییس حفاظت اطلاعات دادگستری، معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی و برخی دیگر از مسوولان ادارات و نهادهای کاشان در تماس تلفنی از مسوول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در این شهرستان دلجویی کرده بودند.

سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی ( ایرنا) یک روز پس این رویداد، با صدور بیانیه‌ای رفتار خارج از عرف و بازداشت غیرقانونی خبرنگار ایرنا در کاشان را هنگام انجام یک ماموریت خبری محکوم کرد.

ایرنا در این بیانیه از قوه قضاییه خواست با قاطعیت نسبت به برخورد ناشایست و اقدام غیرقانونی پلیس مامور اجرای حکم با خبرنگار و مسوول دفتر ایرنا هنگام پلمب ساختمان اداره ورزش و جوانان این شهرستان رسیدگی کرده و اجازه ندهد تا آزادی رسانه‌ها و استقلال خبرنگاران در جریان ماموریت های حرفه ای تهدید شود.

خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) در بیانیه اش ابراز امیدواری کرده است مسوولان مختلف، هنگام انجام وظایف و تکالیف خود، سعه صدر بیشتری به خرج دهند و از رفتارهای غیراخلاقی و نامتعارف با اصحاب رسانه بپرهیزند چراکه خبرنگاران صدای مردم و مسوولان هستند.

پیشتر نیز جمعی از اهالی رسانه کاشان با انتشار پیام‌هایی به رفتار خارج از عرف با خبرنگار ایرنا واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.

تداوم واکنش‌ها به رفتار ناشایست پلیس با خبرنگار ایرنا در کاشان

محمد خدادی معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمد سلطانی‌فر پژوهشگر، استاد علوم ارتباطات و معاون پیشین امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این خصوص به تبیین دلایل همراهی با خبرنگاران در انجام امور حرفه‌ای پرداختند.

نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی در شمال استان اصفهان از سال ۶۹ مسوولیت پوشش رویدادهای خبری شهرستان‌های کاشان، آران و بیدگل، اردستان و نطنز را با مرکزیت کاشان برعهده دارد؛ خبرنگاران این رسانه در این سالها با صداقت تمام حوزه‌های خبری را پوشش داده‌اند و بازداشت چند ساعته و شکستن دوربین خبرنگار ایرنا هنگام انجام ماموریت خبری قابل توجیه نیست.

نظر شما