شناسهٔ خبر: 48592306 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

المپیک ۲۰۲۰ توکیو| مسیر موفقیت مدال‌آوران تکواندو در شیا‌پ‌چ...

اقتصاد ایران: در این گزارش مسیر موفقیت ۱۶ مدال‌آور رقابت‌های تکواندوی المپیک ۲۰۲۰ توکیو مورد بررسی قرار می‌گیرد.

صاحب‌خبر -
- اخبار ورزشی -

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، رقابت‌های تکواندوی المپیک 2020 توکیو در حالی روز پنجم مرداد ماه به پایان رسید که تکواندوی ایران در ششمین حضور رسمی این رشته در تاریخ مسابقات تکواندوی المپیک برای اولین بار با دست خالی و بدون کسب مدال به کشورمان بازگشت.

این در حالی است که در دوره اخیر رقابت‌های المپیک، مسیر کسب سهمیه تغییر کرد و مسابقات گرندپری به‌عنوان یکی از راه‌های کسب سهمیه المپیک جایگزین مسابقات گذشته شد و کشورها این شانس را داشتند که برای کسب چهار سهمیه در بخش مردان و چهار سهمیه در بخش زنان از این مسابقات اقدام کنند.

از طرفی کشورهایی که امکان حضور در این مسابقات را نداشتند و یا در کسب سهمیه از طریق گرندپری و رنکینگ المپیک توفیقی به دست نیاوردند، این شانس را داشتند که در مسابقات گزینشی المپیک در قاره‌های خود به میدان بروند تا دو سهمیه کسب کنند. موضوعی که در دوره‌های اخیر باعث اختلاف‌نظرهایی میان کارشناسان رشته تکواندوی کشورمان شده است و برخی اعتقاد دارند با بررسی نفرات مدال‌آور المپیک‌های ریو و توکیو متوجه ناکامی برخی نفرات برتر رنکینگ المپیک و موفقیت ورزشکارانی که از طریق قاره‌ای سهمیه کسب کردند، می‌شویم.

برای بررسی این موضوع قصد داریم که مسیر موفقیت نفرات مدال‌آور المپیک در رقابت‌های المپیک توکیو را بررسی کنیم.

 وزن 58- کیلوگرم مردان: 

در این وزن ویتو دل‌آکوئیلا از ایتالیا به مدال طلا، محمد خلیل جندوبی از مراکش به مدال نقره و جون جانگ از کره جنوبی و میخائیل آرتامونوف از روسیه به مدال برنز رسیدند. چهار مدال‌آوری که سه نفر از آنها از طریق مسابقات گرندپری سهمیه حضور در المپیک توکیو را به دست آورند و تنها محمد خلیل جندوبی مراکشی از طریق مسابقات قاره‌ای در توکیو حاضر شد.

المپیک 2020 توکیو , تکواندو - المپیک 2020 توکیو , تکواندو ایران , تکواندو ,

وزن 68- کیلوگرم مردان:

در وزنی که میرهاشم حسینی یکی از دو نماینده تکواندوی ایران در بخش مردان بود، اولگبک رشیتوف ازبکستانی به‌عنوان پدیده مسابقات خود را مطرح کرد و در نهایت به مدال طلا رسید. بردلی سیندون از انگلیس در این وزن به مدال نقره رسید و هاکان رچبر از ترکیه و ژائو شوآی از چین هم مدال‌های برنز را به خود اختصاص دادند. در این وزن اولگبک رشیتوف مرد طلایی المپیک و هاکان رچبر دارنده مدال برنز این رقابت‌ها، سهمیه المپیک را از طریق قاره‌های آسیا و اروپا کسب کردند. بردلی سیندون و ژائو شوآیی از چین نیز از رنکینگ المپیک به توکیو رسیدند.

المپیک 2020 توکیو , تکواندو - المپیک 2020 توکیو , تکواندو ایران , تکواندو ,

وزن 80- کیلوگرم مردان:

در مسابقات وزن سوم المپیک نیز ماکسیم خرامتکوف از روسیه مدال طلا را بر گردن انداخت و صالح الشرباتی از اردن به مدال نقره رسید. مدال‌های برنز این وزن به سیف عیسی از مصر و تونی کانائت از کرواسی رسید. بررسی مسیر مدال‌آوران این وزن نیز نشان می‌دهد که ماکسیم خرامتکوف و تونی کانائت از طریق رنکینگ موفق به کسب سهمیه المپیک شدند و صالح الشرباتی و سیف عیسی هم با حضور در مسابقات گزینشی قاره‌های آسیا و آفریقا جواز حضور در توکیو را دریافت کردند. 

المپیک 2020 توکیو , تکواندو - المپیک 2020 توکیو , تکواندو ایران , تکواندو ,

وزن 80+ کیلوگرم مردان:

در این وزن، ولادیسلاو لارین از روسیه به مقام قهرمانی رسید و دژان گئورگیوسکی از مقدونیه شمالی بر سکوی دوم ایستاد. کیو دون این از کره جنوبی و رافائل آلبا از کوبا نیز صاحب گردن آویز برنز شدند. در این وزن لارین و کیو دون به‌عنوان نفر برتر رنکینگ المپیک در توکیو حضور پیدا کردند و دژان گئورگیوسکی و رافائل آلبا نیز با کسب سهمیه از قاره‌های اروپا و آمریکا بلیت توکیو را گرفتند.

المپیک 2020 توکیو , تکواندو - المپیک 2020 توکیو , تکواندو ایران , تکواندو ,

وزن 49- کیلوگرم بانوان:

در رقابت‌های وزن نخست بانوان، پانیپاک وونگ پاتاناکیت از تایلند صاحب نشان طلا شد و آدریانا سرزو ایگلسیاس تکواندوکار 17 ساله اسپانیایی به نشان نقره رسید. تیانا بوگدانوویچ از صربستان و تکواندوکار رژیم صهیونیستی نیز به مدال برنز دست یافتند. در این وزن هم پانیپاک و بوگدانوویچ  از طریق رنکینگ به المپیک 2020 رسیدند و تکواندوکاران اسپانیایی و رژیم صهیونیستی از طریق سهمیه قاره اروپا المپیکی شدند.

المپیک 2020 توکیو , تکواندو - المپیک 2020 توکیو , تکواندو ایران , تکواندو ,

وزن 57- کیلوگرم بانوان: 

آناستاسیا زولوتیچ از آمریکا در رقابت‌های این وزن به مدال طلا رسید. تاتیانا مینینا از روسیه صاحب مدال نقره شد و مدال‌های برنز به لو چیا لینگ از چین تایپه و حدیثه کبری ایلگون از ترکیه رسید. زولوتیچ بعد از رشیتوف ازبکستانی، دومین تکواندوکاری بود که با کسب سهمیه از طریق مسابقات قاره‌ای در نهایت به مدال طلای مسابقات المپیک 2020 توکیو رسید. لو چیا لینگ نیز در مسابقات گزینشی قاره آسیا همراه با ناهید کیانی موفق به کسب سهمیه المپیک شد تا در معتبرترین رویداد ورزشی جهان به مدال برنز برسد. 

مینینا و حدیثه کبری ایلگون نیز با کسب جایگاه‌های سوم و چهارم رنکینگ، المپیکی شده بودند. 

المپیک 2020 توکیو , تکواندو - المپیک 2020 توکیو , تکواندو ایران , تکواندو ,

وزن 67- کیلوگرم بانوان: 

ماتئا یلیچ با کسب مدال طلا در المپیک 2020 توکیو موفق شد نخستین مدال طلای تاریخ کرواسی در رقابت‌های تکواندوی المپیک را کسب کند. لورن ویلیامز انگلیسی در این وزن به مدال نقره رسید و روث گاگبی از ساحل عاج و ِهدایا وهبا از مصر به مدال‌ برنز مشترک دست یافتند. یلیچ، ویلیامز و گاگبی تکواندوکاران حاضر در رنکینگ المپیک بودند که به توکیو رسیدند و تکواندوکار مصری نیز که دیگر مدال برنز این وزن را تصاحب کرد، از طریق مسابقات گزینشی قاره آفریقا، المپیکی شده بود.

تکواندوکار مصری در المپیک ریو نیز در یک وزن پایین‌تر صاحب نشان برنز شده بود تا در توکیو به دومین مدال خود در المپیک برسد.  

المپیک 2020 توکیو , تکواندو - المپیک 2020 توکیو , تکواندو ایران , تکواندو ,

وزن 67+ کیلوگرم بانوان:

میلیکا ماندیچ تکواندوکار صربستانی که در المپیک 2012 لندن موفق به کسب مدال طلا شده بود، در توکیو پس از هشت سال مجدداً به این مدال باارزش دست یافت تا نام خود را در میان نفرات دو طلایی المپیک ثبت کند. لی دا بین از کره جنوبی به مدال نقره این وزن رسید و بیانکا واکدن از انگلیس و آلتیا لورین از فرانسه نیز در سکوی سوم قرار گرفتند. در این وزن نیز مانند وزن 67- کیلوگرم، ماندیچ، دا بین و ویلیامز از طریق رنکینگ المپیک و تکواندوکار فرانسوی نیز با سهمیه قاره اروپا در جمع نفرات برتر المپیک حاضر شده بودند.

المپیک 2020 توکیو , تکواندو - المپیک 2020 توکیو , تکواندو ایران , تکواندو ,

کفه سنگین گرندپری نسبت به مسابقات قاره‌ای

با بررسی نفرات مدال‌آور المپیک توکیو مشخص شد از 32 مدال توزیع شده، 19 مدال را نفراتی که با حضور در رقابت‌های گرندپری در جمع نفرات برتر رنکینگ قرار گرفته بودند، کسب کردند و 13 مدال را تکواندوکارانی که از طریق قاره‌ای سهمیه گرفته بودند، به دست آوردند. 9 مدال در بخش مردان و 10 مدال در بخش زنان سهمیه نفرات گرندپری و هفت مدال در بخش مردان و شش مدال در بخش بانوان سهم نفراتی بود که از طریق قاره‌ای سهمیه گرفتند. 

این در حالی است که در دوره گذشته، 20 مدال به نفراتی که از طریق گرندپری سهمیه گرفته بودند، رسید و 12 مدال را ورزشکارانی که از طریق قاره‌ای در ریو حاضر شده بودند، کسب کردند. 12 مدال در بخش زنان و هشت مدال در بخش مردان را نفراتی که از گرندپری المپیکی شده بودند، به دست آوردند و هشت مدال در بخش مردان و چهار مدال در بخش زنان را تکواندوکارانی که از طریق مسابقات قاره‌ای در ریو حاضر شده بودند، گرفتند. 

اما از میان هشت مدال طلای توزیع شده در المپیک توکیو، همانند المپیک ریو دو مدال طلا به نفراتی که از طریق قاره‌ای سهمیه کسب کردند، رسید. در ریو این دو مدال در بخش مردان و در توکیو، یک مدال در بخش زنان و یک مدال در بخش مردان توزیع شد. 

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما