شناسهٔ خبر: 48592268 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با ایسکانیوز:

ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط تصمیمی نسنجیده است

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط، تصمیم سنجیده‌ای نیست.

صاحب‌خبر -

 به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیر مرتبط یکی از موضوعات پربحث و جدل آموزش عالی کشور در هفته‌های گذشته بود. موضوعی که با مخالفت گسترده داوطلبان کارشناسی ارشد و بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران حوزه آموزش عالی مواجه شد؛ اما پس از تایید و تکذیب‌های فراوان درباره نحوه و زمان اجرای این مصوبه، هنوز مشخص نیست که شورای سنجش و پذیرش کشور در نهایت قرار است چه تصمیمی در این زمینه بگیرد.

در همین ارتباط، مهرداد ویس کرمی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تبعات این مصوبه برای نظام آموزش عالی کشور اظهارکرد: باتوجه به اینکه فرآیند انتخاب رشته افراد در سنین پایین انجام می‌شود و تجربه چندانی برای این انتخاب وجود ندارد، گذشت زمان، تغییر شرایط شغلی و نیازهای جامعه، موجب تغییر در تصمیم گیری افراد برای ادامه تحصیل خواهد شد.

وی افزود: اینکه افراد اجازه تغییر رشته تحصیلی خودشان را داشته باشند، موضوع جدیدی نیست و فرآیندی کاملا طبیعی است؛ اما مهم‌ترین اشکالی که برخی از مسئولان به پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط وارد می‌دانند؛ ضعف عملکرد برخی از این دانشجویان در طول تحصیل است. اما باید گفت این موضوع به دلیل مشکل در فرآیند سنجش و پذیرش است. اگر سنجش و پذیرش به درستی انجام می‌شود، دیگر شخصی نمی‌تواند به آسانی به هر رشته‌ای وارد شود.

ویس کرمی ادامه داد: بنده با داشتن مدرک پزشکی عمومی در آزمون کتبی با حضور چند صد طلبه شرکت کردم و در نهایت پس از شرکت مصاحبه، در رشته تفسیر قبول شدم. پایان نامه بنده نیز درحال حاضر به عنوان کتاب شده و در دسترس است. باید بگویم یکی از مصادیق پذیرش دانشجو از رشته‌های غیر مرتبط بنده هستم که درحال حاضر با داشتن مدرک دکترای پزشکی عمومی، به عنوان عضو هیئت علمی گروه معارف نیز فعالیت دارم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ما به جای برطرف سازی آفت‌ها، صورت مسئله را پاک می‌کنیم؛ درخت آفت زده را سم پاشی می‌کنند نه اینکه آن را از ریشه قطع کنند. به نظر می‌رسد مصوبه ممنوعیت پذیرش دانشجوی ارشد از رشته‌های غیرمرتبط، تصمیم سنجیده‌ای نیست.

وی گفت: معمولا افرادی که تغییر رشته داده‌اند در رشته دوم موفق‌تر بوده‌اند؛ بسیاری از شخصیت‌های ملی و سیاسی کشور نیز جزء همین دسته هستند مانند دکتر علی اکبر ولایتی که با داشتن مدرک فوق تخصص اطفال، یکی از صاحب نظران حوزه تاریخ معاصر است و یا غلامعلی حداد عادل بعد از اخذ مدرک فوق لیسانس فیزیک، دکتری کانت شناسی خوانده است.

ویس کرمی با بیان اینکه خواندن رشته‌های مختلف موجب شکل گیری جامعیت علمی در افراد خواهد شد، بیان کرد: فردی که در تمام طول عمر خود صرفا ریاضی خوانده باشد با کسی که علاوه بر رشته ریاضی، رشته‌های مرتبط با علوم انسانی خوانده باشد، تفاوت‌های زیادی خواهد داشت و دید او نسبت به مسائل متفاوت می‌شود. به بیان دیگر، جامعیت علمی بین رشته‌های مختلف در برخی موارد موجب ایجاد نظریه جدید و جابجایی مرز علم خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما