شناسهٔ خبر: 48592252 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

در گفت‌وگو با ایلنا عنوان شد:

۵ تا ۶/۵ میلیون دام سبک نیاز به بازار مصرف دارد/ بازار داخلی کشش تولید را ندارد

رئیس شورای تامین دام کشور با تاکید بر اینکه ۵ تا ۶/۵ میلیون دام سبک نیاز به بازار مصرف دارد، افزود: با صادرات، دام‌های مازاد را از کشور خارج کنیم تا فضا برای سایر دام‌ها و ادامه تولید باز شود.

صاحب‌خبر -

منصور پوریان در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه شرایط برای ادامه دامداران هر روز بدتر می‌شود، اظهار کرد: نبود، کمبود و گرانی نهاده‌های دامی موجب شده، دامداران در نگهداری دام‌های خود با مشکل مواجه شوند. 

وی ادامه داد: گزارش دامداران نشان می‌دهد بخش زیادی از آن‌ها امکان و توان سیر کردن دام‌های گرسنه خود را ندارند و ادامه تولید براشان سخت شده است. 

به گفته پوریان؛ بخشی از این مشکلات مربوط به خشکسالی است که مناطقی از کشور، تشنگی را بر گرسنگی دام‌ها افزوده است. 

وی تصریح کرد: در فصلی هستیم که دمای هوا در استان‌های جنوبی نزدیک به ۵۰ درجه می‌رسد ‌و در این درجه حرارت با غلبه ضعف ناشی از گرسنگی و‌تشنگی، بره‌ها تلف و وزن گیری دام‌ها افت قابل توجه می‌کند. 

پوریان با بیان اینکه در این شرایط بازار مصرف مناسب نیز برای خرید دام‌هایشان نیست، افزود: شرایط بد اقتصادی مردم سهم گوشت قرمز را در سبد خانواده‌ها کاهش داده است و اکنون دامداران با ۵ تا ۶/۵ میلیون دام سبک مواجه اند که نیاز به بازار مصرف دارد. 

وی راهکارهای حل مشکلات کنونی دامداران را اجرای طرح خرید حمایتی و تعریف بازار مصرف در آن سوی مرزها عنوان کرد. 

پوریان با انتقاد از تاخیر در اجرای طرح خرید حمایتی دام دامداران، گفت: به رغم آنکه ماه‌ها از مصوبه خرید حمایتی می‌گذرد، هنوز این طرح اجرا نشده است ‌و دستگاه‌های ذی ربط خود را ملزم به پاسخگویی برای این تاخیر به دامداران نمی‌دادند. 

 رئیس شورای تامین دام کشور یادآور شد: بازار کشش مصرف دام تولید کشور را ندارد و باید بازار مصرف در خارج از کشور برای آن تعریف شود. 

پوریان معتقد است؛ مسئولان با خرید حمایتی و باز کردن باب صادرات می‌توانند بازار را به نفع تولید بهبود بخشند. 

وی اضافه کرد: ضمن اینکه ذخایر مناسبی از گوشت با خرید حمایتی تامین شده و در زمان مناسب به بازار عرضه می‌شود.   

نظر شما