شناسهٔ خبر: 48592241 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نگرانی نهاد ناظر آمریکایی از ترور خلبان‌های افغان به دست طالبان

ایراندخت آذر شکیب

یک ناظر آمریکایی در گزارشی نوشت، خبرهایی درباره در ترور خلبان‌های افغان به دست طالبان که در ماه جاری میلادی توسط رویترز جزئیات آن ذکر شد یک تحول نگران کننده دیگر برای نیروی هوایی افغانستان همزمان با افزایش درگیری‌ها در این کشور به شمار می‌رود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دو تن از مقام‌های ارشد دولت افغانستان به رویترز گفتند، دست کم هفت خلبان افغان خارج از پایگاهشان در ماه‌های اخیر ترور شده‌اند که به گفته طالبان این بخشی از کارزار برای حذف و هدف قرار خلبان‌های افغان آموزش دیده توسط آمریکا محسوب می‌شود.

در حالیکه آمریکا در حال تکمیل خروج نیروهایش از افغانستان تا ۳۱ اوت است، شبه نظامیان طالبان به سرعت کنترل نواحی مختلف از افغانستان را به دست می‌گیرند.

بازرس ویژه بازسازی افغانستان موسوم به "سیگار" در گزارش خود به کنگره آمریکا تحولات در افغانستان را از سه ماهه منتهی به ژوئن سال جاری میلادی پوشش می‌دهد که بیشتر شامل حملات نیروی هوایی افغانستان علیه طالبان در میان خروج نیروهای آمریکایی از این کشور است و اینکه این نیروهای افغان آمادگی کمتری برای مقابله با طالبان دارند.

به عنوان مثال در این گزارش آمده، یگان هوابرد هلیکوپتری نیروی هوایی افغانستان تنها ۳۹ درصد آمادگی در ژوئن برای مقابله با طالبان داشته است که حدود نیمی از سطح آمادگی در ماه‌های آوریل و مه می‌شود.

در گزارش سیگار همچنین آمده است: خلبان‌های نیروی هوایی افغانستان به دلیل وخامت اوضاع در این کشور بیش از حد معمول پرواز می‌کنند و عملیات پروازی آنها به شدت زیاد شده است. همچنین تحول نگران کننده دیگر در وضعیت افغانستان این است که طالبان به عمد خلبانان را هدف قرار می‌دهد.

انتهای پیام

نظر شما