شناسهٔ خبر: 48592039 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس:

هدف طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی داخلی است

تقی پور با بیان اینکه هدف طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، حمایت از حقوق کاربران و حمایت از خدمات پایه کاربردی داخلی است، گفت: حدود ۷۰ درصد از این طرح نسبت به آنچه که در گذشته به عنوان پیش نویس ارائه شده بود، تغییر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، رضا تقی پور، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی شب گذشته (پنجشنبه ۷ مرداد) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما با بیان اینکه هدف طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی، حمایت از حقوق کاربران و حمایت از خدمات پایه کاربردی داخلی است، گفت: این طرح یک سابقه ۵ ساله در مجلس دارد یعنی از شروع مجلس دهم این طرح سابقه داشته و درآغاز مجلس یازدهم مجدد در مرداد ماه این طرح ارائه شد و بعد از ارجاع به کمیسیون طی ۶ ماهه گذشته، مرکز پژوهش‌های مجلس یک کار سنگین را در این طرح شروع کرد. این طرح از سه ماه گذشته در نوبت صحن قرار گرفت که در روز چهارشنبه رسیدگی شد.

 

وی با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد از این طرح نسبت به آنچه که در گذشته به عنوان پیش نویس ارائه شده بود، تغییر کرده است،‌گفت: هدف این طرح، حمایت از حقوق کاربران و همچنین حمایت از خدمات پایه کاربردی داخلی است و هر مطلبی که منتشر شده عمدتاً بر خلاف این موضوع را تصویرسازی می‌کند. تمام مخاطبان در خواست کرد هر آنچه که مطرح می‌شود با متن اصلی و نسخه ۲۶ تیر ۱۴۰۰ مقایسه کنند.
 
 
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه موارد ۱۳ تا ۲۰ این طرح به طور مشخص درباره حمایت از کسب و کار‌ها که هدف اصلی این طرح است، صحبت می‌کند، افزود: همچنین حمایت از حقوق کاربران می‌باشد، چون قانونی دراین موضوع نداشتیم، کاربران مورد حمایت نبودند و اگر دزدی یا جرم صورت می‌گرفت پلتفرم‌های خارجی پاسخگو نبودند. یکی از بند‌های این طرح اظهار می‌کند که این پلتفرم‌ها باید نماینده‌ای در ایران داشته باشند.
 
 
تقی پور با اشاره به اینکه اینکه چرا کمیسیون فرهنگی در این طرح رسیدگی کرده است، چون در اختیار هیئت رئیسه مجلس شواری اسلامی است و محدود به یک کمیسیون هم نیست، گفت: یک کمیسیون اصلی با چند کمیسیون فرعی در آن وجود دارد. من طراح این طرح نیستم، ولی امضاء کننده آن هستم، چون اصل این طرح را برای کشور لازم می‌دانیم.
 
 
نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه تاکنون این طرح در مجلس تصویب نشده است، گفت: آن چیزی که تصویب شده این است که این طرح در کمیسیون برای بررسی برود بنابراین طرحی به عنوان قانون تصویب نشده است. تنظیم گری که مقرر شده کمیسیون ماده ۱۳ انجام دهد در اصل تنظیم گر تنظیم گرهاست یعنی خودش تنظیم گر بخشی نیست و تنظیم گران بخشی معمولا در داخل نهاد اجرایی است منتها باید چارچوب‌های این تنظیم گر اصلی را رعایت کنند به عنوان مثال در حوزه حمل و نقل تنظیم گر وجود ندارد و این قانون اجازه می‌دهد این کمیسیون نهاد تنظیم گر را ایجاد کند یا در حوزه سلامت هم اینکه سلامت از راه دور تعرفه‌های آن چگونه باشد.
 
 
تقی پور با بیان اینکه اگر قرار باشد نهاد تنظیم گر ایجاد شود در وزارت بهداشت و درمان می‌باشد منتها باید چارچوب‌های این تنظیم مقررات را این کمیسیون انجام دهد،  ادامه داد: این کمیسیون هیچ دخالتی در کار تنظیم گری ندارد.
 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه وزیر ارتباطات یکی از آثار این طرح را گران شدن اینترنت مطرح کرده است، گفت: اول وزیر ارتباطات باید توضیح دهد که چگونه اینترنت گران می‌شود، چون ما در این طرح چنین مفهومی نداریم و بالعکس تاکید بر استفاده از پهنای باند داخلی است که متاسفانه وزیر در این مدت به هیچ وجه از آن حمایت نکرد.
 
 
وی با بیان اینکه در موضوع شبکه ملی اطلاعات که امروز کاملاً از برنامه عقب هستیم، گفت: مفهوم آن این است که در شبکه ملی اطلاعات هزینه پهنای باند برای مردم باید بین یک دهم تا یک شانزدهم می‌شد و وقتی حمایت نکردیم و شبکه ملی اطلاعات را ایجاد نکردیم یعنی مردم تاکنون اینترنت گران را استفاده کردند.
 
 
وی درباره تولید ۲۰ هزار محتوا علیه این طرح افزود: یک مرور سریع بر ۱۰ منبعی که بیشترین محتوا را علیه این طرح داشتند اعلام می‌کنم که اول شبکه من و تو، دوم ایران اینترنشتال، سوم منبع داخلی بود و چهار گزینه بعدی چهارنفر از خبرنگاران بی بی سی، رادیو زمانه و رادیو قرمز بودند یعنی بیشترین تعداد محتوا را در این ۱۰ روز این‌ها تولید کردند که این کار یک نمونه کامل جنگ رسانه‌ای علیه این طرح بود.
 
 
تقی پور با اشاره به اینکه در این طرح ۶ نوع مجازات برای پلتفرم‌ها دیده شده است، گفت: به طور مثال اگر حریم شخصی کسی را نقض کردید و اگر بدون اجازه فرد، عکس‌های خانوادگی را منتشر کردید، جریمه خواهید شد و اتحادیه اروپا تا کنون ۴۵۰ میلیون دلار فیسبوک را جریمه کرده است. بیش از ۲۷ جلسه با نهاد‌های مسئول در دولت یعنی وزارت ارتباطات، وزارت اطلاعات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، دادستانی کل کشور و بخش خصوصی برگزار شده است.
 
 
پایان پیام/50

نظر شما