شناسهٔ خبر: 48591879 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

«خبرنامه دانشجویان ایران» در گزارشی بررسی کرد؛

معاونت زنان و گزینه‌های پیش رو؛ معاون زن کابینه سیزدهم کیست؟

اقدامات صورت گرفته توسط معاونت زنان و خانواده در دولت یازدهم آنطور که باید در جهت تحقق تمامی مطالبات و خواسته های زنان نبود. غلبه حاشیه بر متن در حوزه زنان موجب شد تا خلاءهای عمیق زنان در عرصه اجتماع و حقوق فراموش شود و زنان مناطق کم برخوردار و روستایی جایی در دعواهای ورزشگاهی و دوچرخه سواری زنان شهرنشین نداشته باشند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس زنان «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری از جمله نهادهای جدید در ساختار سیاسی جمهوری اسلامی است که از زمان ریاست جمهوری سید محمد خاتمی با نام "مرکز امور مشارکت زنان" بوجود آمد و در ادامه راه در دولت محمود احمدی نژاد به مرکز امور زنان و خانواده تغییر نام داد و تا به امروز هم با همین نام به فعالیت خود ادامه داده است.

از آن جایی که این مرکز مهم ترین نهاد سیاسی و اجتماعی در حوزه مسائل مربوط به زنان محسوب میشود، با تغییر سکانداری دولت از حسن روحانی به ابراهیم رئیسی گزینه هایی برای تصدی سمت معاونت زنان ریاست جمهوری مطرح شده اند.

معاونت زنان و گزینه‌های پیش رو؛ معاون زن کابینه سیزدهم کیست؟

تا پیش از دولت حسن روحانی معاونت زنان و خانواده چندان که باید به چشم نمی آمد و محل بحث فعالین سیاسی و فعالین حقوق زنان نبود. ضعف و عدم آگاهی اصولگرایان از اهمیت حوزه زنان و مسائلشان و نیز نگاه ویترینی آنها به زنان و حضورشان در عرصه سیاست باعث شد تا پس از حضور شهیندخت مولاوردی در معاونت زنان توجهات به سمت این مرکز جلب شود. اقدامات مولاوردی و نیز پمپاژ رسانه ای دولت موجب شد تا طیفی از اصولگرایان که تا پیش از آن برای مرکز امور زنان و خانواده جایگاهی در عرصه سیاست قائل نبودند، تبدیل به یک نقطه اثرگذار و مهم برای کنشگری شود.

اقدامات صورت گرفته توسط معاونت زنان و خانواده در دولت یازدهم آنطور که باید در جهت تحقق تمامی مطالبات و خواسته های زنان نبود. غلبه حاشیه بر متن در حوزه زنان موجب شد تا خلاء های عمیق زنان در عرصه اجتماع و حقوق فراموش شود و زنان مناطق کم برخوردار و روستایی جایی در دعواهای ورزشگاهی و دوچرخه سواری زنان شهرنشین نداشته باشند.

معاونت زنان و گزینه‌های پیش رو؛ معاون زن کابینه سیزدهم کیست؟

دولت سیزدهم، با توان و ظرفیت جدیدی وارد میدان سیاست شده، توانی که شاید اگر در جهت درست در حوزه زنان به کار گرفته شود میتواند تحقق بخش مطالبات و خواسته های توده های زنان باشد و این مهم انتخابی درست و مبتنی بر تخصص و دغدغه مندی و نیز تجربه را می طلبد.انقلاب اسلامی با مولفه هایی انسان ساز و نه مبتنی بر جنسیت آمده است تا زمینه ساز رشد و تعالی و آزادی انسان ها باشد و نه محدود کننده شان. همانطور که به فرموده امام خمینی این انقلاب بی حضور زنان به پیروزی نمی رسید ادامه راه این انقلاب هم بدون حضور قوی و اثرگذار زنان ممکن نخواهد بود.

در ادامه به بررسی گزینه های احتمالی معاونت زنان می پردازیم؛

1. لیلاسادات زعفرانچی؛ او که دارای مدرک دکتری اقتصاد از دانشگاه علامه طباطبایی است در حوزه اقتصاد زنانه و اشتغال زنان نیز بصورت تخصصی فعالیت کرده است. نقطه قوت  زعفرانچی رزومه‌ای‌ست که در آن مطالعات و فعالیت های زیادی در حوزه زنان به چشم میخورد. در واقع زعفرانچی علاوه بر تخصص و مطالعات مبسوط، در عرصه عمل نیز دارای تجربیاتی هستند که در صورت حضورشان در پست معاونت زنان میتواند به وی در خصوص کنشگری جدی در حوزه زنان کمک بسیاری کند.

معاونت زنان و گزینه‌های پیش رو؛ معاون زن کابینه سیزدهم کیست؟

2. معصومه پاشایی؛ او که در حال حاضر نماینده حوزه انتخابیه مرند و جلفا در مجلس است از جمله زنان موثر و موفق در فعالیت های جهادی در استان ها و مناطق کم برخوردار است.معصومه پاشایی علاوه بر آنکه بعنوان یک پزشک و نیز یک فعال عرصه اقتصادی شناخته میشود در عرصه سیاست و کنشگری سیاسی نیز بسیار موفق و قدرتمند ظاهر شده و با حضوری مستقل و متکی به توانایی های خود در غعرصه سیاست توانسته است حضوری موثر از خود در این جایگاه نشان دهد.

معاونت زنان و گزینه‌های پیش رو؛ معاون زن کابینه سیزدهم کیست؟

قرارگیری معصومه پاشایی در سمت معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری بدلیل تجربیات مهم و موثر ایشان در نحوه عملگری در عرصه سیاست میتواند نکته مثبتی برای این معاونت باشد تا کسی را در قامت معاونت خود ببیند که علاوه بر آشنا بودن با زیر و بم های سیاست میتواند به مسائل زنان به خوبی بپردازد.

3. سکینه سادات پاد؛ سکینه سادات پاد از فعالان حوزه زنان در شهر مشهد است که در زمان انتخابات نیز از فعالین ستاد انتخاباتی حجه الاسلام رئیسی بوده اند.

معاونت زنان و گزینه‌های پیش رو؛ معاون زن کابینه سیزدهم کیست؟

وی دارای دکتری حقوق بوده و در عرصه وکالت نیز نقش آفرینی دارد از جمله گزینه هایی هستند که برای تصدی سمت معاونت زنان مطرح شده اند.

گزارش از ریحانه پناهی

نظر شما