شناسهٔ خبر: 48591839 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رکنا | لینک خبر

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با رکنا تاکید کرد

سعیدی: اولویت سنجی درستی در تصویب طرح "صیانت از فضای مجازی" انجام نشد / افکار عمومی تصویب کنندگان این طرح را بازخواست می کنند + صوت

رکنا: نماینده مردم چابهار در مجلس با انتقاد از طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی تصریح کرد: به نظر می رسد که اولویت سنجی درستی در تصویب طرح صیانت انجام نشد و به همین دلیل، مردم هم از این طرح استقبال نکردند. البته قطعا هر نماینده ای که اولویت های مردم را به درستی تشخیص ندهد، حتما پاسخ مناسبی در برابر افکار عمومی نخواهد داشت.

صاحب‌خبر -

روز چهارشنبه کلیات طرح صیانت از فضای مجازی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید. در این جلسه قرار شد طرح صیانت از فضای مجازی با ارجاع به اصل 85 قانون اساسی در کمیسیونی مشترک و ویژه بررسی شود و در صورت تصویب طرح صیانت از فضای مجازی در این کمیسیون و تایید شورای نگهبان، قانون صیانت از فضای مجازی به مدت سه تا پنج سال به صورت موقت اجرایی خواهد شد. اما سوال مهم این است که با توجه به مشکلات اساسی کنونی مردم از جمله گرانی های افسارگسیخته، بحران کرونا و بحران آب در برخی استان ها، آیا ارائه طرح صیانت از فضای مجازی در شرایط کنونی نسبتی با دغدغه های فعلی مردم دارد؟  

طرح صیانت از فضای مجازی نسبتی با دغدغه های رهبر انقلاب نداشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی رکنا، «روز چهارشنبه روز خوبی برای مجلس نبود.» این جمله ای است که معین الدین سعیدی، نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی بلافاصله پس از تصویب «طرح صیانت از کاربران در فضای مجازی» در صحن علنی مجلس بیان کرد؛ طرحی روز چهارشنبه کلیات آن با ارجاع به اصل 85 قانون اساسی در جلسه «غیرعلنی» مجلس به تصویب رسید و قرار است در روزهای آتی کمیسیونی مشترک و ویژه متشکل از نمایندگان کمیسیون های مختلف برای بررسی جزئیات این طرح تشکیل شود.

حالا هم طبق اصل 85 قانون اساسی، طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی پس از تصویب در جلسات «غیرعلنی» کمیسیون ویژه، به صورت مستقیم به شورای نگهبان خواهد رفت و پس از تایید شورای نگهبان به قانونی آزمایشی تبدیل خواهد شد که قرار است بین سه تا پنج سال اجرایی شود و بعد از آن، پس از رفع ایرادات به قانونی دائمی تبدیل می شود. این در حالی است که از همین حالا طرح مجلس به دلیل محدودیت های زیادی که برای دسترسی های مختلف کاربران فضای مجازی به نرم افزارها و سایت های خارجی بخصوص شبکه های اجتماعی ایجاد می کند، با مخالفت جدی بخش زیادی از کاربران فضای مجازی روبه‌رو شده است.

معین الدین سعیدی، نماینده چابهار در مجلس با اشاره به همین نکته در گفت و گو با رکنا تصریح کرد: هیچ شکی وجود ندارد که فضای مجازی باید ساماندهی شود و مقام معظم رهبری نیز روی همین موضوع دغدغه دارند. اما سوال مهم این است که طرح صیانت از فضای مجازی چه نسبتی با دغدغه های حضرت آقا دارد؟

نمایندگان باید اولویت مردم را به درستی می سنجیدند

سعیدی با تاکید بر این که نمایندگان مجلس پیش از تصویب این طرح باید شرایط کشور را می سنجیدند، گفت: اکنون مردم دغدغه های بی شمار معیشتی دارند و زیرساخت های اقتصادی ما در نحیف ترین حالت ممکن پس از انقلاب قرار گرفته است. همچنین در حال حاضر با بحران کرونایی دست و پنجه نرم می کنیم که تمام ارکان کشور را دچار چالش کرده است؛ بخصوص که اکنون موضوع واکسیناسیون مهمترین موضوع کشور است که مجلس برای آن هیچ جلسه علنی برگزار نکرده و ما در مجلس هیچ اقدامی را در این زمینه برای دولت تعریف نکردیم.

وی با اشاره به بحران آب در خوزستان و سیستان و بلوچستان اظهار داشت: کم آبی در این دو استان مشکلات عدیده ای ایجاد کرده است و حتی مقام معظم رهبری نیز فرموده اند که مردم از این مساله ناراحتند و هیچ گله ای نمی توان به آنها داشت. در چنین شرایطی نمایندگان مجلس باید اهم و فی‌الاهم می کردند و اولویت ها را به‌درستی می سنجیدند.

طرح صیانت از فضای مجازی را به پشت درهای بسته بردند

این نماینده مجلس همچنین با انتقاد از ارجاع طرح صیانت از فضای مجازی به اصل 85 قانون اساسی عنوان کرد: متاسفانه برخی نمایندگان تصمیم گرفتند به جای این که در خود مجلس و در مقابل افکار عمومی روی این طرح کار کنند، آن را به پشت درهای بسته کمیسیون ها ببرند. این در حالی است که ما تجربه خوبی از ارجاع طرح ها و لوایح به اصل 85 قانون اساسی نداریم.

وی در ادامه تصریح کرد: متاسفانه ما با این اقدام برای مردم و بخصوص هزاران انسانی که اکنون محل درآمدشان از طریق فضای مجازی است، دغدغه ایجاد کردیم. مجموع این مسائل نیز نشان می دهد که روز چهارشنبه روز خوبی برای مجلس شورای اسلامی نبود.

چرا نمایندگان به دغدغه های مهمتر مردم نمی پردازند؟

طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی در شرایطی به تصویب رسیده است که اکنون بسیاری از مردم ایران با دغدغه های مهم دیگری از جمله مشکلات معیشتی، گرانی های افسارگسیخته، بحران آب و بحران کرونا دست و پنجه نرم می کنند. این در حالی است که در یک ماه گذشته، مجلس هیچ جلسه فوق العاده ای برای مشکلات خوزستان و سیستان و بلوچستان برگزار نکرده است و نمایندگان در هیچ کدام از جلسات علنی، وزرا یا سایر نمایندگان دولت را برای پاسخگویی جدی نسبت به دغدغه های اساسی مردم دعوت نکرده اند.

همین مساله این سوال را در ذهن بخشی از مردم ایجاد کرده است که چرا تا زمانی که این دغدغه ها به صورت پررنگ در جامعه ما وجود دارد، مجلس به سراغ طرح صیانت از فضای مجازی رفته است؟

سعیدی در پاسخ به این سوال با اشاره به دعوت خود از وزیر نیرو در روز یکم تیر به مجلس گفت: درباره مساله آب، خود من از وزیر نیرو سوال کردم و ایشان هم به مجلس آمدند و این مساله بررسی شد. همچنین در زمان بررسی بودجه نیز مجلس اعتبارات خوبی را برای حل مساله آب خوزستان و سیستان و بلوچستان پیش بینی کرد؛ ولی قطعا در شرایط کنونی که فاجعه در این دو استان به اوج رسیده است و همچنین با توجه به مشکلاتی که در زمینه واکسیناسیون کرونا وجود دارد، قطعا مردم انتظار داشتند که مجلس روی طرحی در این موضوعات کار کند.

وی افزود: مردم انتظار دارند که نمایندگان مجلس به موضوعاتی از جمله تورم لجام گسیخته، گرانی زاید الوصف نهاده های دامی و گرانی مرغ بپردازند که عرصه را بر مردم تنگ کرده است. بنابراین به نظر می رسد که اولویت سنجی درستی در تصویب طرح صیانت انجام نشد و به همین دلیل، مردم هم از این طرح استقبال نکردند.

نمایندگان در اولویت سنجی دغدغه های مردم دچار اشتباه شدند

در روزهای اخیر برخی کاربران فضای مجازی تاکید کردند که تصویب طرح صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی با وجود مشکلات عدیده اقتصادی و بهداشتی مردم و بحران آب موجود در برخی نقاط کشور، به نظر می رسد که جمعی از نمایندگان مجلس نمی توانند دغدغه مردم را به درستی درک کنند.

نماینده چابهار در مجلس البته این موضوع را صحیح ندانست و گفت: من احساس می کنم با توجه به این که نمایندگان مجلس شان خود را از رای مردم می گیرند و به نوعی همه ما نوکران مردم هستیم، نمی توان قبول کرد که نمایندگان دغدغه مردم را ندارند. البته ممکن است که نمایندگان در بحث اولویت سنجی دچار اشتباه شوند، اما این که بگوییم نمایندگان دغدغه مردم را ندارند یا دغدغه های مردم را نمی شناسند، به نظر می رسد این قضاوت، قضاوت منصفانه ای نباشد.

وی در ادامه اظهار داشت: به بنده حق بدهید که درباره عصاره فضایل ملت در مجلس شورای اسلامی و کسانی که به هر حال خادمین مردم در مجلس هستند و من هم شرف همکاری با آنها را دارم، چنین قضاوتی را نداشته باشم.

آیا مردم می توانند جلوی تصویب طرح صیانت از فضای مجازی را بگیرند؟

با توجه به این صحبت های سعیدی، سوال مهمی که وجود دارد، این است که اگر مردم احساس کنند که بخشی از نمایندگان اولویت های دغدغه های مردم را به درستی شناسایی نمی کنند و بنابراین نمی توان مشکلات اساسی مردم را به درستی پیگیری کنند، آیا راهکار قانونی برای اعتراض به آنها یا جلوگیری از تصویب طرح صیانت از فضای مجازی وجود دارد؟

سعیدی در پاسخ به این سوال توضیح داد: چنین راهکاری به لحاظ حقوقی در قوانین ما پیش بینی نشده است، اما مردم می توانند نمایندگان را در افکار عمومی بازخواست کنند و قطعا هر نماینده ای که اولویت های مردم را به درستی تشخیص ندهد، حتما پاسخ مناسبی در برابر افکار عمومی نخواهد داشت.

این صحبت های نماینده چابهار در مجلس در شرایطی بیان می شود که در برخی کشورهای توسعه یافته جهان، اگر مردم احساس کنند که یک طرح، لایحه یا حتی قانون تصویب‌شده در مجلس به نفع آنها نیست، می توانند دادخواستی با تعداد امضای بالا تهیه کنند و با ارائه آن به مراجع قضایی، تلاش کنند که جلوی تصویب یا اجرای آن طرح، لایحه یا قانون را بگیرند.

سعیدی ضمن تایید این مساله گفت: در کشورهای دیگر چنین راهکاری اندیشیده شده است و مثلا در کشور سوئیس مردم درباره هر موضوعی همه پرسی برگزار می کنند. اما قانونگذار در کشور ما چنین مسائلی را به لحاظ حقوقی پیش بینی نکرده است.

این نماینده مجلس ادامه داد: همه ما در برابر قانون خاضع و خاشع هستیم، اما باید توجه داشت که هنوز طرح صیانت از فضای مجازی به هیچ قانونی تبدیل نشده است و فعلا قرار است در کمیسیون مشترک بررسی شود و بعد از آن هم نظر نهایی را شورای نگهبان درباره این طرح اعلام خواهد کرد. بنابراین به نظر می رسد هنوز برای طرح چنین موضوعاتی درباره طرح صیانت از فضای مجازی زود است.

در پایان نیز باید گفت که به نظر می رسد این که روز چهارشنبه طرحی توسط بخشی از نمایندگان مجلس ارائه شد که از نظر بسیاری از کارشناسان و مردم، حقوق شهروندی عموم ملت در آن رعایت نشده است. در این شرایط این که مردم نیز هیچ راهکار قانونی برای اعتراض به نمایندگان یا جلوگیری از اجرای این طرح ندارند، نوعی خلا قانونی است؛ بخصوص که قرار است طرح صیانت از فضای مجازی پشت درهای کمیسیون ویژه بررسی شود و مردم تا بعد از تصویب نهایی به طور کامل در جریان جزئیات آن قرار نخواهند گرفت.

حوادث اختصاصی رکنا را اینجا بخوانید:

  • معوقه فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می شود؟

    معوقه فروردین بازنشستگان تامین اجتماعی چه زمانی پرداخت می شود؟

آیا این خبر مفید بود؟
0 0

نظر شما