شناسهٔ خبر: 48591655 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

پکن: آمریکا بزرگترین مخرب صلح در جهان است

در پی دخالت‌های واشنگتن در موضوع تنگه تایوان، دولت چین آمریکا را بزرگترین مخرب صلح در جهان و مسئول درگیری‌ها و تشدید اختلافات منطقه‌ای دانست.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از اسپوتنیک، در پی ورود یک ناو جنگی آمریکایی به تنگه تایوان در روز‌های اخیر، وزارت دفاع چین در بیانیه‌ای اعلام کرد: این اقدام واشنگتن خطرناک و تحریک آمیز است و می‌تواند پیامد‌های جدی برای این کشور به همراه داشته باشد.

شی یی، سخنگوی ارتش چین در این باره گفت: تکرار اقدامات تحریک آمیز از سوی آمریکا نشان می‌دهد واشنگتن بزرگترین مخرب صلح و ثبات در تنگه تایوان است و هرگونه اخلال در امنیت این منطقه بر عهده آمریکاست.

سخنگوی ارتش چین ادامه داد: ناو آمریکایی "یو اس اس بنفولد" هنگام عبور از تنگه تایوان توسط نیرو‌های هوایی و دریایی چین ردیابی و شناسایی شده است. نیرو‌های نظامی ما آماده پاسخگویی به هرگونه تهدید و یا اقدام به تحرکات جنگی در منطقه هستند.

او در ادامه تاکید کرد: نیرو‌های نظامی چین آماده پاسخگویی به تمامی تحرکاتی هستند که حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشور را تهدید کند.

مقامات واشنگتن عبور ناو‌های جنگی از تنگه تایوان، منطقه مورد مناقشه چین و تایوان را به بهانه حق عبور از آب‌های آزاد برای خود بدون مانع می‌دانند در حالی که پکن معتقد است این آب‌ها در حاکمیت چین است و ورود به آن‌ها به مثابه تعدی به حاکمیت ارضی این کشور محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید:

پکن: آمریکا در امور داخلی چین دخالت نکند

چین و آمریکا سالهاست بر سر دریای جنوبی چین و تنگه تایوان یکی از شاهراه‌های بین المللی مهم با هم اختلاف دارند. پکن معتقد است این آب‌ها جزو آب های سرزمینی چین است، ولی آمریکا در تحرکاتی مداخله جویانه همواره پشتیبان دولت تایوان بوده و اقدام به گشت زنی دریایی در این منطقه می کند.

در چند روز اخیر دو هواپیمای دولتی آمریکا نیز در تایوان فرود آمده است. چین سالهاست تایوان را جز قلمرو خود می‌داند و هرگونه تعدی به آن را دخالت در امور داخلی پکن قلمداد می‌کند.

پیش از این نیز گلوبال تایمز که یک رسانه دولتی چین است در واکنش به اظهارات اخیر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا مبنی بر تهدید پکن به آغاز "جنگی واقعی" از دولت چین خواسته توان نظامی خود را تقویت کند.

سخنگوی دولت چین هم در این باره گفت: پکن در نظر دارد قدرت دفاع نظامی خود را افزایش دهد تا آمریکا بداند در مورد دخالتهایش در دریای جنوبی چین و با تایوان نمی‌تواند پیروز مسئله باشد.

انتهای پیام/

نظر شما