شناسهٔ خبر: 48591624 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: اعتماد آنلاین | لینک خبر

ضرورت افتتاح 65 سینما در روزهای کرونایی چیست؟

مدیرعامل موسسه بهمن سبز گفت: افتتاح 65 سینما نتیجه یک مطالعه فنی و تحقیقاتی و اساس آن بر تبدیل سالن‌های فرسوده و تک‌پرده قدیمی به پردیس‌های چندمنظوره و چندپرده مجهز است تا علاوه بر احیای سینماهای ماندگار سالن‌های سینمایی برای دوران پساکرونا بازطراحی شوند.

صاحب‌خبر -

اعتمادآنلاین| حوزه هنری به تازگی از آغاز به کار 65 سالن سینمایی جدید خبر داده است که از روز شنبه، 9 مرداد به عنوان پایان مرحله نخست طرح توسعه به ناوگان اکران می‌پیوندند.

 

به گزارش ایسنا، سیدمصطفی حسینی، مدیرعامل موسسه «بهمن سبز»، که کار توسعه سینماهای حوزه هنری را برعهده دارد، درباره ضرورت افتتاح 65 سینمای تازه‌تاسیس در شرایط کرونایی و رکود سینماها به ایسنا گفت: این طرح از پس یک مطالعه فنی و تحقیقاتی بیرون آمده است. اساس این طرح بر تبدیل سالن‌های فرسوده و تک‌پرده قدیمی به پردیس‌های چندمنظوره و چندپرده مجهز است، تا در این مسیر ضمن حفظ و احیای سینماهای ماندگار در کشور، سینماها را برای دوران پساکرونا بازطراحی کرد.

 

او در پاسخ به این‌که وضعیت پیش‌آمده از پاندمی چه افقی را پیش ‌روی سینماداران خواهد گذاشت توضیح داد: سینماداری در ایران نیاز به تحول دارد. از سال‌ها پیش به دلایل مختلفی نظیر لزوم تنوع اکران همزمان چند فیلم و برخورداری سالن‌ها از امکانات روز مطابق نیاز مخاطبان، به مرور سینماهای قدیمی تک‌سالنه متروکه و از مدار اقتصادی اکران خارج شدند. لذا اتفاقا به دلیل همین نیاز به تحول برای دوران پساکرونا که مخاطب دیگر به راحتی و صرفا برای تماشای فیلم به سینما نخواهد آمد، مدل‌های جدید توسعه و روندهای آتی سینماها در دنیا اقتضا می‌کند تا سینماها در قالب یک مجموعه فرهنگی- تفریحی به پردیس‌های مجهز چندمنظوره تبدیل شوند. این سیاست کلی حوزه هنری است که به عنوان یک نهاد با ماموریت فرهنگی، با برنامه‌ریزی برای مخاطب خانواده و کودک، زیرساخت‌های فرهنگی را در سراسر کشور توسعه دهد.

 

حسینی درباره زمان شروع طرح مورد اشاره گفت: این طرح پیش از کرونا و در شهریور 1398 کلید زده شد، اما وقتی با بحران کرونا روبه‌رو شدیم سعی کردیم اتفاقا از آن به عنوان یک فرصت، نهایت استفاده را ببریم و طی همین مدت با سرمایه‌گذاری بخش خصوصی و قراردادهایی در قالب BOT اتفاقا به شهرهای کم‌برخوردار و فاقد سینما توجه جدی کنیم. امروز به‌جز یک سینما، تمامی 65 سالن احیا و ساخته‌شده در فاز یک طرح توسعه ما، در شهرستان‌ها واقع شده‌اند. لذا افزایش سرانه فرهنگی استان‌ها و بهره‌برداری فرهنگی از بناهای فرهنگی سیاست کلی ما بوده است.

 

او ادامه داد: واقعیت آن است که ما در ایران با حجم انبوهی از مردمی روبه‌رو هستیم که سالن در دسترس‌شان نیست. تهران را نگاه نکنید؛ در ایران به ازای هر 200 هزار نفر یک سالن داریم، در حالی که این عدد در دنیا به ازای هر 20 هزار نفر است. ما اکنون برای نخستین بار در شهر سقز در استان مرزی کردستان، اولین سینما را پس از انقلاب در قالب یک پردیس با سه سالن احداث کرده‌ایم.

 

این مدیر حوزه هنری در خصوص آینده این سالن‌ها و احتمال بازگشت رونق به سینما گفت: این اقدامات اتفاقا در راستای احیا و بازگشت سینما به چرخه رونق است. ما طی یک سال و نیم اخیر تنها در حوزه‌های سخت‌افزاری متمرکز نبودیم، بلکه به قدر توان خود برنامه‌های نرم‌افزاری زیادی برای زنده نگه داشتن سینماها و بازگشت دوباره رونق به آن‌ها را اجرا کرده‌ایم. ما در حوزه هنری در تمام یک سال و نیم گذشته با روشن نگه داشتن چراغ سینماهای خود در سخت‌ترین شرایط علی‌رغم تعطیلی سینماهای بخش خصوصی، ارائه طرح «بازگشت به سینما» برای تأمین و پخش فیلم‌های جدید، اقدامات صنفی بسیار با مکاتبات و طرح مطالبات سینماداران در جلب حمایت دولت و ستاد ملی کرونا برای تغییر گروه شغلی سینما، تسویه دیون صاحبان فیلم‌ها از فروش، نمایش عمومی فیلم خود یعنی «دیدن این فیلم جرم است» برای تزریق روح تازه به سینما و پخش فیلم‌هایی نظیر «آبادان یازده 60»، «مدیترانه» و به‌زودی «پوست» نشان دادیم احیای سینما از دغدغه‌های ماست.

 

حسینی در پایان بیان کرد: همه می‌دانیم کار سختی در پیش داریم، اما امیدواریم با تلاش و همدلی خود اهالی سینما، بتوانیم با تزریق واکسن و ریشه‌کن کردن ویروس کرونا به زودی به شرایط عادی بازگردیم. لازمه‌ این کار این است که برای آن روز برنامه داشته و آماده باشیم. سینما برای ما شغل و یک دغدغه فرهنگی است و نگاه ما به آن با هدف افزایش گستره‌ نفوذ این هنر، توسعه مخاطبان آن و ارتقای سطح خدمات‌دهی است.

 

نظر شما