شناسهٔ خبر: 48591577 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

۲۰ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی

ساری – ایرنا – سامانه ماسک متعلق به وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی در جدیدترین ارزیابی‌اش از وضعیت کرونایی کشور ، رنگ‌بندی پنج شهرستان دیگر مازندران را به قرمز تغییر داده است. به این ترتیب تعداد مناطق قرمز استان به ۲۰ شهرستان افزایش یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آخرین بررسی‌های انجام شده توسط سامانه ماسک درباره شرایط کرونایی کشور که به واسطه تعداد مبتلایان و بستری‌شدگان در هر شهرستان محاسبه می‌شود نشان می‌دهد که ۲۸۵ شهرستان کشور در وضعیت قرمز و فوق قرمز، ۱۱۰ شهرستان در وضعیت نارنجی و ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد قرار دارند که بدترین وضعیت کرونایی کشور از ابتدای شیوع این ویروس در ایران تا کنون محسوب می‌شود.

بر اساس نقشه رنگ‌بندی جدید سامانه ماسک شهرستان‌های نکا، گلوگاه، سوادکوه شمالی، کلاردشت و عباس‌آباد که تا کنون در وضعیت نارنجی قرار داشتند نیز با توجه به شرایط بحرانی موج پنجم کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفته اند و فقط شهرستان‌های کوچک میاندورود و سیمرغ در مازندران با رنگ نارنجی باقی مانده اند.

بنا به اعلام سامانه ماسک ، از ۹ مرداد محدودیت‌های کرونایی ویژه مناطق با وضعیت قرمز در شهرستان هایی که بتازگی به این رنگ رسیده اند ، باید اعمال شود.

۲۰ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی

وضعیت فوق قرمز

همچنین بر اساس شرایط وخیم کرونایی در کشور و مناطقی مانند مازندران، در رنگ‌بندی کرونایی جدید سامانه ماسک ، رنگ کرونایی بسیاری از مناطق قرمز تیره یا کبود مشاهده می‌شود. در مازندران شهرستان‌های گلوگاه، نکا، سوادکوه شمالی، بابلسر، تنکابن، کلاردشت و عباس‌آباد قرمز و سایر مناطق با رنگ کبود یا قرمز تیره دسته‌بندی شده‌اند.

آمارهای مربوط به بستری و فوتی‌های کرونایی مازندران که توسط دو دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل منتشر می‌شود نیز نشان می‌دهد که این استان در بدترین شرایط کرونایی از ابتدای شیوع این ویروس در کشور تا کنون قرار دارد؛ به طوری که تا ظهر روز پنجشنبه هفتم مرداد مجموع بستری‌شدگان کرونایی در بیمارستان‌های مازندران به ۲ هزار و ۹۵۰ نفر رسید که ۳۵۶ نفر از این بیماران در بخش مراقبت‌های ویژه بستری هستند.

همچنین در روز ۶ مرداد تعداد قربانیان کرونا طی یک ۲۴ ساعت به ۲۳ نفر رسید که بیشترین آمار مرگ روزانه کرونایی در مازندران از ابتدای سال جاری تا کنون بود. با احتساب ۱۴ بیمار کرونایی دیگر که طی ۲۴ ساعت منتهی به ظهر روز پنجشنبه هفتم مرداد در بیمارستان‌های مازندران جان خود را از دست دادند، تعداد قربانیان کرونا در مازندران از یکم فروردین تاکنون به ۸۷۰ نفر رسیده است. 

۲۰ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی

تکمیل تخت‌های بیمارستانی

ارزیابی جدید سامانه ماسک در حالی به روز رسانی شده است که وضعیت کرونایی در شهرستان‌های مختلف مازندران بویژه آمل، بابل، قائمشهر و ساری به موقعیت فوق حاد و بحرانی رسیده و مسئولان حوزه بهداشت و درمان استان پیش‌بینی می‌کنند که با استمرار این روند، ظرفیت تمام مراکز درمانی این استان تا چند روز آینده به طور کامل تکمیل می‌شود. به همین دلیل برپایی اقامتگاه بیماران کرونایی برای گذراندن دوران نقاهت و قرار داشتن تخت مراقبت‌های پزشکی در دستور کار مسئولان برخی شهرستان‌ها قرار گرفته است. در شهرستان بابل تعداد مجموع بستری‌شدگان به ۸۳۸ نفر رسیده است که وضعیت فوق بحرانی این شهرستان را نشان می‌دهد.

پس از بابل، شهرستان آمل نیز با بیش از ۸۰۰ بیمار کرونایی بستری شده در مراکز درمانی این شهرستان وضعیتی کاملا وخیم و بحرانی دارد؛ به طوری که به گفته علیرضا شریعت فرماندار آمل، در حال حاضر تأمین کادر درمان یکی از مشکلات اساسی این شهرستان برای ارائه خدمات به بیماران کرونایی است.

وخامت اوضاع کرونایی آمل سبب شده است تا مسئولان این شهرستان با وجود تحویل یک دستگاه اکسیژن ساز جدید ۶۰۰ لیتری کانتینری در روز پنجشنبه هفتم مرداد ، باز هم اعلام کمبود کرده و دست یاری به سمت خیرین دراز کنند.

دستگاه اکسیژن‌ساز کانتینری جدید به مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از طرف وزارت بهداشت خریداری و به بیمارستان امام خمینی(ره) آمل تحویل شده است. با این که اکنون این بیمارستان سه دستگاه اکسیژن ساز کانتینری در اختیار دارد ، اما فرماندار اعلام کرده است که به دلیل تعداد بالای بیماران و مصرف زیاد اکسیژن، همچنان یک دستگاه اکسیژن‌ساز دیگر برای آمل نیاز است.

همچنین مشاهدات خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که در قائمشهر نیز ظرفیت تخت‌های بیمارستانی تکمیل شده و زیرساخت‌های درمانی این شهرستان به طور کامل درگیر ارائه خدمات به بیماران کرونایی هستند. در شهرستان ساری نیز به گفته شاهدان و برخی از اعضای کادر درمان وضعیت وخیم است و ظرفیت مراکز درمانی تقریبا تکمیل است.

۲۰ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی

مازندران در انتظار روزهای سخت‌ و سیاه کرونایی

ترکتازی کرونای هندی در سایه عادی انگاری شهروندان این روزها مازندران را در وضعیتی قرار داده است که کمتر خانواده ای را می توان یافت که بیمار کرونایی در قرنطینه یا بستری در بیمارستان نداشته باشد.مطب پزشکان و داروخانه ها هم مملو از مراجعه کننده است. طبق گفته داروخانه داران ، بیش از ۸۰ درصد نسخه هایی که طی یک هفته اخیر پیچیده شده ، مربوط به بیماران کرونایی بوده است.

مسئول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مازندران هم وضعیت کرونایی استان را رو به بدتر شدن توصیف کرد و به خبرنگار ایرنا گفت : متأسفانه شرایط به شدت بحرانی است و فشار کار نیز سبب شده که همکاران ما در کادر درمان بیمارستان‌های سراسر استان فشار زیادی را تحمل کنند. طبیعتا خستگی آنان و تعداد بالای بیماران بر کیفیت ارائه خدمات درمانی تاثیر خواهد گذاشت.

دکتر سیمین بابایی افزود: نگرانی ما از وضعیت موجود با بی‌توجهی گسترده‌ای که در جامعه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌بینیم بیشتر می‌شود. شرایط به گونه‌ای است که نمی‌توانیم برای وضعیت کرونایی مازندران پیش‌بینی خاصی داشته باشیم. چون هیچ توجهی به پروتکل‌های کرونایی نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بسیاری از مناطق استان ، بویژه برخی شهرستان‌ها مانند آمل حتی در این وضعیت بحرانی خبر از برگزاری جشن‌ها و مهمانی‌ها و مجالس عزا و محافل خانوادگی است. در بازار شهرها نیز با توجه به اعمال نشدن محدودیت‌های کرونایی وضعیت قرمز و نارنجی، هیچ توجهی از سوی مردم به نکات بهداشتی کرونایی نمی‌شود.

بابایی تصریح کرد: تا زمانی که رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران افزایش نیابد روند رو به رشد کرونا ادامه خواهد داشت. نتیجه این بی‌توجهی‌ها و همچنین سفرهای هفته گذشته و این هفته را باید در یکی دو هفته آینده مشاهده کنیم که با توجه به چرخه گسترده و سریع انتقال ویروس در مازندران باید منتظر روزهای بسیار سختی برای این استان باشیم.

در شرایطی که مازندران روزهای بحرانی و پرخطری را پشت‌سر می‌گذارد و ۱۳ روز پیاپی است که تعداد مرگ‌های کرونایی مازندران دو رقمی است و تعداد بستری‌شدگان کرونایی هم به مرز سه هزار نفر رسیده است، به گفته ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران بین ۲۹ تا ۳۹ درصد ارزیابی می‌شود.

۲۰ شهرستان مازندران در وضعیت قرمز و کبود کرونایی

روند افزایشی تعداد بستری‌شدگان کرونایی مازندران در موج پنجم پس از حدود یک ماه روند کاهشی، از ۳۰ خرداد آغاز شد و روز هشتم تیر شهرستان آمل نخستین شهرستانی بود که در موج پنجم رنگ قرمز کرونایی گرفت. سه روز بعد سه شهرستان دیگر نیز قرمز شدند و تعداد شهرستان‌های قرمز مازندران به چهار رسید. این روند افزایشی ادامه یافت و در روز ۱۵ تیر تعداد مناطق قرمز مازندران به ۹ شهرستان و روز ۱۸ تیر هم رنگ قرمز کرونایی بر ۱۳ شهرستان مازندران حاکم شد. با اضافه شدن تنکابن و بابلسر به شهرستان های قرمز مازندران در روز ۲۳ تیر نیز تعدادمناطق قرمز مازندران به ۱۵ شهرستان افزایش یافت.

رنگ زرد در فرهنگ ستاد مقابله با کرونا به معنای خطر متوسط محسوب می شود. مناطقی که بیشتر از بین چهار تا ۶ نفر از میان هر یکصد هزار نفر بیمار کووید ۱۹ بستری به صورت روزانه داشته باشند با وضعیت زرد تعریف می شوند. رنگ نارنجی به معنای وضعیت کرونایی پرخطر است. آمار روزانه بستری بیشتر از ۶ نفر از میان یکصد هزار نفر جمعیت ، آن منطقه را در وضعیت نارنجی تعریف می کند. وضعیت قرمز یا خیلی پرخطر  نیز به شرایطی اطلاق می‌شود که در یک شهر از هر صدهزار نفر، دست‌کم ۱۰ نفر روزانه به علت ابتلا به کرونا  در بیمارستان بستری شوند. 

 موج پنجم کرونا در مازندران مانند سراسر کشور ناشی از شیوع ویروس هندی کرونا یا سویه دلتا است که سرعت سرایت بسیار بیشتری دارد و گروه‌های سنی کودک و نوجوان را نیز درگیر می‌کند. این سویه از کرونا تا کنون تمام رکوردهای ثبت شده از سویه‌های ووهان و انگلیسی در مازندران را شکسته و همچنان زیر سایه بی‌توجهی‌های مردم و سفرهای پرتعداد مسافران و خوش‌نشینان به مازندران، با سرعت در حال افزایش آمارهای کرونایی است.

نظر شما