شناسهٔ خبر: 48591551 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ای که گذشت

دیدار محسنی اژه‌ای با خانواده‌های محکومان آبان ۹۸ و دستور آزادی معترضین خوزستان

اعظم سندگل

آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی رسمی قوه قضائیه، دستور رییس دستگاه قضا در مورد محکومان آبان ۹۸ و پیشگیری از نفوذ جریانات فاسد در قوه قضاییه و... از مهمترین خبرهای حوزه حقوقی و قضایی هفته بودند.

صاحب‌خبر -

مهمترین خبرهای حقوقی و قضایی هفته را در این گزارش ایسنا مرور می‌کنیم.

آغاز ثبت‌نام آزمون کارشناسی رسمی قوه قضائیه

ثبت نام آزمون کارشناسی رسمی ۱۴۰۰ مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضائیه از روز یکشنبه آغاز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه،  فرآیند ثبت نام داوطلبان آزمون کارشناسی رسمی دادگستری از تاریخ ۱۴۰۰/٠۵/٠۳ لغایت ۱۴۰۰/٠۵/٠۹ به مدت ۷ روز در  «سایت سازمان سنجش کشور»  به نشانی www.sanjesh.org انجام می‌شود.

آزمون کارشناسی رسمی مرکز در ۲۴ رشته در روز پنجشنبه مورخ ۱۴۰۰/٠۶/۱۸ در سراسر کشور برگزار می‌شود.

دستور محسنی اژه‌ای برای بررسی مجدد پرونده محکومان آبان ۹۸ و آزادی معترضین خوزستان

رئیس دستگاه قضا در برنامه ملاقات مردمی و دیدار با تعدادی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸، از دادستان تهران خواست با بررسی فوری پرونده این نوع محکومان، زمینه آزادی و بخشودگی افراد واجد شرایط را فراهم کند.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای صبح روز یکشنبه سوم مرداد ماه ۱۴۰۰، در محل کار خود با تعدادی از مردم و همچنین خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دیدار و گفت‌وگو کرد.

رئیس قوه قضاییه در پایان این دیدارها به غلامحسین اسماعیلی رئیس حوزه ریاست و القاصی دادستان تهران مأموریت داد پرونده افرادی که در جریان ناآرامی‌های آبان ۹۸ دستگیر شده اند را مورد بررسی مجدد قرار دهد تا افرادی که شرایط قانونی آزادی مشروط یا عفو و بخشودگی دارند، مشمول عفو، بخشودگی و یا آزادی شوند.

دستور محسنی اژه‌ای برای پیشگیری از نفوذ جریانات فاسد در قوه قضاییه

رئیس دستگاه قضا به نهادهای نظارتی قوه قضاییه همچون مرکز حفاظت و اطلاعات و دادسرای انتظامی دستور داد برنامه روشن و دقیق و هماهنگی را برای پیشگیری از نفوذ جریانات فاسد در مجموعه دستگاه قضا تدوین کنند.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در جلسه شورای عالی قوه قضاییه با تبریک پیروزی ورزشکاران ایرانی در مسابقات المپیک ۲۰۲۰ توکیو به ویژه کسب مدال طلا توسط جواد فروغی در رشته تیراندازی، برای ورزشکاران ایران اسلامی در مسیر خدمت به مردم و کشور و نظام آرزوی موفقیت کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به پایان مهلت دو هفته‌ای معاونان و مسئولان عالی دستگاه قضا برای اجرای دستورات ده گانه‌ای که در نخستین جلسه شورای عالی قضایی ارائه کرده بود، بر لزوم تسریع در انجام این دستورات تاکید کرد و در عین حال زمان ارائه گزارش مسئولان را به دلیل تعطیلات ۶ روزه اخیر، تا هفته آتی تمدید کرد.

رئیس دستگاه قضا به نهادهای نظارتی قوه قضاییه همچون مرکز حفاظت و اطلاعات و دادسرای انتظامی دستور داد برنامه روشن و دقیق و هماهنگی را برای پیشگیری از نفوذ جریانات فاسد در مجموعه دستگاه قضا تدوین کنند.

رئیس قوه قضاییه: با زورگیرها و مرتکبین جرایم خشن، قاطع برخورد کنید

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای با حضور در شعب کشیک ۴ واحد قضایی در پایتخت، در جریان کم و کیف پرونده‌های ارجاعی به این واحدها و نحوه رسیدگی به آنها قرار گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره کل روابط عمومی قوه قضاییه، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه صبح روز یکشنبه (۳ مرداد)، از شعب کشیک دادسرای ناحیه ۲۷ تهران (ویژه قتل)، دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳۴ (ویژه سرقت)، دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۱۶ (مجتمع قضایی بعثت) و دادسرای عمومی و انقلاب ناحیه ۳ (مجتمع قضایی شهید محلاتی) بازدید کرد.

رئیس قوه قضاییه با اشاره به برخی گزارش ها در خصوص وقوع جرائم خشن و زورگیری ها در ایام اخیر، «حفظ امنیت مردم» را موضوعی بسیار مهم دانست و تأکید کرد: با کسانی که امنیت مردم را به خطر می‌اندازند، با قاطعیت برخورد کنید.

صفحه رسمی رئیس قوه قضائیه در اینستاگرام آغاز به کار کرد

همزمان با عید سعید غدیر خم، صفحه رسمی حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه در اینستاگرام آغاز به کار کرد.

به گزارش ایسنا، بر این اساس قوه قضائیه اعلام کرد که شناسه کاربری @ejeii_org، تنها شناسه کاربری رسمی رئیس قوه قضاییه در اینستاگرام است و سایر صفحات مشابه مربوط به وی نیست.

سخنگوی سابق شورای نگهبان در ارتباط با سخت‌ترین روز در دوره سخنگویی در این شورا گفت: مواقعی بود که نظر من موافقت اکثریت نبود اما چاره‌ای نبود و من باید از نظر شورای نگهبان دفاع می‌کردم و تلاش کردم به خوبی هم دفاع کنم، مثلاً فردی را نمی‌توانستیم در انتخابات تایید صلاحیت کنیم اما می‌دانستیم این فرد جایگاه، اعتبار و آبرویی دارد، سخت‌ترین مواقع وقتی بود که می‌خواستم اعلام کنم صلاحیت شما احراز نشده است.

به گزارش ایسنا، عباسعلی کدخدایی در گفتگو با شبکه خبر در پاسخ به این سوال که چند سال مسئولیت سخنگویی شورای نگهبان را برعهده داشتید گفت: من از سال ۸۰ وارد شورای نگهبان شدم و از سال ۸۴ با تشکیل دولت جدید قرعه فال به نام من افتاد و سخنگویی را بر عهده گرفتم و مقطعی به دلیل آن‌که مجلس به من برای حضور در شورای نگهبان رای نداد سخنگو نبودم، در مجموع حدود ۱۳ سال در خدمت بودیم.

عضو شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا از رسانه‌ها شکایت کرده است یا نه گفت: من اهل شکایت نبوده و نیستم مگر مواقعی که رسانه‌ها اخبار کذب را منتشر می‌کردند و همیشه می‌گفتم اگر خبر درست بزنید اعتراض نمیکنم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا سمت جدیدی به وی پیشنهاد شده است گفت: اگر می خواستم سمت جدیدی بگیرم همین‌جا می‌ماندم.

آغاز ثبت نام آزمون وکالت ۱۴۰۰ مرکز وکلای قوه قضائیه

فرایند ثبت‌نام آزمون وکالت ۱۴۰۰ مرکز وکلای قوه قضائیه در سایت سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‌شود.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز وکلای قوه قضائیه داوطلبان «آزمون وکالت» برای ثبت‌نام در این آزمون می‌توانند از ۶ مرداد لغایت ۱۲ مرداد به سایت سازمان سنجش کشور به نشانی www.sanjesh.org مراجعه و ضمن مطالعه دقیق آگهی"آزمون وکالت سال١۴۰۰ نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

برای رفع مشکلات آب خوزستان باید تکمیل طرح آبرسانی غدیر در اولویت دولت باشد

بازرس کل امور نیرو و ارتباطات سازمان بازرسی کل کشور گفت: برای رفع مشکلات آب استان خوزستان باید تکمیل طرح آبرسانی غدیر در اولویت دولت و وزارت نیرو باشد در حالی که ما شاهدیم این طرح فقط ۴۷ درصد پیشرفت داشته است.

به گزارش ایسنا به نقل از سازمان بازرسی کل کشور، فتح الله طلوعی در پاسخ به این سوال که سازمان بازرسی کل کشور در بحث ورود به مشکلات آب استان خوزستان به چه مسائلی رسیدگی کرده است؟ گفت: دو بحث اساسی وجود دارد که یک بحث مربوط به آب شرب استان خوزستان است، در این حوزه سال ۸۸ طرح بسیار مهمی به نام طرح آبرسانی غدیر آغاز شد که هدف آن رساندن آب با کیفیت و با کمیت لازم از محل دریاچه دز به ۲۶ شهر و هزار و ۶۰۸ روستا بود.

طلوعی افزود: سازمان بازرسی سال ۸۸ که این طرح آغاز به کار کرد، مشکلاتی را مشاهده کرد که چون این طرح جزو طرح‌های مهم و حساس بود با پیگیری‌های ما ملاحظات پدافندی محقق شد و جنس لوله‌هایی هم که به کار می‌رفت اشکالاتی داشت و مکرر دچار تغییر می‌شد.

صدور دستور قضایی ترخیص فوری ۱۰۰۰ تن مرغ از بندر شهید رجایی

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان از صدور دستور قضایی برای ترخیص فوری ۱۰۰۰ تن مرغ وارداتی از بندر شهید رجایی بندرعباس خبر داد.

به گزارش ایسنا به نقل از مرکز رسانه قوه قضاییه، علی صالحی تصریح کرد: با توجه به نوسانات قیمت مرغ طی ماه‌های اخیر به منظور تنظیم بازار، طی دستور قضایی از مسئولان گمرک شهید رجایی بندرعباس خواسته شده است به سرعت ضمن اخذ تأییدیه دامپزشکی و اطمینان از سلامت کالا، نسبت به ترخیص ۱۰۰۰ تن مرغ وارداتی و ارسال آن به سراسر کشور اقدام نمایند.

تعامل قوه قضاییه و مجلس عاملی مهم در جهش تحول قضایی است

معاون اول قوه قضاییه از نمایندگان خواست در خصوص طرح تسری فوق‌العاده خاص کارکنان سازمان زندان‌ها به کارکنان اداری و قضات اهتمام ویژه‌ای داشته باشند و برای حل مشکل معیشت آنان مساعدت نمایند.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، حجت الاسلام والمسلمین مصدق معاون اول قوه قضاییه در نشست با تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی به اهمیت جایگاه مجلس در تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی اشاره کرد.

وی تصریح کرد: تصویب لوایح و اصلاح مقررات با هدف کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی و کاهش اطاله دادرسی از اقدامات مؤثری است که مجلس می‌تواند با کمک قوه‌قضائیه انجام دهد و بخش عظیمی از مشکلات مردم را حل کند.

«گیتی پورفاضل» به مرخصی رفت

رئیس سازمان زندان‌ها از اعطای مرخصی به گیتی پورفاضل خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدمهدی حاج‌محمدی در توئیتی با هشتگ «سلامت زندانیان» نوشت: «به خانم ‎گیتی پورفاضل مرخصی اعطا شد. البته واکسیناسیون کرونا نیز در زندان‌ها آغاز شده است و ان‌شاءالله در روزهای آتی همه مددجویان زندان‌های کشور دوز اول واکسن را دریافت خواهند کرد.»

معرفی رییس جدید دیوان عدالت و معاون قضایی قوه قضاییه

رییس جدید دیوان عدالت اداری و معاون قضایی قوه قضاییه معرفی شدند.

به گزارش ایسنا به نقل از قوه قضاییه، در مراسمی که صبح امروز برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین مظفری که پیش از این عهده دار معاونت قضایی قوه قضاییه بود به عنوان رئیس دیوان عدالت اداری و حجت الاسلام والمسلمین رحیمی که در سمت معاون معاونت اول قوه قضاییه فعالیت داشت به عنوان معاون قضایی قوه قضاییه معرفی شدند.

طرح «جوانی جمعیت» دوباره به مجلس بازگردانده می‌شود

سخنگوی شورای نگهبان اعلام کرد با وجود اینکه بسیاری از ابهامات و ایرادات طرح «جوانی جمعیت و حمایت از خانواده» از سوی مجلس رفع شده بود، اما برخی از آن‌ها همچنان باقی است و این موارد به مجلس ارسال می‌شود.

به گزارش ایسنا، هادی طحان نظیف در توئیتر نوشت: «دیروز و امروز (۵ و ۶ مرداد ۱۴۰۰) شورای نگهبان در نوبت صبح و عصر چهار جلسه برگزار کرد و به طرح جوانی جمعیت و حمایت از خانواده رسیدگی شد. با اصلاحات صورت گرفته از سوی مجلس، بسیاری از ابهامات و ایرادات رفع شده بود اما برخی از آن‌ها همچنان باقی بود که این موارد به مجلس ارسال خواهد شد».

توضیح قوه قضائیه درباره بررسی مجدد پرونده محکومان آبان ۹۸

مرکز رسانه قوه قضاییه به ارائه توضیحاتی درباره دستور اخیر محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه راجع به بررسی مجدد پرونده محکومان آبان ۹۸ پرداخت.

به گزارش ایسنا، مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد: در پی دیدار اخیر رئیس قوه قضاییه با برخی از خانواده‌های محکومان ناآرامی‌های آبان ۹۸، تعداد زیادی از این محکومان حسب مورد مشمول آزادی مشروط یا عفو قرار خواهند گرفت؛ بنابراین گزارش، پیشتر نیز در مناسبت‌های مختلف از جمله نیمه شعبان امسال بنا به درخواست رئیس قوه قضاییه از مقام معظم رهبری ۱۰۰ نفر از محکومین امنیتی از جمله برخی محکومین حوادث آبان ماه سال ۹۸ مشمول عفو شدند؛ در سال ۱۳۹۹، با اعلام و فهرست ارائه شده توسط قوه قضاییه بالغ بر ۱۵ هزار و ۳۰۰ نفر از محکومان، مشمول عفو مقام معظم رهبری قرار گرفتند که این میزان در مقایسه با سال ۹۸، رشد ۸۶ درصدی داشته است و در مقایسه با سال ۹۷ یعنی دوره قبل از دوره تحول، با رشد ۴۱۸ درصدی مواجه بوده است.

باید از شوراهای حل اختلاف در جهت آزادی زندانیان جرائم غیرعمد بهره گرفت

رئیس کل دادگستری استان تهران با بیان اینکه باید از ظرفیت مهم و موثر شوراهای حل اختلاف در جهت آزادسازی زندانیان جرائم غیر عمد بهره کافی را بگیریم، گفت: ظرفیت دیگری که باید به آن‌ها توجه داشت بحث سمن‌ها هستند که در حوزه مددکاری نیز برخی از آن‌ها مجوز دارند که می‌توانند مددکار مددجویان باشند.

به گزارش ایسنا به نقل از رسانه و ارتباطات دادگستری کل استان تهران، آیین آزادی ۱۱۰ نفر از زندانیان نیازمند ندامتگاه تهران بزرگ به مناسبت عید غدیر خم با حضور محمد جواد حشمتی مهذب رئیس کل دادگستری تهران، حشمت اله حیات الغیب مدیر کل زندان‌های استان تهران و مهدوی رئیس شورای حل اختلاف تهران برگزار شد.

حشمتی مهذب افزود: باید هم افزایی موثری از تمامی ظرفیت‌ها در جهت کاهش جمعیت زندانیان در استان صورت گیرد، وظیفه ما به عنوان متولیان امر این است که از این ظرفیت‌ها با همه ابعاد و اجزایش استفاده کنیم.

انتهای پیام

نظر شما