شناسهٔ خبر: 48591512 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

از ماست که بر ماست/ عادی انگاری، عامل پیشتازی کرونا در مصاف با مردم

ویروس کرونا همچنان زیر سایه عادی انگاری مردم می تازد و هر روز جان افراد بیشتری را می گیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند، کرونا همچنان در کنار ماست؛ این ویروس بسیاری از فعالیت‌ها را مختل کرده و باعث شده تا بسیاری از مردم به خاطر طولانی شدن درگیری با آن، شرایط را عادی جلوه دهند و دیگر مانند قبل دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نکنند.

نباید فراموش کنیم که رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی در حال حاضر تنها راه جلوگیری از ابتلا به ویروس کرونا است و هر فرد با زدن ماسک می‌تواند قطع کننده زنجیره انتقال ویروس باشد.

اما عادی انگاری‌های بسیاری از افراد سبب شده تا تعداد بیماران شناسایی شده، بیماران بدحال و موارد فوتی افزایش داشته باشد.

از نزدن ماسک تا حضور مردم در مراسم عروسی

جمالی شهروند بیرجندی به خبرنگار ما می‌گوید: زمانی که در بازار تردد می‌کنم، بسیاری از مردم را می‌بینم که حتی ماسک ندارند و فاصله اجتماعی را نیز رعایت نمی‌کنند.

او ادامه می‌دهد: سخت گیری برای اعمال محدودیت‌ها وجود ندارد و با وجود اینکه محدودیت تردد وجود دارد، بسیاری از مردم تا پاسی از شب در خیابان‌ها هستند و تردد می‌کنند.

بیشتر بخوانید

جمالی با اشاره به مراسم‌های عروسی می‌گوید: در ایام قبل از ماه محرم که عروسی‌ها برگزار می‌شود، خطر انتقال و شیوع بیماری کرونا بالاست.

این شهروند بیرجندی بیان می‌کند: خطر جایی بیشتر می‌شود که با وجود بسته بودن تالار‌های پذیرایی، مراسم عروسی در خانه‌ها آن هم با تعداد زیاد افراد برگزار می‌شود.

جمالی عنوان می‌کند: حضور مردم در پارک ها، عدم استفاده از ماسک، رعایت نکردن فاصله اجتماعی، برگزاری دورهمی‌های خانوادگی و شرکت در مراسم عزا و عروسی می‌تواند فاجعه بزرگی را به وجود بیاورد و به کرونا فرصت جولان بیشتری بدهد.

وقتی عادی انگاری ها کار دستمان می دهد

اما سری به آمار‌ها بزنیم؛ به گفته شریف زاده دبیر ستاد دانشگاهی پیشگیری و کنترل کرونا ویروس در خراسان جنوبی، طی ۳ هفته گذشته موارد بستری بیماران کرونا مثبت در بیمارستان‌ها و موارد سرپایی روند افزایشی داشته است.

او افزود: دو هفته بعد از افزایش موارد بستری تنفسی، موارد بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و همچنین موارد بد حال استان روند افزایش داشته است.

شریف زاده این اطمینان خاطر را به افرادی که واکسن تزریق کرده اند داده است که فرد دریافت کننده واکسن کرونا، به هیچ عنوان بعد از تزریق ناقل بیماری نیست، زیرا واکسن یک ویروس ضعیف شده یا کشته شده است که بعد از تزریق وارد جریان خون می‌شود و هیچ گاه با مخاط فرد مخلوط نمی‌شود.

همچنین مهدی زاده معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت:دیروز ۳۱۱ آزمایش تشخیص کرونا در خراسان جنوبی انجام شد که در مجموع ۱۴۶ بیمار جدید شامل ۲۶ بستری و ۱۲۰ مورد سرپایی شناسایی شدند.

او با بیان اینکه در شبانه روز گذشته ۶۶۸ تست سریع هم در استان انجام شد افزود: ۲۲۵ مبتلا نیز از این طریق شناسایی شدند.

مهدی زاده اظهار کرد: در شبانه روز گذشته یک مورد فوت جدید در استان ثبت شد و مجموع فوتی‌ها در استان به ۹۵۱ نفر رسید.

انتهای پیام/ س

نظر شما