شناسهٔ خبر: 48591501 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مهارت‌آموزی ضرورت کارآفرینی و رفع معضل بیکاری گناباد است

گناباد- ایرنا- رییس مرکز فنی و حرفه ای گناباد توسعه کمی و کیفی مهارت آموزی را ضرورت کارآفرینی و رفع مشکل بیکاری در این شهرستان دانست و گفت: این امر موانع تولید را نیز کاهش می دهد.

صاحب‌خبر -

مهدی مروج روز جمعه به مناسبت هفته ملی مهارت طی گفتگو با خبرنگار ایرنا افزود: نهادنیه کردن فرهنگ کار و کارآفرینی به عنوان مهمترین دغدغه خانواده ها مهمترین اهداف توسعه آموزشهای فنی و حرفه ای است.

وی ادامه داد: مهارت آموزی باید در سبد اقتصاد خانوار قرار گیرد و به فرهنگ عمومی همه آحاد جامعه و مسوولان و دست اندرکاران ذیربط و به یک ارزش تبدیل شود.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد با اشاره به اهمیت استفاده از ظرفیت خیران برای توسعه کمی و کیفی کارگاه‌های مهارت آموزی در این شهرستان گفت: برای نخستین بار اقدامات خوبی برای بهسازی و مرمت کارگاه گوهر تراشی گناباد با بهره گیری از توان خیران انجام شده است.

وی افزود: طی یک سال گذشته ۱۲۸ نفر در دوره تخصصی رشته گوهر تراشی در این شهرستان مشغول فعالیت شده و ۱۷ نفر آنان به صندوق کارآفرینی امید معرفی شدند.

مروج ادامه داد: مرکز تخصصی گوهر تراشی و سنگ های قیمتی و نیمه قیمتی و سه آموزشگاه در رشته های روباتیک، هنرهای تجسمی و خیاطی در آینده  نزدیک به بهره برداری می رسند.

وی گفت: طی یک سال گذشته هزار و ۶۲۸ نفر در این شهرستان در دوره های آموزشی فنی و حرفه ای رشته های مختلف شرکت کردند که بیشتر دوره ها در روستاها با کمک دهیاری ها برگزار شد و هم اکنون دوره های آموزشی ثابت تعطیل شده و به صورت مجازی در حال برگزاری است.

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد افزود: پارسال مجوز ۲ مرکز مدیریت مهارت‌آموزی و مشاوره شغلی دانشجویان TMC در گناباد صادر گردید و بالغ بر ۱۰ هزار و ۸۶۱ نفرساعت آموزش مهارتی به سربازان وظیفه ارائه شد.

وی ادامه داد: در این مدت چهار هزار و ۳۶۶ نفرساعت آموزش مهارتی با همکاری بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی (ره) برای خانواده های آسیب دیده از اعتیاد و معتادان بهبود یافته در کمپهای ترک اعتیاد و همچنین زنان سرپرست خانوار در این شهرستان برگزار گردید.
مروج گفت: در طرح مهارت آموزی در محیط واقعی کار نیز ۶۵ نفر با همکاری اتاق اصناف و اتحادیه های شهرستان شرکت کردند و ۹۴۰ نفر هم از خدمات مشاوره استفاده کردند.

وی افزود: طی این مدت دوره های کارورزی به صورت مجازی نیز با همکاری مرکز آموزش فنی و حرفه ای و مجتمع آموزش عالی گناباد با استقبال بالغ بر ۲۵۰ نفر از دانشجویان برگزار شد. 

رییس مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد ادامه داد: با همکاری آموزش و پرورش دوره های کار و دانش در رشته‌های اتومکانیک، برق خودرو، برق ساختمان و چوب و با همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و بهزیستی دوره های اشتغال زایی با استقبال هنرجویان برگزار شد.

مرکز آموزش فنی و حرفه ای گناباد یکی از مراکز قدیمی این شهرستان در سال ۱۳۵۳ با نام صندوق کارآموزی فعالیت خود را آغاز کرد.

این مرکز هم اکنون دارای چهار مرکز آموزشی ثابت مخصوص زنان و مردان و امکانات و تجهیزات در رشته های مهارتی از جمله کارگاه اتومکانیک، کارگاه خودروهای سنگین و نیمه سنگین، کارگاه برق خودرو، کارگاه plc برق، جوشکاری، تاسیسات، سفال، چوب، گوهرتراشی، رباتیک، شبکه هوایی، جاجیم، صنایع غذایی، معرق و منبت است.

۲۰ آموزشگاه آزاد فنی و حرفه ای در شهرستان گناباد نیز در رشته های هنرهای تجسمی، صنایع غذایی، طراحی، فناوری اطلاعات، معماری ساختمان، امورمالی و بازرگانی، خدمات آموزشی، کامپیوتر، حسابداری، عمران، مدیریت خانواده، خیاطی و رباتیک فعالیت دارند.

اول لغایت هفتم مرداد به عنوان هفته ملی مهارت نامگذاری شده است.

مرکز شهرستان ۹۳ هزار نفری گناباد در ۲۸۷ کیلومتری جنوب مشهد واقع است.

نظر شما