شناسهٔ خبر: 48591496 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

اقتصاد در گذر زمان

از «مطالبه مجدد خسارات وارده ناشی از جنگ جهانی» تا «ورود بیت کوین به کانال جدید»

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی هشتمین روز مرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

8 مرداد 1325، به دنبال تشکیل کنفرانس وزیران چهار کشور ایران، آمریکا، انگلستان و شوروی، نخست‌ وزیر ایران مجددا خسارات وارد ناشی از جنگ جهانی را مطالبه کرد.

8 مرداد 1330، آخرين واحد پالايشگاه آبادان متعاقب خروج كارشناسان انگليسي و ناكامي مصدق در آوردن كارشناساني از ديگر كشورهاي جهان، تعطيل شد.

8 مرداد 1336، مجلس قرارداد شرکت ملی نفت ایران و کمپانی کانادایی (سیف پترولیوم لیمیتد) را تصویب کرد. طی این قرارداد شرکت مزبور حق بهره ‌برداری نفت در دو منطقه حوالی خلیج عمان به وسعت یک هزار کیلومتر مربع را کسب کرد.

همچنین در این روز، آژانس جهاني انرژي اتمي ایجاد شد. دولت آمريكا از سال 1949 و پس از اتمي شدن شوروي به فكر ايجاد چنين سازماني افتاده بود تا همه كشورها به سلاح اتمي مجهز نشوند. اين فكر در سال 1953 هنگامي جدي تر شد كه شوروي داراي بمب هيدروژني شد و ژنرال آيزنهاور رئيس جمهور وقت آمريكا موضوع كنترل انرژي اتمي و ايجاد آژانسي در چارچوب سازمان ملل را مطرح ساخت تا كار نظارت بر استفاده مسالمت ‌آميز از انرژي اتمي را در دست داشته باشد و اين آژانس 29 جولاي 1957 (8 مرداد 1336) تاسيس شد و مقر آن در شهر وين است.

8 مرداد 1354، اردشير زاهدي سفير ايران در واشنگتن در ضيافت ناهاري كه در محل سفارت ايران برگزار شد در جمع بانکداران و مقامات بازرگانی آمريكا گفت ايران در گذشته از كمك هاي مالي آمريكا برخوردار بود اما در حال حاضر ياري دهنده به كشورهاي در حال توسعه يا توسعه يافته و سازمان هاي بين المللي است.

8 مرداد 1379، بر اساس لايحه جديدي كه در این روز به تصويب مجلس نمايندگان آمريكا رسيد دولت اين كشور اجازه يافت غرامت قربانيان تروريسم را از محل دارايي هاي كشورهايي كه از نظر كاخ سفيد، متهم به حمايت از تروريسم هستند، تأمين نمايد.

8 مرداد 1390، مصباحی مقدم رییس کمیسیون طرح تحول اقتصادی در مورد پرداخت یارانه‌ نقدی به ایرانیان خارج از کشور اظهار کرد: ظاهر قانون اطلاق دارد، ولی این امر بدان معنا نیست که این قشر را جزو اولویت ‌های پرداخت یارانه ‌ها قرار دهیم.

9 مرداد 1391، بانک مرکزی تغییرات جدید در مقررات ارزی را ابلاغ کرد که بر اساس آن علاوه بر ارز مسافری، اختصاص ارز به کالاهای وارداتی نیز با تحولاتی همراه شد. بانک مرکزی در این ابلاغیه، شرایط فروش ارز مسافری را به گونه ‌ای تغییر داد که ارز مسافری را به جز «شهرهای زیارتی» حذف کرد. این میزان ارز مسافری نیز نسبت به مقررات پیشین به نصف کاهش پیدا کرد و ۲۰۰ دلار به مسافران عتبات عالیات، سوریه و مکه (حج عمره) با تایید سازمان حج و زیارت اختصاص یافت.

7 مرداد 1397، رئیس مجلس و معاون اول رئیس‌جمهور از بازنگری در سیاست ارزی خبر دادند. اسحاق جهانگیری اعلام کرد که بانک مرکزی با جدیت به‌دنبال بازنگری سیاست‌های ارزی و ارائه بسته جدید برای مدیریت بازار است. قویت‌‌کننده خبر جهانگیری، اظهارات رئیس مجلس بود. علی لاریجانی نیز از نهایی شدن سیاست‌های جدید ارزی در روزهای آینده خبر داد. رئیس مجلس سیاست‌های ارزی در سه ماه گذشته را نادرست دانست و خواستار هدایت قیمت ارز به شکل شناور شد. زمزمه‌ها حاکی از آن است که رکن اصلی بسته جدید ارزی، بسط بازار دوم و دربرگرفتن دلار حاصل از صادرات مواد معدنی و پتروشیمی در آن است. شواهد از اظهارات مقام بیان‌کننده این است که دولت به این نتیجه رسیده که تخصیص دلار ۴۲۰۰ تومانی نه تنها باعث ثبات قیمت کالاهای وارداتی نشده، بلکه صادرکنندگان را نیز نسبت به اظهار ارز بی‌میل کرده است.

8 مرداد 1398، علیرضا آوایی، وزیر دادگستری در جلسه علنی مجلس و در جریان پاسخ به سوال جهانبخش محبی‌نیا درباره اقدامات قوه‌قضائیه در حوزه مبارزه با فسادهای کلان، از محکومیت ۲۶۰ نفر و تحت تعقیب قرار گرفتن ۹۶۱ نفر در بررسی پرونده‌های مفاسد اقتصادی خبر داد و گفت: بهترین دوره مبارزه با مفاسد، دوره فعلی قوه‌قضائیه است.

8 مرداد 1399، بیت‌کوین برای نخستین بار در سال جاری میلادی توانست از مرز روانی ۱۰ هزار دلار عبور کند و وارد کانال ۱۱ هزار دلاری شود.

 

منابع: موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی و روزنامه دنیای اقتصاد و سایت روزنامک

 

نظر شما