شناسهٔ خبر: 48591333 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

بسته خبری بازار/

گوجه فرنگی ۱۰ هزار تومان شد/ قیمت مرغ به ۴۰ هزار تومان رسید

در هفته گذشته قیمت صیفی جاتی همچون هویج و گوجه فرنگی افزایش یافته، قیمت مرغ به ۴۰ هزار تومان رسیده و قیمت اونس جهانی طلا و بیت کوین افزایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، بررسی جزئیات تورمی که اخیراً مرکز آمار برای تیرماه سال جاری اعلام کرد نشان داد که شاخص‌های تورم سالانه و ماهانه به روند افزایشی ادامه داده است اما تورم نقطه به نقطه که به نوعی نشان دهنده جریان افزایش هزینه خانوارها در مقایسه با مدت مشابه سال قبل است اندکی کاهش داشت. با این وجود همچنان رشد ۴۳.۶ درصدی افزایش هزینه خانوارها نسبت به پارسال مشهود است.

آنچه از آمار بر می‌آید تمامی کالا و خدمات مورد نیاز و مصرفی مردم نسبت به خرداد امسال و تیرماه پارسال و همچنین در دوره ۱۲ ماهه منتهی به تیرماه یعنی سه شاخص اصلی تورم افزایش دارد و هیچ کالایی با کاهش قیمت مواجه نبوده است.‌

گرانی روغن همچنان درصد است

در بین اقلام مصرفی، خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها بالغ بر ۵۷ درصد گران شده است که در بین آن‌ها گروه روغن و چربی‌ها با ۱۰۹.۴ درصد در صدر قرار دارد. البته این گروه کالایی چندین ماه است که افزایش قیمت قابل توجهی نسبت به قبل داشته و در مقاطعی بالغ بر ۱۳۰ درصد نیز رشد داشته است.

افزایش قیمت بالایی ۵۰ درصدی قیمت نیز در بسیاری از اقلام دیده می‌شود، گوشت قرمز و سفید با ۵۳.۸، گوشت قرمز و گوشت ماکیان ۵۱.۳، ماهی‌ها و صدف داران ۷۱.۵، شیر، پنیر و تخم مرغ ۶۶.۱، سبزیجات ۷۲.۷، شکر، مربا، عسل و شیرینی ۶۵.۶، چای، قهوه و کاکائو ۷۶.۶ و یا در سایر گروه‌ها مبلمان و لوازم خانگی با ۵۹.۶ و هتل و رستوران با ۶۲.۳ از جمله اقلامی هستند که افزایش قیمت بالای ۵۰ درصد دارند.

بهداشت و درمان در بین بیشترین گرانی‌ها

در فاصله اردیبهشت تا تیرماه بیشترین افزایش قیمت کالا مربوط به هتل و رستوران با ۶.۸، بهداشت و درمان ۶.۳ و میوه و خشکبار با ۶.۵ درصد است.

حوزه بهداشت و درمان در شرایطی در بین بیشترین تورم ماهانه قرار گرفته که نسبت به تیرماه سال گذشته هزینه‌های این بخش برای مردم بالغ بر ۴۴ درصد بوده است.

قیمت گوجه فرنگی به بیش از ۱۰ هزار تومان رسید

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران قیمت هر کیلو خربزه ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان، هلو انجیری ۲۳ تا ۴۲ هزار تومان، پرتقال ۱۸ هزار و۵۰۰ تومان، سیب گلاب ۱۶ تا ۲۳ هزار تومان، هلو ۲۸ تا ۴۳ هزار تومان، آلبالو رسمی ۲۹ تا ۳۲ هزار تومان، آلو شابلون ۲۸ هزار تومان، شلیل شبرنگ ۲۸ تا ۴۳ هزار تومان، موز ۲۸ هزار و۸۰۰ تومان، آلو قطره طلا ۳۸ هزار تومان و گلابی ۴۸ تا ۶۵ هزار تومان است.

همچنین قیمت هر کیلو گوجه فرنگی ۱۳ هزار و۵۰۰ تومان، پیاز زرد ۶۸۰۰ تومان، پیاز سفید ۷۳۰۰ تومان، سیب زمینی ۶۸۰۰ تومان، انگور دانه قرمز ۶۵ هزار تومان، آلو جنگلی ۴۵ هزار تومان، انجیر ۴۵ هزار تومان، انگور بی دانه ۳۲ هزار تومان، لیموترش ۲۶ هزار تومان، طالبی ۱۳ هزار تومان، انبه پاکستان ۵۵ هزار تومان و خیار رسمی ۱۵ هزار و۵۰۰ تومان است.

قیمت قهوه رکورد زد

قیمت معاملات قهوه در پی از بین رفتن درختان قهوه در برزیل بر اثر خشکسالی و سپس دو موج سرمای بی موقع در کمتر از یک ماه، سر به فلک کشیده است. دمای منجمد کننده هفته گذشته به درختان جوان آسیب زد که باید بریده یا از نو کاشته شوند. طبق گزارش ایکام ریسرچ، این مسئله به مدت سال‌ها روی تولید تأثیر خواهد گذاشت و محصول سال آینده را حداکثر ۵.۲ میلیون کیسه کاهش می‌دهد. یک کیسه قهوه ۶۰ کیلوگرم معادل ۱۳۲ پوند وزن دارد.

سایر تولیدکنندگان بزرگ مانند اندونزی هم محصول قهوه کمتری برداشت می‌کنند. برزیل در ۴۰ درصد از تولید جهانی قهوه سهم دارد و کاهش عرضه این کشور روی قیمت‌های بازار جهانی تأثیر می‌گذارد.

بهای معاملات قهوه حداکثر ۱۴ درصد صعود کرد و به ۲.۱۵۲ دلار در هر پوند رسید که بالاترین میزان از اکتبر سال ۲۰۱۴ است، پیش بینی می‌شود دمای هوا در روزهای آینده در برزیل سردتر شود که به محصولات آسیب می‌زند. احتمال یخبندان در سائوپائولو و جنوب ایالت میناس گریس در موج سرمایی که برای ۲۹ ژوئیه پیش بینی شده، افزایش پیدا کرده است.

پرش مرغ به سکوی ۴۰ هزار تومان!

بر اساس مشاهدات میدانی از خرده فروشی‌های سطح شهر تهران و گزارش‌های رسیده از برخی مناطق قیمت هر کیلو مرغ گرم آماده طبخ ۳۷ تا ۴۰ هزار تومان است و عرضه مرغ تنظیم بازاری محدود به میادین میوه و تره بار و برخی از خرده فروشی‌ها شده است.

این در حالیست که کمتر از دو هفته پیش در مناطق مختلف تهران مرغ با قیمت‌های هر کیلو ۳۳ تا ۳۷ هزار تومان به بازار عرضه می‌شد و به نظر می‌رسد در این مدت مرغ مجدداً دچار جهش قیمت شده است.

هویج گران شد

در کنار افزایش قیمت گوجه فرنگی و خیار، هویج نیز دچار افزایش قیمت چشمگیری شده است. از طرفی چون این روزها از آب هویج برای تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل کرونا استفاده زیادی می‌شود این افزایش قیمت بیشتر از سایر اقلام به چشم می‌خورد.

بر اساس کشف قیمت عمده فروشی محصولات کشاورزی در میدانی مرکزی میوه و تره بار قیمت هر کیلو هویج ۱۰ تا ۱۴ هزار تومان است که بایستی با احتساب سود ۳۵ درصدی در خرده فروشی‌ها به فروش برسد.

بر اساس مشاهدات میدانی نیز قیمت هر کیلو هویج در میوه فروشی‌های سطح شهر تهران به بیش از ۱۶ هزار تومان رسیده است. افزایش قیمتی که بنا بر گفته رئیس اتحادیه بار فروشان به دلیل کاهش کشت هویج بوده و تا به دست آمدن هویج مناطق دور شهری و شکسته شدن قیمت‌ها یک هفته تا ۱۰ روز زمان نیاز است.

صعود بیت کوین با کمک تسلا

در ادامه فشارهای چین بر روی فعالان ارزهای دیجیتالی، صرافی هیوبی- بزرگ‌ترین صرافی ارزهای دیجیتالی چین- اعلام کرد دفتر خود را در چین تعطیل خواهد کرد. پیش از این دولت چین هرگونه استخراج، خرید و فروش ارزهای دیجیتالی و خرید و فروش تجهیزات استخراج ارزهای دیجیتالی را ممنوع اعلام کرده بود. پس از اعلام این تصمیم ارزش سهام صرافی هیوبی در بورس هنگ کنگ به شدت ریزش کرد که این ریزش روی عملکرد شاخص کل بورس هم مؤثر بود.

پس از چندین شرکت بزرگ نظیر تسلا و مایکروسافت، حالا شرکت آمازون به عنوان بزرگ‌ترین شرکت خرده فروشی اینترنتی دنیا به تدریج در حال پذیرش ارزهای دیجیتالی است و برخی از گمانه زنی‌ها حکایت از آن دارد که تا پایان امسال این شرکت به طور رسمی پذیرش بیت کوین را آغاز خواهد کرد. از طرف دیگر آگهی اخیر این شرکت برای استخدام چندین متخصص حوزه ارزهای دیجیتالی، باعث افزایش بیش از پیش این گمانه زنی‌ها شده است.

مجموع ارزش بازار جهانی ارزهای دیجیتالی در حال حاضر ۱۵۵۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که این رقم نسبت به روز قبل ۴.۰۶ درصد بیشتر شده است. در حال حاضر ۵۱ درصد کل بازار ارزهای دیجیتالی در اختیار بیت کوین و ۱۸ درصد در اختیار اتریوم است. بیت کوین ۱۲ سال پیش توسط گروه گمنامی از معامله‌گران بر بستر بلاک‌چین ایجاد شد و از سال ۲۰۰۹ معاملات اولیه آن شکل گرفت.

اونس طلا به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار بازگشت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه بازار جهانی تحت تأثیر ضعیف شدن ارزش دلار، به بالای مرز ۱۸۰۰ دلار صعود کرد.

هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۸۰۶ دلار رسید.

در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با ۰.۴ درصد افزایش، به ۱۸۰۶ دلار و ۹۰ سنت رسید. بهای معاملات این بازار شب گذشته تغییر چندانی نداشت و در ۱۷۹۹ دلار و ۸۰ سنت بسته شد.

نظر شما