شناسهٔ خبر: 48590618 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

توصیه‌های دو فعال سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب به رئیس دولت سیز...

اقتصاد ایران: ایسنا/خراسان رضوی در روزهایی که دولت دوازدهم آخرین روزهای عمر خود را می‌گذارند و در حال انجام اقدامات واگذاری دولت به رئیس جمهور بعدی یعنی ابراهیم رئیسی است، مشکلات جدی مانند خشکسالی و کمبود آب در برخی از استان‌ها از جمله خوزستان و قطعی مکرر برق گریبان کشور را گرفته و دولت ناتوان برای حل این مشکلات است. در این میان این سوال پیش می‌آید که مهمترین چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم بعد از روی کار آمدن چه خواهد بود و دولت برای رفع این مشکلات چه اقداماتی را باید انجام دهد.

صاحب‌خبر -

محمدصادق جوادی حصار، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی در گفت‌وگو با ایسنا در این خصوص اظهار کرد: یکی از مهمترین چالش‌های دولت آقای رئیسی این است که تصور کند با یکدست‌سازی نظام مشکلات کشور کاهش پیدا می‌کند. تنها بخشی از مشکلات داخل کشور مربوط به رقابت‌های درونی و ناهماهنگی‌ها بوده است و باز هم خواهد بود. اگرچه در سطح جلوه نکند ولی در عمق این اختلافات وجود خواهد داشت.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ابراز عقیده کرد: بحث بعدی چالش‌ها پیش روی دولت‌، چالش‌های اقتصادی خواهد بود که تا کنون منابع اقتصادی لازم برای عبور از این مشکلات و بحران‌های اقتصادی در اختیار دولت‌ها نبوده و الان هم نیست‌.

وی با اشاره به اینکه تا کنون دولت به عنوان مقصر مشکلات اقتصادی مطرح می‌شده است، بیان کرد: این امر بزرگترین چالشی است که دولت بعدی نیز با آن روبه‌رو است‌ که دولت قبل را مسئول ناکارآمدی‌ها جلوه‌ می‌دادند. مشخص نیست که از حالا به بعد چه کسی را می‌خواهند مسئول این ناکارآمدی‌ها جلوه دهند. یا باید بگویند کمبود سرمایه یا ناهماهنگی‌های داخلی که هرکدام را به عنوان علت بیان کنند، اولین مخالفین این گفتمان‌ها خودشان بوده‌اند.

جوادی حصار اضافه کرد: اگر دولت بعدی به سمت حل بحران‌های بین‌المللی، احیای برجام و مذاکره برای لغو تحریم‌های آمریکا برود، این سوال مطرح است که اگر مشکلات اقتصادی متوجه این موارد بود، چرا در گذشته برای حل این مشکلات هیچ تلاشی صورت نمی‌گرفت؟ و اگر دولت می‌خواست گامی در این رابطه بردارد بیشترین مخالفت‌ها از سمت همین افراد بود و مشکلات را گردن ناکارآمدی‌های دولت می‌انداختند.

وی رقابت‌های درون مجموعه‌ اصولگرایان را از مهمترین مشکلات پیش روی دولت بعدی دانست و افزود: اصولگرایان تحت عنوان مخالفت با جریان اصلاحات به صورت مقطعی متحد می‌شوند، ولی زمانی که این موانع از سر آن‌ها برداشته شود، قطعا مشکلاتشان بروز خواهد کرد. چنانچه در دوره آقای احمدی‌نژاد نیز این مشکلات بروز کرد. در این دوره نیز گفته می‌شد با یکدست سازی کشور مشکلات را در کشور از سر راه برمی‌داریم  ولی این اتفاق نیفتاد و مشکلات مضاعف شد.

عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی ابراز عقیده کرد: احتمال بروز مجدد این اختلافات وجود دارد چون از حالا به بعد اصولگرایان دیگر مانعی به اسم اصلاح‌طلبان را بر سر راه خود نمی‌بینند و احتمالا بر سر تقسیم مسئولیت‌ها با یکدیگر اختلافات جدی پیدا خواهند کرد.

همچنین جمشید خاتمی، دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی در خراسان رضوی نیز در گفت‌وگو با ایسنا در رابطه با چالش‌های پیش‌روی دولت بعدی اظهار کرد: قطعا یکی از چالش‌های پیش روی دولت بعدی مشکلات اقتصادی و وضعیت معیشتی مردم است و همچنین مشکلات ناشی از محیط زیست مانند خشکسالی  و مواردی که در سال جاری به‌وجود آمده است. این مواردی است که دولت آینده باید برای رفع آنها گام بردارد.

وی ادامه داد: دولت آقای روحانی برای حل مشکلات نگاه به بیرون داشت اما امیدوارم آقای رئیسی نگاهش معطوف به داخل باشد. پس از گذشت ۴۲ سال از انقلاب، ما شاهدیم که  بیشترین و سخت‌ترین تحریم‌ها و برخوردها با ما از سمت دنیا، در این سال‌های اخیر اتفاق افتاده است.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در این هشت سال نگاه به خارج از کشور باعث شد این مشکلات به‌وجود آید، تاکید کرد: دولت آینده باید نگاه به داخل داشته باشد و به توانایی‌های داخل کشور و اقتصاد مقاومتی و نکاتی که در چند سال اخیر به طور مکرر از سمت رهبری بیان شده، عمل کند. متاسفانه طی سال‌های اخیر به جز مجموعه‌های متصل به دفتر رهبری، نهاد دیگری طبق فرمایشات رهبری عمل نکرده است. 

خاتمی ضمن تاکید بر حل مشکلات معیشتی و اقتصادی با تکیه بر نگاه داخلی عنوان کرد: البته حل این مشکلات اقتصادی و معیشتی یک ساله نخواهد بود و نباید توقع داشت که با استقرار دولت آقای رئیسی، مردم تا ۶ ماه آینده دیگر هیچ مشکلی نداشته باشند و همه چیز سر و سامان یابد. حل مشکلات فعلی کشور زمانبر است و مردم باید صبر و تحمل داشته باشند. برنامه‌های آقای رئیسی نیز باید مبتنی بر توانمندی‌های داخلی و استفاده از توان کشورهایی که با ما رابطه دوستانه دارند، باشد تا بتوان مشکلات را حل کرد.

 قطعا یکی از حساس‌ترین و مهمترین کارهایی که هر رئیس جمهوری در همان ابتداء راه خود باید انجام دهد، چینش کابینه است. رئیس جمهور به همراه کابینه و هیأت وزرایش است که می‌تواند امور کشور را به پیش ببرد، مشکلات را حل کند و از بروز مشکلات جدید جلوگیری کند. لذا تشکیل یک کابینه کارآمد و متخصص از اهمیت بالایی برخوردار است.

جوادی حصار در رابطه با تشکیل کابینه کارآمد توسط دولت سیزدهم اظهار کرد: اگر دولت بعدی اراده این کار را داشته باشد و بخواهد یک دولت کارآمد را تشکیل دهد، باید سعی کند یک دولت آشتی ملی تشکیل دهد. دولت آشتی ملی دولتی است که همه جریان‌های سیاسی کشور را به خود جذب کند و از تمام دلخوری‌ها و مشکلات گذشته بگذرد و با یک گشایش عمومی در کشور راه را برای همکاری و همراهی ملی باز کند.

وی ادامه داد: برای تشکیل دولت آشتی ملی باید اقداماتی چون عفو عمومی برای زندانیان سیاسی، عفو عمومی برای مهاجران کشور به جز کسانی که دستشان به خون مردم آلوده است، دعوت از منتقدان سیاسی، حتی منتقدین ایرانی ساکن خارج از کشور به منظور همفکری برای حل مشکلات صورت گیرد.

خاتمی اما در این رابطه تاکید کرد: امیدواریم کابینه دولت سیزدهم مانند کابینه آقای روحانی، کابینه‌ بازنشسته‌ها نباشد. کابینه اول و دوم آقای روحانی مانند کابینه‌ مرحوم رفسنجانی و بخشی از کابینه آقای خاتمی بود. آقای روحانی دقیقا کسانی را بر سرکار آورد که در این دولت‌ها کار می‌کردند. منتها این افراد در دولت آقایان رفسنجانی و خاتمی جوان‌تر بودند.

دبیر جامعه جوانان متحد اسلامی در خراسان رضوی ادامه داد: در دولت آقای روحانی غیر از چند وزیر مانند وزیر ارتباطات دیگر وزرا جوان نبودند. امیدورام کابینه آقای رئیسی جوان و مبتنی بر گام دوم انقلاب باشد. البته باید برای تشکیل این کابینه از افراد باتجربه نیز استفاده شود. در دولت بعدی وزرا باید از میان جوانان متخصص و انقلابی انتخاب شوند و افراد با تجربه نیز به عنوان معاونین آنان منصوب شوند.

این فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه در سال‌های اخیر خطوط و مرزهای  بین اصلاح‌طلب و اصولگرا به هم ریخته است، گفت: برای مثال آقای لاریجانی در سال ۸۴ به عنوان فردی اصولگرا با آقای احمدی‌نژاد رقابت می‌کرد، ولی در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان فردی اصلاح‌طلب خواهان حضور در انتخابات بودند. به نظر من عقیده آقای رئیسی بر این است که از نیروهای متخصص و توانمندی که در عرصه کاری خود مبتنی بر ولایت فقیه، قانون اساسی و اهداف انقلاب و جمهوری اسلامی عمل می‌کنند، استفاده می‌کند.

یک هفته دیگر دولت جدید بر سر کار خواهد آمد و به مدت چهار سال نگاه همه مردم به رئیس دولت سیزدهم و اعضاء کابینه آن خواهد بود. دولتی که رئیس آن از بدو انتخاب شدن، همواره بر فراجناحی بودن کابینه‌اش تاکید داشته است. حال باید منتظر بود و دید کابینه سیزدهم متشکل از چه افرادی است و تا چه میزان می‌تواند مشکلات مردم را حل کند و امید را به آنان بازگرداند.

انتهای پیام

نظر شما