شناسهٔ خبر: 48589403 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در نشست‌های خبری مسائل فنی پرسیده شود یا حاشیه‌ای؟

تهران- ایرناپلاس- در پایان بازی با نفت مسجدسلیمان وقتی از سرمربی استقلال سوال پرسیده می‌شود، پاسخ می‌دهد: «ما ترجیح دادیم به برخی بازیکنان استراحت بدهیم و حضور خاقانی یک بحث کارشناسی است و فکر نمی‌کنم به خبرنگار ربطی داشته باشد!»

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرناپلاس، این پاسخ عجیب در حالی از سوی سرمربی استقلال در واکنش به یک سوال فنی ارائه شده که دستیار او در نشست خبری پیش از همان بازی درباره مشکلات حاشیه‌ای تیمش می‌گوید: «من این‌جا هستم که به پرسش‌های فنی پاسخ بدهم.»

اکنون برای اهالی رسانه مشخص نیست که نشست خبری جای پرسش‌های فنی است یا حاشیه‌ای مربوط به مشکلات مدیریتی و از این دست مسائل؟

سرمربی استقلال که در روزهای اخیر بیش از مسائل فنی درگیر مسائل حاشیه‌ای و مشکلات مدیریتی تیمش شده، کمتر در نشست‌های خبری حاضر می‌شد و دلیل آن را احترام به مشکلات بازیکنان می‌گفت اما در بازگشت، واکنش عجیبی به یک پرسش از خود نشان می‌دهد.

پرسش‌های فنی و کارشناسی
بدون تردید سرمربی استقلال که خود را در زمره مربیان به‌روز و دنیا دیده می‌داند و بهتر از هرکسی آگاهی دارد که نشست خبری پیش و پس از مسابقه مربوط به مسائل همان بازی است و باید به پرسش‌های فنی و کارشناسی پاسخ دهد اما به نظر می‌رسد مشکلات استقلال و حل و فصل این مسائل ، تمرکز را برهم زده که این‌گونه به پرسش فنی پاسخ می‌دهد.

مطابق آنچه آیین‌نامه‌ها و اصول حرفه‌ای حکم می‌کند، نشست خبری در هر مسابقاتی مربوط به مسائل فنی است و مربیان نمی‌توانند به غیر از مسائل فنی به هر پرسش دیگری پاسخ بدهند اما آنچه در نشست‌های خبری استقلال دیده می‌شود سرمربی دوست دارد مدیریت باشگاه را زیرسئوال ببرد و حتی مصاحبه‌های اخیر بازیکنان این تیم علیه مدیریت باشگاه فضای ایجاد کرده که از قبل هماهنگ‌شده است. بازیکنان چگونه و با چه پشتوانه‌ای خواهان کناره‌گیری مدیرعامل باشگاه می‌شوند؟

یک واقعیت تلخ این است که برخی از خبرنگاران حتی شیوه سئوال کردن را نمی‌دانند و به همین دلیل ممکن است پاسخ‌هایی که شنیده می‌شود قابل هضم نباشد.

همکاران مطبوعاتی باید بدانند پرسش‌های خود را به‌گونه‌ای مطرح کنند تا سرمربی‌ها مجاب به حضور در نشست‌های پیش و پس از بازی شوند نه این‌که با عدم حضور در این نشست‌ها به خبرنگاران بی‌احترامی شود.

حسین ذکایی بنیانگذار و تهیه‌کننده برنامه گزارش ورزشی در این باره به ایرناپلاس گفت: «هرکسی باید توجه داشته باشد در هر مقامی در نشست‌ها حضور پیدا می‌کند آمادگی پاسخگویی به سئوالات را داشته باشد مگر این‌که احساس کند آن خبرنگار شیطنت می‌کند و در آن صورت تنها می‌تواند بدون آن‌که پاسخش یک توهین تلقی شود بگوید به این سئوال شما پاسخ نمی‌دهم. معتقدم پرسش‌ها در باره حواشی یک باشگاه برای طرفداران آن باشگاه جذاب است به شرط آن‌که سئوال باعث تخریب کسی نشود.» 

معضل ناتوانی در طرح سوال فنی 
مهدی هژبری یکی از روزنامه‌نگاران قدیمی در این رابطه به ایرناپلاس گفت: «من حق را به فرهاد مجیدی می‌دهم، وقتی از سازمان لیگ می‌خواهیم برای احترام گذاشتن به خبرنگاران حتماً سرمربی‌ها در نشست خبری حضور داشته باشند. وقتی سرمربی می‌آید ما وظیفه داریم به خبرنگار خود بگوییم سئوال مرتبط با نشست خبری را بپرسد. خبرنگار نباید در این نشست سئوالی بپرسد که ربطی به آن نشست نداشته باشد تا فرهاد مجیدی بگوید فکر نمی‌کنم این ربطی به این نشست داشته باشد و این خیلی بد است که یک خبرنگار نمی‌داند سئوال خود را چگونه مطرح کند که با چنین پاسخی مواجه نشود.

من آن نشست خبری را دیدم و خبرنگار پرسید چرا شیخ دیاباته را بازی ندادی؟ این حیطه کاری سرمربی است که چه کسی بازی کند و چه کسی نیمکت‌نشین باشد. آن خبرنگار می‌توانست سئوال خود را این‌گونه مطرح کند، دلایل نیمکت‌نشینی شیخ دیاباته چیست؟ آن سرمربی هم به شما می‌گوید فنی است یا آمادگی بدنی.

یک انتقاد هم از خودمان بکنیم؛ وقتی ما به سازمان لیگ فشار می‌آوریم سرمربی باید در نشست‌های خبری قبل و پس از بازی حضور داشته باشد و سازمان لیگ هم قبول می‌کند در صورت عدم حضور سرمربی، او را جریمه کند خبرنگارانی که در آن نشست‌ها حضور دارند چهار تا سئوال فنی بپرسند.»

سردبیر سابق روزنامه خبر ورزشی افزود: «بنشیند بازی را ببیند بعد سئوال فنی بپرسد آنگاه سرمربی می‌بیند سئوال شما فنی است و مجاب به پاسخگویی می‌شود. وقتی پرسش‌ها غیر فنی می‌شود ما مقابل این مربیان خجالت‌زده می‌شویم. در نشست فرهاد مجیدی پنج سئوال پرسیده شد پاسخ سه سئوال ربطی به بازی نداشت و به مسائل حواشی ارتباط پیدا می‌کرد. به‌عنوان مثال این چه سئوالی است؛ پول‌تان را می‌دهند؟ این مشکلات مالی حل می‌شود؟ این چه ربطی به نشست بعد از بازی دارد؟! و جالب این‌که‌ پاسخ دو سئوال دیگر که باز هم مرتبط با بازی با نفت مسجدسلیمان نبود این بود، به شما ربط ندارد!

اگر همکاران ما سئوالات درستی را مطرح کنند سرمربی‌ها نمی‌روند به سازمان لیگ بگویند ما را به نشست‌ها می‌فرستید تا این سئوال‌ها پرسیده شود؟ واقعاً این نشست بود ما آمدیم؟

وقتی پرسش‌ها بی‌ربط باشد آبروی رسانه‌ها پیش مربیان می‌رود. بهترین کار در این است سردبیرها سئوال را به خبرنگار خود بدهند و بگویند این را بپرس.

بسباری از این نشست‌ها با سئوال‌های کلیشه‌ای مانند بازی چطور بود آغاز می‌شود. یک خبرنگار باید بازی را تحلیل کند و به آن سرمربی بگوید بازی شما این شکلی بود تا جایی که تاکتیک‌های شما لو نمی‌رود می‌توانید دلایل این‌که چرا به جای سه دفاع با چهار دفاع بازی کردید؟

سئوالی پرسیده شود که سرمربی پاسخ بدهد و هر هفته منتظر باشد که مسائل فنی پرسیده می‌شود و او پاسخ دهد. یا از سرمربی پرسیده می‌شود چرا این بازیکن را با آن بازیکن تعویض کردی؟ در صورتی‌که طرح درست این پرسش این‌گونه است؛ شما در دقیقه ۷۵ دو تعویض همزمان انجام دادید استراتژی پشت این تعویض‌ها چه بود بازیکن‌ها بریده بودند یا شما می‌خواستید روش بازی تیم خود را تغییر دهید؟

یا نه اگر به لحاظ فنی چیزی می‌فهمید بگویید شما با دو تعویض شیوه بازی تیم‌تان را اصلاح کردید به آنچه که در نظرتان بود رسیدید؟ آن دو تعویض خواسته شما را به اجرا گذاشتند؟ اگر پاسخ آن سرمربی مثبت بود این را بپرسید می‌توانم بپرسم چرا از همان ابتدای بازی همین برنامه را اجرا نکردید؟ با توجه به این دیدار که جواب گرفتید امکان دارد در بازی بعدی برنانه دوم خود را تبدیل به برنامه اول خود کنید؟

وقتی یک سرمربی ببیند پرسش‌های شما فنی است تشویق می‌شود در مسابقه بعدی منتظر پرسش‌های فنی‌تر از بازی قبل باشد و به خود می‌گوید بروم ببینم این بار چه سئوالی را از من می‌پرسد.»

نظر شما