شناسهٔ خبر: 48588841 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

آخرین خبرها از تحولات افغانستان؛ افزایش حضور جنگجویان خارجی در نوار مرزی افغانستان و تاجیکستان/سیل در نورستان صد کشته و زخمی برجای گذاشت/عمران خان: ما مسئولیتی در قبال طالبان نداریم و سخنگوی آنان نیستیم

صاحب‌خبر -

شفقناافغانستان – ادامه جنگ و درگیری میان نیروهای دولت افغانستان و طالبان امروز هم ادامه داشت و وزارت دفاع افغانستان مدعی کشته شدن ۱۷۱ جنگجوی طالبان شد. همچنین ضمیر کابلواف نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: نشست «گروه تروییکای گسترش یافته درباره صلح افغانستان» هفته آینده در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود.

سایر اخبار و تحولات امروز افغانستان به شرح ذیل است:

 

محمدمحقق: طالبان در مناطق شیعیان هزاره‌ جنایات جنگى انجام می‌دهند

شفقنا افغانستان_ محمد محقق؛ مشاور ارشد ریاست جمهوری در امور سیاسی و امنیتی می‌گوید، طالبان در مناطق هزاره‌نشین جنایات جنگى انجام می‌دهند و غیرنظامى را تیرباران می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، محقق امروز در صفحه فیسبوک خود نوشته است که طالبان دو شب قبل در شهرستان دره صوف سمنگان، چهار نگهبان یک مرغداری را اسیر و تیرباران کردند.

او از سازمان ملل متحد و سازمان حقوق بشر خواسته که در این رابطه تحقیق کند و طالبان را بخاطر اعمال جنایت بشرى علیه شیعیان وهزاره‌ها محکوم و مجازات کنند.

پیشتر گزارش شده بود که طالبان در برخی مناطق از جمله در اسپین‌ بولدک قندهار و مالستان غزنی مرتکب جنایت جنگی شده‌اند.

به گفته مناطع طالبان در اسپین‌ بولدک، ۴۰۰ نفر را کوچ اجباری داده و همچنین ۱۰۰ غیرنظامی را تیرباران کرده‌اند.

دادستانی کل افغانستان می‌گوید، بر مبنای گزارش‌های نشرشده از سوی رسانه‌های داخلی و نهادهای بین‌المللی، ده‌ها تن از شهروندان افغانستان از سوی عناصر «مخربِ ضد بشری»، در شهرستان اسپین‌بولدک ولایت قندهار قتل‌ عام شده‌اند.

همچنین شورای مردمی شهرستان مالستان هم اخیرا در یک نشست خبری گفت که طالبان در این شهرستان بیش از ۴۰ نفر را تیرباران کرده‌اند. این شورا خواستار توقف کشتار غیرنظامیان شد.

عضو شورای مصالحه افغانستان: حضور جنگجویان خارجی درمناطق مرزی بدخشان با تاجیکستان رو به افزایش است

شفقنا افغانستان – فوزیه کوفی، نمایندۀ پیشین مردم ولایت بدخشان در مجلس افغانستان و عضو شورای عالی مصالح ملی این کشور، ادعا می‌کند که جنگجویان خارجی در بخش‌های مرزی بدخشان با تاجیکستان حضور دارند و حتا خانواده‌های شان را نیز در این بخش‌ها انتقال داده‌اند.

به گزارش شفقناافغانستان، بانو کوفی هشدار می‌دهد که اگر حضور جنگجویان خارجی در بدخشان طولانی مدت شود، تهدیدها در کشور افزایش خواهند یافت: «حالا زمینه گشت‌وگذار و فعالیت جنگجویان خارجی از هر زمان دیگر، بیشتر شده؛ با توجه به این‌که به‌ویژه مناطق مرزی و مناطق استراتیژیک.. متأسفانه به تصرف طالبان درآمده.»

جنگجویان تاجیکستانی در شهرستان های کوف آب، شیکی، نسی، مایمی و خواهان ولایت بدخشان افغانستان به رهبری شریفوف، مشهور به مهدی ارسلان که شهروند تاجکیستان است، حضور دارند.

سرگئی شویگو، وزیردفاع روسیه اما هشدار می‌دهد که در برابر تهدیدها از افغانستان به آسیای میانه اقدام خواهد کرد و در گام نخست از بزرگ‌ترین پایگاه روسیه در تاجیکستان کار گرفته خواهد شد: «در صورت تهدید شدن متحد ما یکی از اعضای پیمان امنیت جمعی، روسیه واکنش نشان می‌دهد و در درجه اول از پایگاه ۲۰۱(در مرز تاجیکستان با افغانستان) کار خواهیم گرفت.»

وزیردفاع روسیه هم‌چنین از انتقال جنگجویان گروه داعش از سوریه و لیبیا به افغانستان سخن می‌زند.

همزمان با این، وزارت خارجه چین پس از دیدار با یک هیئت طالبان از آن کشور، ابراز امیدواری کرده‌است تا این گروه با گروه‌های هراس‌افگن از جمله جنبش اسلامی ترکستان شرقی مبارزه کند.

ژائو لیجیان، سخن‌گوی وزارت خارجه چین بیان داشت: «این مسؤولیت مشترک جامعه بین‌المللی است که با جنبش اسلامی ترکستان شرقی مقابله کند. ما امیدواریم که طالبان افغانستان به سازمان‌های هراس‌افگن خط مشخصی بکشند؛ با آن‌ها قاطعانه و موثر برخورد کنند و موانع را برطرف کنند، نقش مثبت داشته و شرایط مطلوبی را برای امنیت و ثبات منطقه‌یی و همکاری‌های توسعه‌یی ایجاد کنند.»

جنبش اسلامی ترکستان شرقی متشکل از مسلمانان چینی است. طالبان داشتن رابطه با جنگجویان خارجی را رد می‌کنند.

سیل ویرانگر در شرق افغانستان ده‌ها کشته و زخمی برجای گذاشت

 

شفقنا افغانستان- براساس گزارش‌‌ها در پی وقوع سیل شدید در ولایت نورستان در شرق افغانستان، دست‎‌ کم ۴۰ نفر کشته و ده‌ها نفر دیگر زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، این سیل عصر روز گذشته در شهرستان کامدیش نورستان در شرق این کشور رخ داده است.

گزارش‌ها حاکی است که این حادثه تلفات و خسارت سنگینی برجای گذاشته است.

مقام‌های محلی تاکنون به گونه رسمی آماری در این زمینه منتشر نکرده؛ اما منابع محلی گفته اند در این رویداد، دست کم ۴۰ نفر کشته و ۱۵۰ نفر دیگر زخمی شده‌اند.

سعدالله نورستانی؛ رییس شورای استانداری نورستان به رسانه‌ها گفته است، سیلاب ۸۰ منزل مسکونی را در شهرستان کامدیش تخریب کرده است.

وزارت دفاع افغانستان: ۱۷۱ جنگجوی طالبان در ۲۴ ساعت گذشته کشته شدند

شفقنا افغانستان- وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که در ۲۴ ساعت گذشته، در درگیری و ضد حملات نیروهای دولتی، ۱۷۱ جنگجوی طالبان کشته و ۱۴۳ تن دیگر آنان زخمی شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری شفقنا افغانستان، طبق خبرنامه وزارت دفاع افغانستان که امروز (پنج‌شنبه، ۷ مردادماه) منتشر شد، این شمار از اعضای طالبان در ولایت‌های، کنر، لوگر، پکتیا، پکتیکا، غزنی، زابل، جوزجان، فاریاب، هلمند، قندوز و کاپیسا کشته و یا زخمی شده‌اند.

به گفته این وزارت، در این ولایات، ۱۳ حلقه مین مختلف که توسط طالبان در نقاط مختلف این کشور کارگذاری‌ شده بود، کشف و خنثی شده است.

طالبان تاکنون در این زمینه چیزی نگفته‌اند.

وزارت دفاع افغانستان هر روز از کشته‌شدن ده‌ها جنگجوی طالبان خبر می‌دهد.

این در حالی است که جنگ و درگیری در اکثر نقاط افغانستان به شدت ادامه دارد.

روسیه: نشست صلح افغانستان هفته آینده در قطر برگزار می شود

شفقنا- نماینده رئیس جمهور روسیه در امور افغانستان گفت: نشست «گروه تروییکای گسترش یافته درباره صلح افغانستان» هفته آینده در دوحه پایتخت قطر برگزار می‌شود.

ایرنا گزارش داد: ضمیر کابولوف روز پنجشنبه در کنفرانس خبری در «ریانووستی» گفت: نشست بعدی گروه تروییکای گسترش یافته (شامل روسیه، آمریکا، چین و پاکستان) برای برقراری صلح در افغانستان هفته آینده در دوحه برگزار خواهد شد.

وی در این گفت وگو همچنین تاکید کرد که معتقد نیست گروه طالبان بطور کامل افغانستان را به تصرف دربیاورند.

به گفته نماینده رئیس جمهوری روسیه در افغانستان، گروه طالبان بیش از نصف اراضی افغانستان را تحت کنترل خود دارند.

کابولوف همچنین این احتمال را بعید ندانست که ترکیه نیز در روند حل و فصل سیاسی مسائل افغانستان مشارکت کند.

وی این احتمال را که نیروهای چینی پس از خروج کامل نیروهای آمریکایی از افغانستان، وارد این کشور شوند را رد کرد.

دیپلمات ارشد روس گفت: در هر صورت هیچ گونه دلیل یا نشانه‌ای مبنی بر چنین اقدامی از طرف دولت چین وجود ندارد.

موسسه آمریکایی: موجودیت دولت افغانستان در خطر است

شفقنا- یک موسسه آمریکایی هشدار داد حملات طالبان باعث شده تا موجودیت دولت افغانستان به خطر بیافتد.

به گزارش سرویس ترجمه شفقنا به نقل از فرانس۲۴؛ نهاد نظارتی آمریکا بر بازسازی افغانستان موسوم به SIGAR هشدار داد: افزایش حملات و عملیات طالبان در افغانستان که پس از پیمان فوریه ۲۰۲۰ بین آمریکا و این گروه صورت گرفته، بحران موجودیتی برای دولت کابل بوجود آورده است.

این نهاد آمریکایی اعلام کرد: از فوریه گذشته میزان حملات طالبان علیه نیروهای افغان و غیرنظامیان دو برابر شده است؛ تعداد تلفات غیرنظامیان افغان نیز در این مدت به شدت افزایش یافته است. این نهاد همچنین از وضعیت گفتگوهای صلح در دوحه قطر نیز انتقاد کرده و آن را عاملی برای تضعیف نیروهای ارتش افغانستان دانسته است.

خبر اصلی را در فرانس۲۴ ببینید

 

عمران خان: ما مسئولیتی در قبال طالبان نداریم و سخنگوی آنان نیستیم

 

شفقناافغانستان-عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان می‌گوید پاکستان در قبال اقدامات طالبان پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان مسئول نیست.

به گزارش خبرگزاری شفقناافغانستان، عمران خان امروز (پنجشنبه، ۷ اسد) در نشستی با خبرنگاران افغان گفته است، کارهایی که طالبان انجام می‌دهند یا نمی‌دهند، به پاکستان هیچ ربطی ندارد. به نقل از روزنامه «دان»، او گفته است: «ما مسوولیتی نداریم و سخنگوی طالبان نیستیم.»

نخست‌وزیر پاکستان به خبرنگاران افغان گفته است که مردم افغانستان یک راه برای انتخاب دارند. او تشریح کرده است شهروندان افغانستان یا راه حل نظامی مورد حمایت امریکا را دنبال کنند و یا این‌که در این کشور یک دولت فراگیر و توافق سیاسی را دنبال کنند. به گفته او راه دوم تنها راه حل قضایای افغانستان است.

او بار دیگر تأکید کرده است که شروع جنگ داخلی در افغانستان به نفع پاکستان نیست و این کشور علاقه‌ای به حمایت از شخصی برای تصرف افغانستان ندارد.

عمران خان گفته است که هیچ یکی از طرف‌های درگیر جنگ افغانستان، به تنهایی قادر به تصرف این کشور نیست. به گفته او، دولت پاکستان به این باور رسیده است که افغانستان هرگز از خارج قابل کنترل نیست.

او افزوده است، پاکستان با هر دولتی مردم افغانستان انتخاب کنند، روابط خوبی برقرار خواهد کرد.

نخست‌وزیر پاکستان هم‌چنان از امریکا انتقاد کرده و گفته است، این کشور زمانی‌ که ۱۵۰ هزار نیروی ناتو در افغانستان حضور داشتند، باید از راه قدرت با طالبان صحبت می‌کرد. به گفته او اکنون که چند هزار سرباز باقی مانده، چگونه انتظار دارد که طالبان مصالحه کنند؟ پیش‌تر نیز عمران خان گفته بود که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، طالبان خود را فاتح میدان می‌دانند و بعید است که تن به مصالحه دهند.

این گفته‌ها در حالی ابراز شده که طالبان با خروج نیروهای خارجی از افغانستان، حملات‌شان را تشدید کرده‌اند. طبق معلومات وزارت دفاع امریکا، طالبان در جریان دو ماه اخیر بیش از ۲۱۰ ولسوالی را تصرف کرده‌اند.

از سویی خبرگزاری نشانه به نقل از روزنامه «دان» پاکستان که شام روز چهارشنبه (۶ اسد) می‌نویسد: در گزارشی آمده است که فؤاد حسین چودهری وزیر اطلاعات پاکستان در نشستی در اسلام‌آباد می‌گوید که برای اتصال این کشور به آسیای مرکزی و اروپا تأمین ثبات در افغانستان حیاتی است.

وی می‌افزاید که اسلام‌آباد در پی ایجاد یک خط آهن میان بندر گوادر و شهر تاشکند است تا پاکستان را از طریق افغانستان به اوزبیکستان و آسیای مرکزی وصل سازد که برای تطبیق این برنامۀ مهم، تأمین ثبات در افغانستان حیاتی است. به بیان او، پاکستان در چوکات این برنامۀ بزرگ منطقه‌ای تلاش دارد اقتصاد خود را توسعه دهد.

نقشۀ راه احداث خط آهن میان پاکستان و اوزبیکستان از راه افغانستان سال گذشته بین سه کشور توافق شده است، اما به باور رییس‌جمهور غنی با افزایش خشونت‌ها در کشور این برنامۀ بیش از پیش با چالش روبه‌رو شده است.

نظر شما