شناسهٔ خبر: 48588808 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسکانیوز | لینک خبر

روسیه: آمریکا نباید سامانه‌های موشکی در اروپا مستقر کند

وزارت خارجه روسیه با بیان اینکه واشنگتن هنوز موافقت نکرده درباره تسلیحات تدافعی و تهاجمی در گفت‌وگوهای راهبردی مذاکره کند، درباره استقرار سامانه‌های موشکی آمریکایی در اروپا هشدار داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری ایسکانیوز، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه امروز (پنجشنبه) هشدار داد اگر آمریکا می‌خواهد در اروپا بحران ایجاد نشود، نباید سامانه‌های موشکی خود را در این قاره مستقر کند.

ریابکوف طی نشست خبری درباره اولین دور گفت‌وگوهای راهبری آمریکا و روسیه، گفت: «ما از واشنگتن می‌خواهیم بپذیرد که موشک‌های میان‌برد و کوتاه‌برد خود را برای جلوگیری از بحران در اروپا مستقر نکند».

به نوشته وبگاه شبکه «ریانووستی»، وی در این‌باره توضیح داد که فدراسیون روسیه و ایالات متحده هنوز توافق نکرده‌اند تا سلاح‌های تدافعی و تهاجمی در حوزه‌های اتمی و غیر اتمیدر گفت‌وگوهای راهبردی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

معاون وزیر خارجه روسیه در پاسخ به سوالی در این‌باره اظهار داشت: «ما برای این مسئله تلاش می‌کنیم. این راز نیست، ما می‌خواهیم این موضوعات را تقریباً در همان فرمولی که می‌دانید، مورد بحث قرار دهیم. ما هنوز با آمریکایی‌ها در این مورد به توافق نرسیده‌ایم. آمریکایی‌ها می‌خواهند درباره چیزهای دیگری بحث کنند».

بر اساس این گزارش، ریابکوف با بیان اینکه اکنون احتمال پیوستن چین به گفت‌وگوهای روسیه و آمریکا در مورد ثبات استراتژیک به حداقل رسیده، تصریح کرد: «من این احتمال را حداقلی، اگر نگوییم صفر، ارزیابی می کنم».

به نوشته ریانووستی، وی همچنین گفت که چین معتقد است روسیه و آمریکا صاحبان بزرگترین زرادخانه‌های تسلیحات اتمی هستند و بنابراین مطرح کردن سوال در مورد حضور چین در این مذاکرات، موضوعیتی ندارد.

هیأت‌های دیپلماتیک روسیه و آمریکا روز گذشته مذاکرات بر سر کنترل تسلیحاتی را در شهر ژنو سوئیس آغاز کردند.

این مذاکرات با محور «ثبات راهبردی» و با تمرکز بر کاهش خطرات تسلیحاتی و پس از توافق «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در همین شهر انجام می‌گیرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما