شناسهٔ خبر: 48588678 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مناقصه‌مزایده | لینک خبر

گزارشات تحلیلی مناقصه مزایده

تعطیلی صنعت مرغداری با واردات مرغ مناقصه‌ای!

صاحب‌خبر -

با ادامه سیاست‌گذاری غلط کنونی، صنعت مرغ ایران به سود واردات تعطیل می‌شود. به گزارش سایت تحریریه، قیمت‌گذاری‌های پیاپی در بازار و نوبرانه دلار 4200 تومانی که مانند سرطان در حال نابود کردن اقتصاد کشور است، صنعت مرغ ایران را در معرض نابودی کامل و جایگزین شدن آن با واردات قرار داده است. بررسی‌ها نشان داد که مرغ برزیلی تحویل بندرعباس کمتر از 18 هزار تومان قیمت دارد (حدود 85 سنت) و قیمت جهانی مرغ در خرده‌فروشی نزدیک به یک دلار است، اما به دلیل اعمال سیاست ویرانگر پرداخت دلار 4200 تومانی به نهاده‌های دامی، قیمت مرغ در خرده‌فروشی‌های ایران به 40 هزار تومان یا یک دلار و 90 سنت رسیده است که معنایی جز دو برابر بودن قیمت در مقایسه با بازارهای جهانی ندارد.

ترخیص قطره‌چکانی

دلیل چنین تناقض عجیبی این است که بخشی از مدیران فاسد با واردکنندگان رانتی نهاده‌های دامی‌ همکاری پنهان دارند. آنها با دستکاری متغیرهای مؤثر بر ترخیص نهاده‌های دامی‌ وارد شده، جلوی ترخیص فوری را گرفته و ترخیص را قطره‌چکانی انجام می‌دهند تا بتوانند بازار را به نهایت گرانی ممکن برسانند. هر بار بهانه‌ای برای عدم وجود نهاده در بازار تراشیده می‌شود. یک بار عدم تخصیص ارز، یک بار سامانه بازارگاه، یک بار حضور دلالان، یک بار مشکل حمل‌ونقل و... که این سریال را تا برچیده شدن پرداخت دلار 4200 تومانی پایانی نیست.

مرغ را گران‌تر وارد کرده‌اند

اخیراً اسحاق جهانگیری؛ دستور داده است تا 120 هزار تن مرغ از خارج از کشور وارد شود که شرکت‌های خصوصی طرف حساب دولت، این مرغ‌ها را با قیمت‌های متوسط 1.97 دلار! وارد کرده‌اند یعنی تقریباً 100درصد گران‌تر از بازار و حیرت‌آور اینکه این کار با مناقصه انجام شده است. یعنی مناقصه برگزار کرده‌اند تا مرغ را دو برابر گران‌تر وارد کشور کنند! هدف از پرداخت دلار 4200 تومانی این بوده است تا مرغ با قیمت خوب و به مقدار کافی در بازار وجود داشته باشد، اما نتیجه کار برعکس شده و مرغ برزیلی کیلویی 85 سنت که با دلار 4200 تومانی باید تنها هشت هزار تومان قیمت داشته باشد، 40 هزار تومان قیمت می‌خورد. نتیجه ادامه سیاست کنونی، درشت شدن ارقام نامه جهانگیری از 120 هزار تن به اعداد بزرگ‌تر است و در نهایت به برچیده شدن صنعت مرغ ایران می‌انجامد. صنعتی که زمانی صادرکننده بود اما با اجرای سیاست پرداخت ارز ترجیحی به واردکننده تبدیل شده است.

نبود دان مرغ

گفتنی است؛ در اردیبهشت‌ماه ناصر نبی‌پور؛ رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذاران تهران، گفته بود که «مرغداران بیش از ۵۰ روز است که خوراک مرغ ندارند.» وی گفت: چالش مرغداران فراتر از وضعیت فعلی است و در حال‌حاضر مرغداران نگرانی‌های جدی نسبت به آینده صنعت دارند. چرا که چنانچه قرار باشد وضعیت تحریم‌ها به همین شیوه فعلی باقی بماند، تعطیلی گسترده صنعت مرغ در راه است. محمد یوسفی؛ به وارداتی بودن دان و نهاده مرغ اشاره کرد و گفت: اگر تحریم ادامه پیدا کند تأمین ارز واردات خوراک دام و طیور که حجم بالایی هم دارد با مشکلات اساسی مواجه می‌شود و بسیاری از مرغداری‌ها دیگر قادر به تأمین نهاده مورد نیاز خود و ادامه فعالیت نیستند.

اختلاف قیمت مرغ از تولید تا مصرف

محمدعلی کمالی؛ مشاور عالی اتحادیه مرغداران گوشتی نیز در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت مرغ به ۴۰هزار تومان رسیده است، گفت: تولیدکنندگان باید به میزان نهاده‌ای که دریافت می‌کنند و مقداری جوجه‌ای که می‌ریزند مرغ زنده با قیمت مصوب ۱۷هزار و۱۰۰ تومان تحویل دهند. وی با بیان اینکه قیمت مرغ گرم برای مصرف‌کننده نباید بیشتر از ۲۵ تا ۲۶ هزار تومان باشد، گفت: به نظر می‌رسد عده‌ای دلال و واسطه مرغ‌ها را از شبکه خارج، کشتار و با قیمت‌های بالا عرضه می‌کنند. کمالی؛ در پاسخ به این سؤال که چرا قیمت مرغ به ۴۰ هزار تومان رسیده است، گفت: تولیدکنندگان باید به میزان نهاده‌ای که دریافت می‌کنند و مقداری جوجه‌ای که می‌ریزند مرغ زنده با قیمت مصوب ۱۷هزار و۱۰۰ تومان تحویل دهند. همچنین تولیدکنندگان صاحب مرغ‌هایشان تا درب مرغداری هستند و اینکه بعد از آن چه اتفاقی می‌افتد در مسؤولیت آنها نیست.

 

نظر شما