شناسهٔ خبر: 48587194 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

پس از نشست هئیت پارلمانی ایران با سوریه:

جلال زاده: سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و سوریه را به سطح روابط سیاسی می‌رسانیم/ گلرو: اراده سیاسی و پیگیری؛ 2 عنصر ضروری به نتیجه رسیدن تفاهمات

رئیس کمیسیون امنیت ملی کشورمان با تاکید بر این که باید سطح روابط تجاری و اقتصادی ایران و سوریه به سطح روابط سیاسی برسد، گفت: در گفت و گو با همتایان خود در پارلمان سوریه مقرر شد کمیسیون های مرتبط و نیز گروه های دوستی دوجانبه این تصمیم ها و مسائل مشترک را پیگیری کنند تا مردم از منافع آن استفاده کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری خانه ملت به دمشق وحید جلال زاده پس از نشست هئیت پارلمانی ایران با گروه دوستی پارلمانی سوریه و ایران و روئسای کمیسیون‌های امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس سوریه گفت: امروز به همراه همکارانم از مجلس ایران با اعضا و رؤسای دو کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس سوریه دیدارسازنده ای داشتیم.
وی تصریح کرد: ما نمایندگان می‌توانیم با نظارت و پیگیری از دولت هایمان در ارتباط با ارتقاء روابط تجاری و اقتصادی موثر واقع شویم.
جلال زاده تصریح کرد: مقرر شد که ارتباط کمیسیون‌ها و گروه‌های دوستی دو مجلس ان‌شاء الله در آینده ادامه پیدا کند و طبق قراری که با هم گذاشتیم در 2 ماه آینده در یک وبینار برای پیگیری مسائل مشترک برگزار و  پیگیری های دو کمیسیون و دو گروه دوستی را با همدیگر مبادله خواهیم کرد.
وی گفت: از همتایان خودم در مجلس سوریه دعوت کردم که ان شاءالله در آینده نزدیک به تهران سفر کنند.
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: امیدواریم ان شاء الله سطح روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور را به سطح روابط سیاسی برسانیم تا بخش خصوصی و فعالان و صنتعگران بتوانند از منافع اقتصادی ارتباطات نزدیک دو کشور استفاده کنند و قطعا در این مسیر تلاش خواهیم کرد.


گلرو:  اراده سیاسی و پیگیری؛ 2 عنصر ضروری به نتیجه رسیدن تفاهمات
در این جلسه همچنین عباس گلرو نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه و مسئول کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید بر لزوم پیگیری عملیاتی تصمیمات مشترک دو کشور برای حل مسائل فی مابین گفت: برای پیگیری مسائل دوجانبه و آنچه در این سفر درباره آن تفاهمات و جمع‌بندی‌های مشترک اتفاق افتاد به دو عنصر مهم نیاز داریم؛ اول اراده سیاسی و سپس پیگیری این تصمیم ها و جمع بندی ها.
نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه با بیان اینکه اراده سیاسی بین مسئولان دو کشور در همه سطوح وجود دارد، تاکید کرد: برای به نتیجه رسیدن این تفاهمات و تصمیم ها نیاز به پیگیری جدی وجود دارد.
وی با اشاره به نقش مهم سردار سلیمانی در شکست دشمن و تروریست ها در منطقه گفت: در حقیقت آنچه به پیروزی های بزرگ در منطقه منجر شد این بود که حاج قاسم سلیمانی هم اراده اتفاقات بزرگ و تصمیمات بزرگ را داشت و هم آن ها را در میدان پیگیری می کرد؛ همین عناصر باید در حوزه مربوط به مسائل تجاری و اقتصادی و سایر بخش ها به کار گرفته شود تا به نتیجه مطلوب و مورد خواست ملت ها برسیم. 
گلرو با بیان اینکه هیچ اراده ای بالاتر از اراده ملت ها نیست، تاکید کرد: رمز ماندگاری دو ملت جمهوری اسلامی و سوریه نیز اراده مردم است و ما امیدواریم نتایج و منافع مسائلی که پیگیری می شود به مردم دو کشور برسد.


متفکرآزاد: محور مقاومت معادلات قدرت در منطقه را برهم زد
همچنین روح الله متفکر آزاد نایب رئیس فراکسیون محور مقاومت و آزادسازی قدس شریف با بیان اینکه 20 سال پیش کاندولیزا رایس وزیر خارجه وقت آمریکا برای تعاملات منطقه از عنوان خاورمیانه بزرگ استفاده کرد، گفت: البته این خاورمیانه بزرگ شکل گرفت اما نه به نفع آمریکا و رژیم صهیونیستی و آنچه آن ها دنبال می‌کردند بلکه با ایستادگی ملت های مسلمان به خصوص در کشورهای محور مقاومت این تغییرات به نفع محور مقاومت و ملت ها انجام شد و در حقیقت محور مقاومت معادلات قدرت در منطقه را برهم زد. 

وی با بیان اینکه آمریکایی ها 7 تریلیون دلار برای حضور در منطقه و نفوذ تروریسم در سوریه و عراق و تسلط بر منطقه هزینه کردند، تاکید کرد: اما با ایستادگی مردم کشورها و مجاهدت هایی که رزمندگان انجام دادند آن ها را شکست دادیم. دولت‌های متجاوز و کسانی مانند ترامپ و همه کسانی که به دنبال حمایت از تروریست‌ها بودند رفتند اما دولت‌ها و کشورهای محور مقاومت باقی ماندند و ان شاءالله هر روز پر قدرت تر خواهند شد.


شریفیان: برای پیگیری مسائل مشترک کمیته های مشترک تشکیل شود
در ادامه مهدی شریفیان دبیر فراکسیون اقتصاد دانش بنیان  مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه در فصل جدید دو کشور که از امسال آغاز شده است توافقات و مراودات جدیدی باید در حوزه تجاری و اقتصادی اتفاق بیافتد، تاکید کرد: پیشنهاد می کنم با توجه به نظام مسائلی که بین دو کشور وجود دارد کمیته هایی برای پیگیری مسائل مختلف به خصوص در حوزه تجاری و رفع مشکلات تجار، بازرگانان و فعالان بخش خصوصی ایجاد شود.
شریفیان تاکید کرد: این کارکردها و تصمیم گیری های ویژه که بین دو کشور اتفاق می افتد باید با محوریت سفارتخانه های دو کشور دنبال شود تا ان شاءالله نتایج آن به نفع دو کشور رقم بخورد.


نجابت: با گره گشایی از روابط تجاری با سوریه مردم از منافع اقتصادی آن بهره مند خواهند شد
همچنین روح الله نجابت نایب رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و سوریه با بیان اینکه مقاومت صرفا یک استراتژی نظامی و امنیتی نیست بلکه باید آن را با توجه به جنگ اقتصادی در حوزه اقتصادی و تجاری نیز پیاده کنیم تا بتوانم در جنگ اقتصادی نیز دشمنان را شکست دهیم، تاکید کرد: تسهیل ارتباطات پارلمانی و به خصوص رفع موانع از پیش پای تولیدکنندگان و صنعتگران از جمله وظایف مهم پارلمان های دو کشور است.
وی تاکید کرد: اگر ما بتوانیم در حوزه تجاری و روابط تجاری و رفع موانع از تولیدکنندگان به خصوص بخش خصوصی اقدامات مهم و موثر انجام دهیم ان شاءالله مردم 2 کشور از نتیجه مجاهدت ها و تلاش هایی که طی دهه های مختلف به خصوص دهه گذشته برای مقابله با تروریسم و مقابله با تلاش های آمریکا و اسرائیل در منطقه انجام شده است، در حوزه تجاری و اقتصادی نیز بهره مند خواهند شد. / 
پایان پیام

نظر شما