شناسهٔ خبر: 48584176 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پاشینیان خواستار استقرار نیروهای روسی در مرز ارمنستان و آذربایجان شد

مسکو - ایرنا - به دنبال تشدید درگیریهای مرزی بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان و کشته و مجروح شدن نیروهای دو طرف ، نیکول پاشینیان کفیل نخست وزیر ارمنستان خواستار استقرار نیروهای روسی در امتداد مرزهای دو کشور شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از ریانووستی، پاشینیان روز پنجشنبه در نشست کابینه دولت ارمنستان گفت: معتقدم که باتوجه به پیچیدگی اوضاع، موضوع استقرار مرزبانان روسی در امتداد مرزهای ارمنستان و جمهوری آذربایجان باید بررسی شود تا اقدامات برای علامت گذاری مرزی بدون ریسک برخوردهای نظامی انجام گیرد. 

 موضوع استقرار نیروهای نظامی روسیه امروز در دستور کار دولت ارمنستان قرار دارد و در صورت موافقت با آن، موضوع به پارلمان این کشور ارجاع خواهد شد.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان طی گزارشی درباره درگیری های بامداد روز  چهارشنبه میان نیروهای این کشور و نظامیان ارمنستان در مسیر شهرستان مرزی "کلبجر" و مجروح شدن دو نظامی آذربایجانی در این درگیری ها خبر داد.

به گزارش ایرنا، وزارت دفاع ارمنستان نیز در این باره اعلام کرد که در درگیری امروز نظامیان ارمنی و آذری، سه نظامی این کشور کشته و دو نفر دیگر نیز مجروح شدند.

وزارت دفاع جمهوری آذربایجان در گزارش خود نیروهای ارمنستان را به نقض آتش بس در مسیر شهرستان مرزی آزاد شده "کلبجر" متهم و اعلام کرد: نیروهای ارمنستان مستقر در منطقه "باسارکچر" این  کشور با استفاده از سلاح های خودکار و نارنجک انداز مواضع ارتش جمهوری آذربایجان را در مسیر شهرستان کلبجر به رگبار آتش بستند که بر اثر آن "صادق علی اف" و "عمران عمرانلی" دو نظامی جمهوری آذربایجان مجروح شدند.

در این گزارش با اشاره به این که نیروهای جمهوری آذربایجان نیز دست به اقدامات پیشگیرانه زدند، آمده است: مسوولیت بروز تنش در مرز مشترک دو کشور بر عهده ارمنستان می باشد.

اختلاف نظر جمهوری آذربایجان و ارمنستان مربوط به روند تعیین حدود مرزی میان دو کشور که بلافاصله  پس از جنگ ۴۴ روزه سال گذشته آغاز شد، موجب تنش و درگیری ها در مناطق مرزی و  بخصوص در مسیر شهرستان آزاد شده "کلبجر" می شود.

جمهوری آذربایجان در جریان درگیری های نظامی ۴۴ روزه سال گذشته (۱۳۹۹) توانست سرزمین های خود را از اشغال نیروهای ارمنستان در قره باغ آزاد کند.

این درگیری های نظامی ۲۰ آبان ماه  سال گذشته با امضای بیانیه سه جانبه روسای جمهوری آذربایجان، روسیه و نخست وزیر ارمنستان به پایان رسید.

نظر شما