شناسهٔ خبر: 48583892 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

سخنگوی کتائب حزب‌الله عراق:

دولت الکاظمی صلاحیت مذاکره با آمریکا را ندارد

جعفر الحسینی پس از پایان دور چهارم گفتگو‌های راهبردی بغداد - واشنگتن و توافق دو طرف در خصوص نیرو‌های آمریکا، گفت: دولت کنونی عراق صلاحیت مذاکره با واشنگتن را ندارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، جعفر الحسینی سخنگوی نظامی گروه مقاومت «کتائب حزب‌الله عراق» در مصاحبه با شبکه «بی‌بی‌سی عربی» توضیحاتی در خصوص گفتگو‌های راهبردی عراق و آمریکا ارائه کرد.

کانال تلگرامی «صابرین نیوز» بخشی از مصاحبه مذکور را منتشر کرد که سخنگوی نظامی کتائب حزب‌الله در آن اظهار داشت: «هیچ نظامی آمریکایی در عراق مورد قبول نیست؛ نه مشاوران نه مربیان نظامی و...».

جعفر الحسینی ادامه داد: «مسئله دوم این است که حکومت کنونی عراق به ریاست "مصطفی الکاظمی" و وزیر خارجه او اساسا صلاحیت ورود به چنین مذاکراتی را با آمریکا ندارند».

الحسینی اضافه کرد: «از این نظر که نوعی انسجام در مواضع وجود دارد. آمریکایی‌ها و مصطفی الکاظمی کاملا می‌دانند که منافع آن‌ها مشترک است. صحبت از این است که الکاظمی منافع مشترک و منسجم با موضع آمریکا دارد لذا او نماینده عراقی‌ها-اراده آن‌ها و حاکمیت [کشورشان]- نیست».

وی همچنین اظهار داشت: «در نتیجه، کسی که مذاکره می‌کند بایست نماینده تمام مردم عراق و باید به دنبال حاکمیت عراق باشد نه به دنبال منافع خاص خود در ابقای نیرو‌های آمریکایی».

این اظهارات پس از پایان دور چهارم و پایانی گفتگو‌های راهبردی میان بغداد و واشنگتن مطرح می‌شود؛ گفت‌و‌گویی که در آن بر ضرورت خروج نظامیان آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید شد.

«مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق شامگاه دوشنبه هفته جاری در دیدار با «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا درباره مسائل مختلفی با او گفتگو و بر ضرورت خروج نظامیان آمریکا از عراق در ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ تأکید کرد.

بایدن و الکاظمی بامداد سه‌شنبه و در پایان دیدار خود در کاخ سفید، بیانیه مشترکی صادر کردند که در آن تأکید شده بود: «واشنگتن و بغداد توافق کردند که تا انتهای سال جاری (۲۰۲۱) حضور نیرو‌های نظامی آمریکا در عراق پایان یابد و آمریکا به حاکمیت و قوانین عراق احترام می‌گذارد».

با این حال، منابع خبری با مقایسه بیانیه جدید و بیانیه پیشین خبر دادند که بیانیه جدید تفاوتی با بیانیه دور سوم ندارد و فقط نامگذاری‌ها تغییر کرده است.

روزنامه «العربی الجدید»، امروز (چهارشنبه)، در گزارشی در این خصوص نوشت: «به نظر نمی‌رسد که توافق دور چهارم و پایانی گفتگو‌های راهبردی آمریکا و عراق که پریروز صورت گرفت و شامل خروج نیرو‌های رزمی [آمریکایی]تا ۳۱ دسامبر آینده بود و در آن، عنوان حضور نظامی آمریکا در عراق به مشورتی و آموزشی تغییر یافت، مسئله جدیدی باشد یا منجر به محدود کردن نقش نظامی آمریکا در عراق شود».

العربی الجدید خاطر نشان کرد که بیانیه رسمی مشترک دور سوم گفتگو‌ها میان دو طرف در تاریخ هفتم آوریل گذشته بر همین موارد تأکید کرده بود به نحوی که در آن عنوان شده بود: «با توجه به توسعه توانمندی نیرو‌های امنیتی عراق، دو طرف به این نتیجه رسیدند که نقش آمریکا و نیرو‌های ائتلاف اکنون به مأموریت‌های آموزشی و مشورت‌دهی تغییر یافته است».

این درحالی است که پارلمان عراق در دی ماه سال ۹۸، در پی اقدام جنایتکارانه آمریکا در ترور سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی فرمانده شهید نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران و شهید ابومهدی المهندس نائب رئیس شهید سازمان الحشد الشعبی عراق، طرح اخراج نظامیان آمریکایی از خاک این کشور را تصویب کرد؛ اما با این حال، آمریکا همچنان بر نقض این مصوبه و باقی ماندن در خاک عراق اصرار می‌ورزد.

به‌رغم اظهارات مقامات آمریکایی و عراقی درباره محدود شدن مأموریت نظامیان بیگانه به آموزش و اقدامات مستشاری به نیرو‌های عراقی، گرو‌ه‌های مقاومت عراق با اشاره به ورود گسترده کاروان‌های لجستیکی آمریکایی به خاک این کشور و مشارکت نیرو‌های آمریکایی در عملیات‌های نظامی عراق تأکید دارند که این اقدامات نمی‌تواند بیانگر محدود شدن مأموریت نظامیان آمریکایی باشد./۹۸۸/

برچسب‌ها:

نظر شما