شناسهٔ خبر: 48583258 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

حجت الاسلام مهدی پور در گفتگو با تقریب:

روز غدیر از ایام جشن و سرور تاریخ اسلام است

استاد حوزه علمیه قم، بیان کرد: روز غدیر دارای پتاسنیل و محوریت وحدت در جهان اسلام است؛ یعنی تمام مسلمانان باید بر محوریت امیرالمومنین گردهم آیند و در آن روز برای همه مسلمانان جشن گیرند؛ درگذشته ملت یمن روزی با عنوان "یوم التنصیر" در روز غدیر را جشن می گرفتند که نمادی برای الهام گیری از امیرمومنان در جهت وحدت امت اسلامی است.

صاحب‌خبر - حجة الاسلام شیخ علی اکبر مهدی پور استاد حوزه علمیه قم در گفتگو با خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب ضمن تبریک فرارسیدن عید سعید غدیر خم گفت: عید غدیر بزرگترین عید اسلام است؛ در این ایام جشن و سرور دارای پیشینه بسیار دارد، پیامبر اکرم بعد از خلافت حضرت امیر سه روز تمام در سرزمین غدیر جشن گرفتند و به تعداد حاضران که تعدادشان بالغ بر 120هزار نفر بوده است فرمودند به من تبریک بگویید، که خداوند من را به نبوت اختصاص داد وخاندان مرا به امامت و رهبری بر امت اسلامی.

وی افزود: خاندان عصمت و طهارت و به تبع آنان مسلمانان هر ساله این روز عزیز را جشن می گیرند؛ اهالی مصر و مراکش در سال های پیشین به مدت ده روز، روز غدیر را جشن گرفتند و بسیاری دیگر در تاریخ آمده است که این روز را به جشن و سرور می پرداختند.

وی ادامه داد: در حدود هزار سال گذشته در ایران اسلامی نیز این جشن و فرح برگزار می شده است؛ بنابراین این ایام بسیار مبارک و مقدس است و باید امت اسلامی از آن الهام بگیرد.

وی اظهار داشت: زمانیکه روز غدیر با جمعه مصادف بود، امیرالمومنین بر منبر می نشستند و مفصلا در باره این روز صحبت می کردند و وقتی جشن تمام می شد امر می کردند به خانه امام مجتبی آیند و افطار  و هدایایی را می دادند.

وی اظهار داشت: اکنون که کشور ایران اسلامی و حتی دیگر کشورهای اسلامی با مشکلاتی روبرو هستند باید با الهام گیری از امیرالمومنین در کمک و همراهی مسلمانان کوشیده شود.

وی اضافه کرد: در تاریخ بسیاری از مراسمات و انجام برنامه خیر در روز غدیر انجام می گرفت و نیز اعمالی نظیر نماز و روزه و دیگر اعمال مستحبی انجام می گرفت.

وی در پایان تاکید کرد: نکته مهم این است که روز غدیر دارای پتاسنیل و محوریت وحدت در جهان اسلام است؛ یعنی تمام مسلمانان باید بر محوریت امیرالمومنین گردهم آیند و در آن روز برای همه مسلمانان جشن گیرند؛ درگذشته ملت یمن روزی با عنوان "یوم التنصیر" در روز غدیر را جشن می گرفتند که نمادی برای الهام گیری از امیرمومنان در جهت وحدت امت اسلامی است.

انتهای پیام/

 

نظر شما