شناسهٔ خبر: 48582423 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شب داغ فوتبال ایران با حضور اصفهانی‌ها / بررسی احتمالات مختلف بازی‌های سپاهان و ذوب‌آهن

گروه استان‌ها- لیگ بیستم در حالی به اتمام می‌رسد که فوتبال اصفهان یک‌سر اتفاقات پرهیجان فوتبالی کشور به شمار می‌آید و پیروزی سپاهان و ذوب‌آهن می‌تواند شب داغ فوتبال ایران را به کام اصفهانی‌ها تمام کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، لیگ بیستم به پایان راه خود رسیده و فردا شب آخرین هفته از رقابت‌های فصل جاری برگزار خواهد شد؛ با این حال سرنوشت قهرمانی این فصل از رقابت‌ها هنوز مشخص نشده و همین نکته هیجان زیادی به لیگ تزریق کرده است و می‌توان گفت که لیگ بیستم، شاهد یکی از جذاب‌ترین دوقطبی‌های ادوار مختلف فوتبال ایران است؛ رقابت پرسپولیس و سپاهان بر سر عنوان قهرمانی.

هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر در شرایطی برگزار خواهد شد که پرسپولیس با 64 امتیاز در صدر جدول ایستاده و سپاهان با 62 امتیاز در تعقیب این تیم است و جالب آنکه در ادوار مختلف لیگ برتر تاکنون سابقه نداشته که تیمی به امتیاز 64 دست یابد اما قهرمانی‌اش مسجل نشده باشد و همین امر نشان‌دهنده کیفیت بالای هر 2 تیم است.

در آن سو مشخص شدن قهرمان لیگ تنها عامل هیجان‌دهنده به هفته پایانی رقابت‌های لیگ برتر نیست و در قعر جدول نیز بازی‌ها از حساسیت بالایی برخوردار است. در فصل جاری تنها سقوط ماشین‌سازی قبل از هفته سی‌ام مسجل شده و هنوز سرنوشت دومین تیم سقوط کننده مشخص نیست و تیم‌های سایپا، ذوب‌آهن و نفت مسجدسلیمان به ترتیب در معرض خطر سقوط قرار دارند.

نکته جالب آنجا است که فوتبال اصفهان در هر دو سمت جدول نماینده داشته و یک‌سر اتفاقات پرهیجان لیگ به شمار می‌آید و همین نکته بهانه‌ای شد تا در گزارش زیر به بررسی احتمالاتی که ممکن است برای سپاهان و ذوب‌آهن در بازی پایانی رخ دهد و تبعات آن بپردازیم:

 سپاهان 

زردپوشان اصفهانی در فصل جاری عملکرد بسیار خوبی از خود نشان داده‌اند و در هفته پایانی نیز از شانس قهرمانی برخوردار هستند؛ هرچند با در نظر گرفتن فاصله 2 امتیازی‌شان با پرسپولیس و اختلاف 3 تفاضل گل، این شانس اندک به شمار می‌رود. سپاهان فردا شب باید به مصاف استقلال برود تا با غلبه بر آبی‌پوشان، زردپوشان اصفهانی از اندک شانس‌شان برای قهرمانی استفاده کرده و اتفاقات فوتبالی در بازی پرسپولیس و پیکان، زردپوشان اصفهانی را به جام قهرمانی برساند. شاگردان نویدکیا برای قهرمان شدن باید از سد استقلال بگذرند و در آن سو چشم امید به شکست پرسپولیس داشته باشند. نتایج احتمالی بازی سپاهان مقابل استقلال و پرسپولیس و پیکان حالت‌های مختلفی به وجود می‌آورد که در زیر می‌خوانید:

 برد سپاهان و شکست پرسپولیس 

این شاید ایده‌آل‌ترین احتمال ممکن برای سپاهان و هوادارانش باشد؛ سپاهان اگر بتواند استقلال را شکست دهد 65 امتیازی خواهد شد و در آن سو پرسپولیس در صورت شکست مقابل پیکان 64 امتیازی باقی مانده و نویدکیا و تیمش با یک امتیاز اختلاف نسبت به سرخ‌های پایتخت قهرمان لیگ خواهند شد.

 برد سپاهان و تساوی پرسپولیس 

هیجان‌برانگیزترین حالت ممکن در هفته آخر رقابت‌های لیگ برتر، تساوی پرسپولیس مقابل پیکان و برد سپاهان خواهد بود؛ اگر سپاهان موفق شود از سد استقلال بگذرد و در آن سو پیکان نیز پرسپولیس را متوقف کند، هر 2 تیم 65 امتیازی شده و تفاضل گل بیشتر قهرمان لیگ را مشخص خواهد کرد و در این صورت زردپوشان اصفهانی شانس کمی برای قهرمانی خواهند داشت. با توجه به اختلاف 3 تفاضل گل پرسپولیس و سپاهان، نویدکیا و تیمش برای رسیدن به عنوان قهرمانی باید استقلال را حداقل با 3 گل اختلاف شکست دهند و این امر با در نظر گرفتن قدرت استقلالی‌ها چندان راحت نیست. نکته هیجان‌برانگیز این است که اگر شرایط 2 بازی به شکلی پیش برود که تفاضل گل 2 تیم یکسان شود، گل زده بیشتر قهرمان لیگ را تعیین خواهد کرد که در آن صورت سپاهان قهرمان لیگ خواهد شد.

 برد سپاهان و برد پرسپولیس 

در این حالت قهرمانی پرسپولیس قطعی است؛ شاگردان گل‌محمدی در صورت پیروزی مقابل پیکان 67 امتیازی شده و سپاهان حتی اگر استقلال را شکست دهد با 65 امتیاز نایب قهرمان لیگ خواهد شد.

تساوی سپاهان؛ شکست، تساوی و برد پرسپولیس 

سپاهان برای داشتن شانس قهرمانی چاره‌ای جز پیروزی ندارد؛ اگر نتیجه بازی استقلال و سپاهان با تساوی 2 تیم تمام شود، پرسپولیس حتی اگر مقابل پیکان شکست بخورد نیز با توجه با اختلاف 2 امتیازی که با زردپوشان اصفهانی دارد، قهرمان لیگ خواهد شد. از طرف دیگر اگر فردا شرایط بازی‌ها به شکلی پیش برود که هر 2 تیم سپاهان و پرسپولیس مقابل رقبایشان تن به تساوی دهند، با توجه با فاصله 2 امتیازی شاگردان گل‌محمدی و زردپوشان اصفهانی، قهرمانی پرسپولیس قطعی خواهد بود. حالت سوم تساوی هر 2 تیم مقابل رقبایشان خواهد بود که در این صورت نیز قهرمانی پرسپولیس قطعی شده و سپاهان نهایتاً با 63 امتیاز نایب قهرمان لیگ می‌شود.

 شکست سپاهان 

سپاهان به هیچ عنوان نباید امتیاز از دست بدهد؛ شکست سپاهان فارغ از نتیجه بازی پرسپولیس، منجر به قهرمانی گل‌محمدی و شاگردانش می‌شود. زردپوشان اصفهانی در صورت شکست مقابل استقلال با 62 امتیاز نایب قهرمان لیگ شده و پرسپولیس با در نظر گرفتن نتیجه بازی مقابل پیکان، با 64 تا 67 امتیاز قهرمان لیگ شناخته خواهد شد.

ذوب‌آهن 

بدون شک تلخ‌ترین اتفاق ممکن برای فوتبال اصفهان، قرار گرفتن ذوب‌آهن در معرض سقوط است؛ سبزپوشان اصفهانی در فصل جاری شرایط سختی را تجربه کردند و روند ضعیف امتیازگیری این تیم، ذوبی‌ها را در یک قدمی سقوط قرار داده است. شاگردان حسینی اگرچه با پیروزی مقابل نفت مسجدسلیمان تا حدودی به بقا در لیگ امیدوار شده بودند، اما 2 شکست پیاپی مقابل نساجی و سپاهان شرایط این تیم را سخت کرده و حالا باید در آخرین گام به مصاف مس رفسنجان بروند و چشم امید به شکست سایپا داشته باشند. ذوبی‌ها در حالی آماده میزبانی از مس می‌شوند که با 26 امتیاز، با سایپا هم‌امتیاز بوده و تنها به لطف تفاضل گل بهتر در رده چهاردهم جدول ایستاده‌اند. نفت مسجدسلیمان نیز اگرچه با 28 امتیاز در رده سیزدهم جدول است اما فاصله 2 امتیازی این تیم با سایپا و ذوب‌آهن باعث شده تا همچنان خطر سقوط آنها را تهدید کند. نتایج احتمالی بازی‌های سایپا و تراکتور و ذوب‌آهن و مس رفسنجان حالت‌های مختلفی را به وجود خواهد آورد که زیر می‌خوانید:

 برد ذوب‌آهن 

پیروزی به تنهایی نمی‌تواند ضامن بقای سبزپوشان اصفهانی باشد و شاگردان حسینی برای ماندن در لیگ نیاز دارند تا یکی از 2 تیم سایپا و یا نفت مسجدسلیمان نیز امتیاز از دست دهند. اگر ذوبی‌ها بتوانند مس را شکست دهند و در آن سو سایپا و نفت مسجدسلیمان نیز مقابل رقبایشان پیروز شوند، تفاضل گل بین سایپا و ذوب‌آهن تعیین‌کننده تیم سقوط کننده خواهد بود و با توجه به یک اختلاف تفاضل گل 2 تیم، سبزپوشان اصفهانی باید بدون گل خورده بازی را به اتمام برسانند.

حالت دوم برد ذوب‌آهن و سایپا و تساوی نفت مسجدسلیمان است که در این صورت نیز باز برای تعیین تیم سقوط کننده کار به تفاضل گل خواهد کشید. ذوب‌آهن و سایپا در صورت پیروزی 29 امتیازی خواهند شد و نفت مسجدسلیمان در صورت تساوی مقابل آلومینیوم اراک با 29 امتیاز لیگ را به اتمام می‌رساند و در این صورت کار به تفاضل گل خواهد رسید. نکته عجیب این است که در حالت احتمال مساوی شدن تفاضل گل هر 3 تیم بسیار بالاست؛ سایپا با تفاضل گل 11- در رده پانزدهم جدول ایستاده و تفاضل گل ذوب‌آهن و نفت مسجدسلیمان به ترتیب 10- و 9- است و اگر به هر شکلی تفاضل گل تیم‌ها یکسان شود، برای تعیین تیم سقوط کننده کار به تعداد گل‌های زده، گل خورده کمتر و غیره خواهد کشید.

حالت سوم برد ذوب‌آهن و تساوی یا شکست سایپا است که در این حالت فارغ از نتیجه بازی نفت مسجدسلیمان، بقای سبزپوشان اصفهانی قطعی شده و سایپا به لیگ یک سقوط خواهد کرد.

 تساوی ذوب‌آهن 

مجتبی حسینی و تیمش برای ماندن در لیگ نباید امتیاز از دست دهند و تساوی یا شکست سبزپوشان اصفهانی احتمال سقط آنها را به شدت افزایش خواهد داد. ذوب‌آهن در صورت مساوی با مس تنها در صورت باخت و یا مساوی سایپا در لیگ ماندگار خواهند شد و برد سایپا، حکم سقوط سبزپوشان اصفهانی را امضا خواهد کرد.

 شکست ذوب‌آهن 

بدترین حالت برای فوتبال اصفهان شکست ذوب‌آهن خواهد بود؛ در این صورت بقای سبزپوشان اصفهانی کاملاً به نتیجه بازی سایپا  تراکتور بستگی خواهد داشت و سبزپوشان اصفهانی تنها در صورتی در لیگ ماندگار خواهند شد که نارنجی‌پوشان سایپا با تعداد گل‌های بیشتری نسبت به آنان مقابل تراکتور شکست بخورند؛ در غیر این صورت با هر نتیجه‌ای به جز شکست سایپا، ذوب‌آهن سقوط خواهد کرد. البته این نکته را باید در نظر گرفت که در صورت شکست سایپا و ذوب‌آهن مقابل رقبای‌شان کار به تفاضل گل کشیده شده و اگر تفاضل گل 2 تیم یکسان باشد، ذوبی‌ها با استفاده از قانون گل زده بیشتر در لیگ برتر خواهند ماند.

انتهای پیام/170/ف

نظر شما