شناسهٔ خبر: 48579526 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

پیام رسان «وی چت» در ازبکستان فیلتر شد

سازمان بازرسی دولتی ازبکستان در حوزه اطلاع رسانی و ارتباطات از راه دور شبکه اجتماعی «وی چت» را فیلتر کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، سازمان بازرسی دولتی ازبکستان در حوزه اطلاع رسانی و ارتباطات از راه دور «اوز.کام.نظارت» شبکه اجتماعی «وی چت» را فیلتر کرد.

بر اساس گزارش این سازمان، در حال حاضر شبکه اجتماعی چینی در فهرست متخلفین قرار گرفته  و به همین دلیل فیلتر شده است.

پیشتر نیز سازمان «اوز.کام.نظارت» ازبکستان به شبکه های اجتماعی «فیس‌بوک»، «گوگل»، «مایل.رو»، «اسکایپ»، «تلگرام»، «وی چت»، «تیک تاک»، «توییتر»، «یاندکس» اطلاع داده بود که برای بومی سازی سرور اقدام کنند. فعلا از این فهرست فقط  «یاندکس گو» اطلاعات شخصی شهروندان ازبکستان را در سرورهای این کشور قرار داده است.

در ژانویه سال جاری میلادی دولت ازبکستان قانونی را در مورد اطلاعات شخصی شبکه های اجتماعی تغییر داد که بر اساس آن اطلاعات شخصی شهروندان ازبکی باید در این کشور ذخیره شود ضمن این که این قانون از ابتدای ماه آوریل سال جاری اجرایی شده است.

سازمان بازرسی دولتی ازبکستان از 2 جولای دسترسی به برخی شبکه های اجتماعی را محدود کرد ضمن این که زمان ورود به «توییتر»، «تیک تاک» «و کانتاکته» افزایش پیدا کرده است. همچنین کاربران بر وقفه در ارتباط پیام رسان «اسکایپ» تاکید کردند.

پس از اجرای این قانون محبوبیت برنامه‌های VPN در ازبکستان به طور شدید افزایش یافته است.

در حال حاضر خرید برنامه‌های VPN در جایگاه اول قرار دارند در صورتی که قبل از محدودیت شبکه های اجتماعی برنامه‌های VPN حتی در جایگاه 50 در فروشگاه‌های اینترنتی نیز قرار نداشت.

آخرین بار چنین خرید گسترده برنامه‌های VPN در سال 2018 میلادی وقتی که در کشور «فیس بوک» و «یوتیوب» را مسدود کردند، مشاهده شده است.

انتهای پیام/.

نظر شما