شناسهٔ خبر: 48578422 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

گردشگری فضایی، تفریح لاکچری مولتی میلیاردرها که تبدیل به تیری آلوده در قلب محیط زیست شده است

صنعت توریسم فضایی که با سفر میلیارد‌های کره زمین به فضا وارد فاز جدیدی شده است به گمان کارشناسان باعث آسیب‌های پر شماری به محیط زیست خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، سیاره زمین در سال‌های اخیر و با توجه به پیشرفت فناوری و تولید تجهیزات منحصر به فرد و جنگ قدرت‌های جهانی با چالش‌های زیادی از جمله گرمای بیش از حد، آلودگی‌های زیست محیطی، انقراض گونه‌های جانوری، کمبود منابع طبیعی و توزیع ناعادلانه آن‌ها مواجه شده است.

تصمیمات سازمان‌های بین المللی، کنوانسیون‌ها و افراد میلیارد تاثیر گذار نیز به جای رفع این معضلات یا کاهش آسیب‌های ناشی از آن‌ها بیشتر مشکل آفرین و خطرزا بوده است. به تازگی رقابت ثروت اندوزی و تفریحات این مولتی میلیارد‌های دنیا به حوزه فضا نیز کشیده شده است و هر کدام آن‌ها با ماهواره ها، فضاپیما‌ها و سفینه های فضایی ساخته شده توسط شرکت‌های تحت مالکیت شان قصد سفر به فضا را دارند.

آلودگی‌های زیست محیطی

جف بزوس و ریچارد برانسون از جمله این افراد هستند که جدیدا به لبه فضا رفته اند و در حد چند دقیقه توانسته اند یک سفر فضایی را نیز تجربه کنند. حال با در نظر گرفتن تمام مشکلاتی که کره زمین دارد باید دید این سفر چند دقیقه‌ای و نسبتا شلوغ افراد مشهور چه سودی برای زمین داشته و چه دردی را دوا می‌کند؟

صنعت گردشگری فضایی با سفر این دو میلیارد کره زمین وارد فاز جدیدی شده است و آن‌ها همراه خود نفراتی را به جو بالایی کره زمین برده اند تا بتوانند برای دقایق کوتاهی لذت بی وزنی را بچشند. البته نباید از هزینه‌های سرسام آور این سفر به راحتی عبور کرد چرا که مردم عادی شاید هرگز نتوانند چنین تفریحی را در زندگی شان تجربه کنند.

با توجه به درگیری کشور‌های آمریکا، روسیه و چین بر سر فضا و پروژه‌های متعددی که در حال انجام است می‌توان گفت که گردشگری فضایی در این مقطع نه تنها کمک کننده نبوده بلکه چالش زا و خطر آفرین هم هست چرا که جو بالای کره زمین به دلیل ارسال بیش از حد موشک ها، ماهواره‌ها و کاوشگر‌ها پر از زباله و قطعات منفجر شده تجهیزات فضایی است و این می‌تواند برای آینده ما خطرناک باشد.

محیط زیست

راکت‌های غول پیکری که افراد ثروتمند دنیا را به فضا برده سبب افزایش بی رویه کربن در طبیعت شده اند و با اینکه در ظاهر توریسم فضایی یک پدیده جالب و بدیع به نظر می‌رسد، اما واقعیت‌های ناگواری در پشت پرده آن وجود دارد و اگر همین رویه ادامه پیدا کند حتی شاید باعث آسیب رساندن به سپر محافظ ما در برابر تشعشعات خورشید شود.

به نقل از theguardian، هفته گذشته شرکت Virgin Galactic، در یک مسابقه فضایی جدید با جف بزوس، میلیاردر آمازون، ریچارد برانسون را به لبه فضا فرستاد. هر دو تاجر بسیار ثروتمند امیدوارند که تعداد افراد در فضا را بسیار گسترش دهند. ریچارد برانسون اندکی پس از پرواز گفت: "ما اینجا هستیم تا فضا را برای همه قابل دسترس‌تر کنیم. به طلوع عصر جدید فضایی خوش آمدید. "

مسابقه فضایی میلیاردر‌ها

در حال حاضر، مردم در حال خرید بلیط برای رفتن به فضا هستند. شرکت‌هایی از جمله SpaceX، Virgin Galactic و Space Adventures می‌خواهند جهانگردی فضایی را بیشتر متداول کنند. میلیاردر ژاپنی یوساکو مازاوا در سال ۲۰۱۸ مبلغی نامشخص را به اسپیس ایکس پرداخته تا یک سفر خصوصی احتمالی در آینده به دور ماه داشته باشد. همچنین در ماه ژوئن نیز، یک دوستدار فضای ناشناس ۲۸ میلیون دلار برای پرواز با Blue Origin’s New Shepard و همراهی بزوس پرداخت کرد البته بعداً به دلیل ناهماهنگی در برنامه ریزی این سفر را کنسل کرد.

واکنش Eloise Marais، استادیار جغرافیای فیزیکی در دانشگاه کالج لندن به سفرهای فضایی

Eloise Marais، استادیار جغرافیای فیزیکی در دانشگاه کالج لندن، می‌گوید: اما صنعت فضایی خصوصی جدید که در حال گردشگری و استفاده‌های عمومی است، می‌تواند هزینه‌های زیادی را برای محیط زیست به همراه داشته باشد. او می‌گوید انتشار کربن از موشک‌ها در مقایسه با صنعت هواپیما ناچیز است. اما آن‌ها تقریباً در سال ۵.۶ درصد افزایش می‌یابند و Marais یک دهه است که شبیه سازی می‌کند تا بفهمد در چه مرحله‌ای با منابع سنتی که ما با آن‌ها آشنا هستیم رقابت می‌کنند.

اثرات مخرب زیست محیطی توریسم فضایی

مارایس می‌گوید: "برای یک پرواز هواپیمای طولانی مدت یک تا سه تن دی اکسید کربن برای هر مسافر در جو آزاد می‌شود. در حال حاضر، تعداد پرواز‌های موشکی بسیار کم است: به گفته ناسا، به عنوان مثال در کل سال ۲۰۲۰، ۱۱۴ اقدام به پرتاب مداری در جهان انجام شده است.

صنعت نوپای جهانگردی فضایی

سوخت این موشک‌ها نیز مقدار زیادی گرما از خود ساطع می‌کنند که می‌تواند ازون را به تروپوسفر اضافه کند، جایی که مانند گاز گلخانه‌ای عمل می‌کند و گرما را حفظ می‌کند. علاوه بر دی اکسید کربن، سوخت‌هایی مانند نفت سفید و متان نیز دوده تولید می‌کنند و در اتمسفر فوقانی لایه ازون می‌تواند با ترکیب عناصر حاصل از سوخت سوزانده شود.

جسیکا دالاس، مشاور ارشد سیاستگذاری آژانس فضایی نیوزلند، در تحلیلی نوشت: "در حالی که پرتاب وسایل نقلیه فضایی اثرات مخرب زیست محیطی زیادی دارد، اما تخریب ازون استراتوسفر نگران کننده‌تر است. " آمار‌های جدید حکایت از آن دارند که بازار جهانی حمل و نقل و گردشگری فضایی جهانی در سال ۲۰۳۱ به رقم شگفت انگیز ۲.۵۸ میلیارد دلار برسد و هر ساله نیز ۱۵.۱۵ درصد رشد کند.

منظومه شمسی

همچنین در گزارش‌هایی آمده است که مهمترین عامل تقویت کننده قدرت بازار، تلاش‌های متمرکز برای امکان حمل و نقل فضایی، شرکت‌های نوپا در زمینه حمل و نقل فضایی و افزایش تحولات در سایت‌های پرتاب کم هزینه به مدار زمین خواهد بود. " در گذشته، حمل و نقل فضایی بیشتر بر روی مأموریت‌های تأمین بار به ایستگاه فضایی بین المللی و خدمات پرتاب ماهواره متمرکز بوده است، اما در حال حاضر تمرکز بر روی اکتشافات سیاره‌ای، ماموریت‌های خدمه، حمل و نقل suborbital و گردشگری فضایی تغییر یافته است.

سیاره زمین

مردم خاطرنشان کرده اند که پولی که این میلیاردر‌ها برای فناوری فضایی خرج کرده اند می‌تواند برای بهبود زندگی در سیاره ما هزینه شود، جایی که گرم شدن کره زمین، بحران آب و هوا، آتش سوزی‌ها و سایر بلایای آب و هوایی بیشتر می‌شوند. هفته گذشته رابرت رایش، وزیر کار سابق ایالات متحده، توئیت کرد: "آیا کسی دیگر نگران است که میلیاردر‌ها در حال مسابقه فضایی شخصی خود هستند در حالی که رکوردشکنی موج‌های گرما باعث ایجاد اژد‌های آتش سوزی از ابر‌ها می‌شود و موجودات دریایی را در پوسته خود می‌کشد؟"

البته باید این نکته را نیز در نظر گرفت که فناوری‌های خاصی در ساخت فضاپیما‌های این میلیارد‌ها به کار رفته است و طبق گفته جف بزوس ممکن است در آینده با پیشرفت‌هایی که حاصل شده است مدت زمان سفر به نقاط دوردست منظومه شمسی حتی به ۳۰ دقیقه نیز کاهش پیدا کند و روش‌های جدید برای رفتن از یک مکان به مکان دیگر پیدا شود کما اینکه در سفری که جف بزوس به فضا داشته گیاهانی را با خود به آن جا برای کشت و بررسی محیط برده است تا به منتقدان نشان دهد که سفر گردشگری او پایه علمی نیز دارد.

موشک ها

در نهایت باید گفت که علی الرغم رشد صنعت توریسم فضایی هیچ قانون بین المللی در مورد انواع سوخت‌های استفاده شده و تأثیر آن‌ها بر محیط زیست وجود ندارد و باید صبر کرد و دید که صنعت گردشگری فضایی در جهان به کدام سمت خواهد رفت و چه دستاوردی برای کره زمین خواهد داشت.

بیشتر بخوانید

گزارش از مهران محمدپور

انتهای پیام/

نظر شما