شناسهٔ خبر: 48570346 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

نخستین مرکز نوآوری صنعت هسته‌ای گشایش یافت/ستاری: پایگاهی ارزشمند برای جذب فکرهای نو و فناورانه

نخستین مرکز فناوری و نوآوری تخصصی صنعت هسته‌ای با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری و علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گشایش یافت.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرگزاری فارس به نقل از ستاد فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان، این مرکز با ‌عنوان مرکز فناوری و نوآوری رسا در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای راه اندازی شد. ایـجاد زیست‌بوم فناوری و نوآوری صنعت هسته‌ای هدفی است که راه اندازی آن دنبال می‌کند.

 

استقرار 20 هسته فناور

20 شرکت و هسته فناور در آن مستقر شده‌اند که این شرکت­ها از بین 70 شرکت و طی فراخوان و مراحل غربالگری انتخاب شده‌اند و با توجه به وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم و مناسب از جمله آزمایشگاه‌ها و نیروی انسانی زبده و نخبه برای پذیرش 20 هسته فناور دیگر، امسال نیز فراخوان عمومی خواهد داشت.

مرکز فناوری و نوآوری رسا برای شناسایی تیم‌های توانمند هسته‌ای کشور و تجاری‌سازی توانمندی‌های علمی، پژوهشی و فناورانه محققان و پژوهشگران هسته‌ای با کمک سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی در صنایع و بخش‌های مختلف بازارهای داخلی و خارجی راه‌اندازی شده است و با آموزش، مشاوره و منتورینگ تیم‌های پذیرفته شده، زمینه را برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای آن‌ها با محوریت فناوری‌های هسته‌ای و متمرکز بر بخش‌های سلامت، کشاورزی و صنعت، فراهم می‌کند.

استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و کارآفرینان مهمترین راه حل مشکلات است

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در این مراسم با تاکید بر لزوم توسعه نرم‌افزاری همگام با توسعه زیرساخت‌ها گفت: توسعه بیش از هر چیزی یک مفهوم فرهنگی است و نرم‌افزار و سخت‌افزارهای مربوط به آن، زیرمجموعه نگاه و باور فرهنگی نسبت به توسعه است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری پژوهش را از مباحث مهم در توسعه دانست و افزود: در کشور پژوهشکده‌های متعددی داریم که بعضی از آن‌ها قدمتی بیش از 100 سال دارند با این حال در حل مسائل و مشکلات حوزه‌های مختلف ناتوان هستند. مهم‌ترین راه‌حل این مشکل استفاده از ظرفیت‌های بخش خصوصی و کارآفرینان است تا تولید محصول تجاری از دل پژوهش‌ها و تشویق آن‌ها به سرمایه‌گذاری انجام شود . این امر در کشورهای توسعه‌یافته همواره مورد توجه بوده و رشد بسیاری کرده است.

رییس بنیاد ملی نخبگان همچنین بیان کرد: به هر حال بخش دولتی و بروکراسی اداری مانعی برای توسعه نوآوری و فناوری محسوب می‌شود و دولت قادر نیست نقش سازنده‌ای در احداث و توسعه این‌گونه مراکز داشته باشد و ازاین‌رو حضور بخش خصوصی و کارآفرینان نوآور ضرورتی اجتناب‌ناپذیر به شمار می‌رود.

ستاری در پایان ضمن تقدیر از نگرش جدید ایجادشده در پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای گفت: این مرکز پایگاه بسیار ارزشمندی برای جذب ایده‌ها و فکرهای نو و فناورانه و ایجاد ارتباطات سازنده و مفید برای افزایش بهره‌مندی از پتانسیل بخش خصوصی خواهد بود.

 

جهان‌بینی افراد نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اقتصادی دارد

در ادامه علی‌اکبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی ایران نیز ضمن تقدیر از تلاش‌های مدیران و پژوهشگران پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای برای راه‌اندازی اولین مرکز فناوری و نوآوری هسته‌ای کشور و تأیید سخنان دکتر ستاری پیرامون نقش مهم فرهنگ در توسعه گفت: بدون شک، فرهنگ زیربنا و زیرساخت است و جهان‌بینی افراد نقش مهمی در توسعه فرهنگی و اقتصادی هر کشوری دارد. ما متاسفانه بسیاری از مسایل را ساده‌سازی کرده و از زیر بار مسوولیت شانه خالی می‌کنیم که نتیجه آن عدم توسعه و پیشرفت در مقایسه با سابقه و تاریخ درخشان گذشته این سرزمین است.

معاون رییس جمهوری دوری از سنت‌های غلط و اشتباه و ارایه راهکارهای نو برای حل مشکلات را ضروری دانست و بیان کرد: به دلیل چالش ایجادشده در ارتباط با فناوری هسته‌ای بین ایران و غرب متاسفانه صحبت از انرژی هسته‌ای در افکار عمومی با غنی‌سازی و سانتریفیوژ مترادف شده است. درحالی‌که کاربردها و تاثیرات گسترده این فناوری در زندگی عمومی مردم و جامعه امروز غیرقابل انکار است.

همچنین جواد کریمی ثابت نیز ضمن مروری بر سیاست‌ها و برنامه‌های پژوهشگاه در حوزه نوآوری گفت: در دو سال و نیم گذشته، هدف پژوهشگاه بر این مبنا بود که از پژوهشگاه نسل 2 به پژوهشگاه نسل 3 تبدیل شود که ویژگی مهم پژوهشگاه نسل 3، کارآفرینی و توسعه‌گرا بودن آن است ازاین‌رو برنامه‌های متعددی در پژوهشگاه تدوین شد و از سال 98 اقدامات اجرایی مرتبط با آن آغاز شد.

وی ضمن ابراز رضایت از روند اجرای این برنامه‌ها بیان کرد: امسال شاهد یکی از نتایج مهم در این زمینه بودیم که کسب رتبه ارزشمند دوم توسط پژوهشگاه در بین پژوهشگاه‌های سراسر کشور بود. در این زمینه بحث نوآوری برای ما بسیار حائز اهمیت بود که با تاکید و حمایت گسترده رییس محترم سازمان انرژی اتمی مبنی بر درگیر کردن بخش خصوصی و کارآفرینان به انجام رسید.

در حاشیه برگزاری مراسم افتتاح مرکز فناوری و نوآوری رسا، از اولین دستگاه گاماسل نیز رونمایی شد. این پروژه در قالب طرح «طراحی و ساخت سیستم پرتودهی گامای درون کار خشک به‌منظور پرتودهی به فرآورده‌های خونی در بیماران کاندیدای پیوند سلول‌های بنیادی خون‌ساز و دچار نقص ایمنی» در پژوهشکده کاربرد پرتوها و با همکاری واحد طراحی و مهندسی پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای و واحد فناور پرتوفرآور پارس به انجام رسیده است. این دستگاه با هزینه‌ای بالغ بر 26 میلیارد ریال طراحی و ساخته‌شده و در بیمارستان‌ها و مراکز و سازمان‌های انتقال خون مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

 

نظر شما