شناسهٔ خبر: 48569956 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایران آنلاین | لینک خبر

کاهش ۱.۵ ساعته مسیر تهران تا شمال با افتتاح تونل البرز

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با عبور از تونل البرز مسافران تهرانی می‌توانند ۱.۵ ساعت زودتر به شمال کشور برسند.

صاحب‌خبر -

خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی ، با بیان اینکه فردا با دستور رئیس جمهور طولانی‌ترین و بزرگ‌ترین تونل آزادراهی کشور به بهره برداری می‌رسد، گفت: تونل البرز به طول ۶.۵ کیلومتر طولانی‌ترین تونل جاده‌ای کشور و همچنین طولانی‌ترین آزادراه در جنوب غرب آسیا محسوب می‌شود که طول این تونل با مسیر‌های دسترسی به ۹ کیلومتر می‌رسد.

عبور ساعات محدود از تونل البرز با هماهنگی پلیس راهور
خادمی با بیان اینکه این تونل فردا با عبور خودرو‌های امداد و پلیس به بهره برداری می‌رسد و از روز شنبه سایر خودرو‌ها می‌توانند از این مسیر عبور کنند، افزود: امکان تردد تمامی خودرو‌ها وجود دارد، اما از آنجایی که طولانی‌ترین تونل کشور است، فعلا به صورت آزمایشی در برخی از ساعات پرتردد و پر ترافیک، به تشخیص پلیس این تونل زیر بار ترافیک می‌رود و بهره برداری از آن به صورت پله پله انجام خواهد شد تا با ایمنی بالا در تمام ساعات شبانه روز زیر بار ترافیک برود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور توضیح داد: برای کاهش مصرف برق در مناطق اطراف این تونل و همچنین به تشخیص پلیس راهور مسافران می‌توانند از صبح تا عصر، به تشخیص پلیس راهور از این تونل استفاده کنند.

کاهش ۱.۵  ساعته زمان تردد در روز‌های پرترافیک  با عبور از تونل البرز
او با بیان اینکه باند رفت این تونل با فرمان رئیس جمهور زیر بار ترافیک می‌رود، تاکید کرد: باند برگشت آن از جاده قدیم کندوان صورت می‌گیرد و این تونل می‌تواند ۶ کیلومتر مسیر موجود را کوتاه‌تر کند و در حالت عادی مدت زمان سفر ۲۰ دقیقه و در روز‌های پرترافیک مدت زمان سفر ۱.۵ ساعت کمتر می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: ارزش روز تونل البرز فقط در مسیر رفت ۴ هزار میلیارد تومان است.

خادمی با بیان اینکه به دلیل محدودیت‌های مالی منطقه دوم آزادراه تهران – شمال به ۳ قطعه تقسیم شد، گفت: فاز اول این پروژه که خود یک ابر پروژه عظیم در این حوزه به شمار می‌رود، احداث تونل البرز و جاده‌های دسترسی به آن به طول ۹ کیلومتر بوده که فردا افتتاح می‌شود، فاز دوم آن بهره برداری از کل باند رفت منطقه ۲ آزادراه تهران – شمال است که احتمالا تا پایان سال و یا اوایل سال آینده از این مسیر بهره برداری می‌شود.

خادمی تصریح کرد: فاز سوم این مسیر، ساخت کل منطقه ۲ به صورت چهارخطه آزادراهی است که به شرط تامین منابع مالی سال ۱۴۰۲ به صورت کامل به احداث می‌رسد.

ایجاد مسیر میانبر برای مسافران مشهدی با افتتاح راه آهن یزد - اقلید
معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه درباره جزئیات سایر پروژه‌های عمرانی و ریلی اظهار کرد: یکی از پروژه‌هایی که روز پنجشنبه افتتاح می‌شود راه آهن یزد – اقلید است که بخشی از کریدور شمال شرق به جنوب غرب کشور محسوب می‌شود و می‌تواند استان فارس را به یزد و خراسان رضوی و از آنجا به جاده بافق – طبس متصل کند.

او ادامه داد: راه آهن یزد – اقلید می‌تواند برای مسافرانی که از استان فارس، بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد به سمت مشهد مقدس تردد می‌کنند مسیر میانبری باشد.

خادمی بیان کرد: همچنین در این مناطق معادن سنگ آهن بسیار زیادی وجود دارند که مسیر تردد سنگ آهن از شمال شرق کشور به سمت مسیر‌های مرکزی است و بنابراین راه آهن یزد – اقلید می‌تواند مسیر میانبری برای انتقال بار و مسافر باشد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه طول راه آهن یزد – اقلید ۲۷۱ کیلومتر است، ادامه داد: یزد - اقلید مسیر ریلی است که از اصفهان به سمت فارس می‌رود و یک کریدور شمالی جنوبی در مرکز است که کریدور یزد – بندرعباس – بافق را از عرض متصل می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربنا‌های حمل و نقل با اشاره به ارزش این پروژه گفت: تاکنون برای راه آهن یزد – اقلید ۱۴۰۰ میلیارد تومان هزینه شده است، اما ارزش به روز پروژه ۵ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد می‌شود.

عبور  مسافر از خط راه آهن بستان آباد تبریز تا ۴۰ روز آینده
خادمی تاکید کرد: از دیگر پروژه‌هایی که ریل گذاری آن به اتمام رسیده است؛ راه آهن بستان آباد به تبریز است که تا ۴۰ روز آینده امکان  عبور مسافر از این خط وجود دارد، اما به دلیل اینکه مسیر تنظیم خط دارد، فعلا از آن بهره برداری نمی‌شود، اما ما به تعهدمان عمل کردیم و ریل گذاری این مسیر به پایان رسیده است.

او با اشاره به اتمام ریل گذاری راه آهن خاش – زاهدان گفت: از پروژه ملی راه آهن چابهار – زاهدان، ریل گذاری مسیر خاش به زاهدان به طول حدود ۱۵۰ کیلومتر به اتمام رسیده و ایستگاه آن هم ساخته شده است، اما باید کمیته‌های سیر و حرکت ایمنی این مسیر را تایید کند و در نهایت حداکثر تا دو ماه آینده امکان حرکت قطار در این مسیر ریلی وجود خواهد داشت.

اتمام عملیات ریل گذاری خاش- زاهدان
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه به شرط تامین مالی پروژه راه آهن چابهار - زاهدان تا سال ۱۴۰۲ به اتمام می‌رسد، گفت: روز پنجشنبه اولین فاز این پروژه را به طول ۱۵۰ کیلومتر افتتاح می‌کنیم که برای آن ۱۶۰۰ میلیارد تومان هزینه شده و ارزش روز آن ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است.

خادمی در پایان گفت: راه آهن سنندج هم در حال اتمام است و ایستگاه آن ساخته شده و ۴۰ کیلومتر آن باقی مانده که تلاش می‌شود تا دو ماه آینده این پروژه ریلی هم به اتمام برسد.

/باشگاه خبرنگاران جوان

نظر شما