شناسهٔ خبر: 48569879 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیرکل اتاق ایران و عراق خبر داد

هدف‌گذاری صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به عراق

فاطمه کمانی

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق از هدفگذاری برای صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به عراق طی امسال و سال آینده خبر داد.

صاحب‌خبر -

جهانبخش سنجابی در نشست با فعالان اقتصادی استان کرمانشاه که امروز (ششم مرداد) برگزار شد، از وضعیت کنونی تعاملات تجاری با کشور عراق یاد کرد و افزود: میزان صادرات ایران به عراق در سال گذشته بیش از هفت میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود و در برابر آن تنها ۱۳۱ میلیون دلار واردات از این کشور داشته‌ایم.

وی یادآور شد: آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد تراز تجاری ایران و عراق بیش از ۹۵ درصد به سمت صادرات بوده است.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق میزان صادرات سه ماهه ابتدای امسال به عراق را نیز بیش از دو میلیارد و ۳۴۰ میلیون دلار اعلام کرد که رشد ۵۴ درصدی را نسبت به سه ماهه سال گذشته نشان می‌دهد.

 به گفته سنجابی این میزان رشد با احتساب صادرات گاز محاسبه شده و اگر صادرات گاز را حذف کنیم ۱۹ درصد در سه ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد صادرات به کشور عراق داشته ایم.

وی درباره تحلیل کالاهای صادراتی عمده به عراق نیز یادآور شد: بر اساس آمار سال گذشته، محصولات پتروشیمی و مواد نفتی با دو میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیشترین سهم را از صادرات به عراق داشته است.

دبیرکل اتاق ایران و عراق سهم کالاهای صنعتی از صادرات به عراق در سال گذشته را یک میلیارد و ۷۵۰ میلیون دلار، سهم کالاهای کشاورزی و صنایع غذایی را یک میلیارد و ۷۴۰ میلیون دلار و سهم مواد معدنی و صنایع معدنی را نیز یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار اعلام کرد.

سنجابی از هدفگذاری برای صادرات ۲۰ میلیارد دلاری به کشور عراق طی امسال و سال آینده خبر داد و اظهار کرد: به نظر می رسد با پتانسیل ۴۰ تا ۶۴ میلیارد دلاری که در بازار صادراتی عراق وجود دارد، بتوانیم این میزان صادرات را محقق کنیم.

سنجابی در ادامه از نقش قابل توجه کرمانشاه در صادرات به عراق نیز یاد کرد و افزود:می‌توانیم هدف‌گذاری اوج تعاملات اقتصادی با عراق را از کرمانشاه صورت دهیم.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق از سهم کرمانشاه از صادرات ایران به عراق یاد کرد که سالانه حدود 47 درصد بوده و چند برابر  صادرات استانهای خوزستان، ایلام، آذربایجان غربی و کردستان به این کشور است..

وی با بیان اینکه زمانی ۵۰ درصد از صادرات ایران به عراق از مرز پرویزخان کرمانشاه صورت می‌گرفت، گفت: ۵۰ درصد دیگر صادرات مربوط به ۱۴ مرز رسمی و بازارچه موقت دیگر کشور بوده است.

وی در ادامه بر لزوم توجه به واردات از عراق تاکید کرد و افزود: برای گسترش منافع دو طرف لازم است تراز تجاری را متعادل تر کنیم.

سنجابی معتقد است، برقراری واردات از عراق حتی به بازگشت ارز به کشور نیز کمک خواهد کرد.

دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق در ادامه از مهمترین چالش‌های تجارت بین دو کشور هم یاد کرد و افزود: یکی از مهمترین این موارد نبود حمل یکسره بین دو کشور است.

سنجابی معتقد است، این مشکل تا زمانی که منافع دو طرف، از کارگران مرزها گرفته تا کامیون ها و ... مد نظر قرار گرفته نشود، محقق نخواهد شد.

وی استفاده از ظرفیت شرکت‌های بین المللی حمل و نقل را راهکاری برای حل این مشکل دانست.

سنجابی در ادامه از برگزاری نمایشگاه توانمندی‌های کرمانشاه در عراق نیز استقبال کرد و افزود: آمادگی پیگیری برای برپایی این نمایشگاه را داریم.

 وی همکاری اتاق بازرگانی کرمانشاه برای برگزاری این نمایشگاه را ضروری دانست و افزود: در این نمایشگاه باید غرفه‌هایی از استان‌های مقصد در عراق نیز وجود داشته باشد.

 موضوع دیگری که سنجابی به آن اشاره کرد لزوم توجه به ظرفیت حوزه آی تی در صادرات به عراق بود و از پیگیری برای راه‌اندازی کمیسیون فناوری اطلاعات در اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق خبر داد.

سنجابی اضافه کرد: در حوزه خدمات فنی و مهندسی نیز ظرفیت‌های زیادی برای کار کردن در عراق وجود دارد و ما رقم صادرات چهار میلیارد دلار در این حوزه را نیز به ثبت رسانده ایم.

 وی همچنین از ظرفیت راه‌اندازی شهرک صنعتی مشترک ایران و عراق نیز یاد کرد و ادامه داد: تصویب منطقه آزاد تجاری قصرشیرین می‌تواند مسیر راه اندازی این شهرک را تسهیل کند.

 وی معتقد است، پیگیری راه‌اندازی این شهرک می‌تواند اولویت دوم یا سوم روابط تجاری ایران با عراق باشد.

 دبیرکل اتاق مشترک ایران و عراق سپس به موضوع رفع تعهدات ارزی که مسائلی را برای صادرکنندگان ایجاد کرده نیز اشاره کرد و افزود: در زمینه بازگشت ارز باید تا حدودی به حاکمیت حق بدهیم.

وی با بیان اینکه ۲۱ درصد از درآمد ارزی ایران از کشور عراق تامین می‌شود، خاطرنشان کرد: قطعا چشم‌پوشی از این میزان ارز ممکن نیست.

سنجابی معتقد است، اگر درآمدهای ارزی کشور کاهش پیدا کند ممکن است برای واردات برخی از کالاهای اساسی با مشکل مواجه شویم.

وی در پایان از تدوین سند اولویت‌های پژوهشی برای توسعه تجارت با کشور عراق با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران نیز خبر داد و از فعالان اقتصادی و تجار خواست پیشنهاداتی که در این زمینه دارند ارائه دهند.

انتهای پیام

نظر شما