شناسهٔ خبر: 48568102 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

با مشارکت در فراخوانی؛

خلق بیش از ۱۰۰ ایده در حوزه فنا‌وری‌های شناختی

محققان و پژوهشگران با مشارکت در شانزدهمین فراخوان ستاد توسعه علوم و فنا‌وری‌های شناختی، بیش از یکصد ایده و طرح پژوهشی وتحقیقاتی ارائه کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فناوری خبرگزاری دانشجو به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، محققان و پژوهشگران با مشارکت در شانزدهمین فراخوان ستاد توسعه علوم و فنا‌وری‌های شناختی، بیش از یکصد ایده و طرح پژوهشی وتحقیقاتی برای مشارکت و فعالیت‌های علمی و تخصصی در حوزه دانش و فناوری شناختی به این ستاد ارائه دادند.


ارائه ایده در حوزه‌های اولویت‌دار شناختی



این طرح‌ها در ۶ حوزه مختلف از جمله طراحی الکترود ثبت سیگنال‌های عصبی و تحریک سلول‌های عصبی، آزمون‌های ارزیابی شناختی غربالگری و تشخیصی، مدیریت و بهسازی محیط یادگیری، توان‌بخشی شناختی در اختلالات عصب تحولی، مدیریت شناختی و طرح‌های پژوهشی ترکیبی از چند پایان‌نامه دانشجویی از سوی پژوهشگران و دانشگاهیان فعال در ۵۸ مرکز علمی کشور برای بررسی و داوری به ستاد توسعه علوم و فن آوری‌های شناختی ارایه شده است.

ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در راستای سیاست‌های خود می‌کوشد با حمایت از طرح‌های پژوهشی زمینه ترویج دانش، تولید فناوری و خدمات شناختی در سطح کشور فراهم و انگیزه فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی در حوزه‌های علوم و فن آوری‌های شناختی گسترش یابد.

تاکنون ۱۵ مرحله فراخوان حمایت از طرح‌­های پژوهشی از سوی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی برگزار شد و در نتیجه این فراخوان ­ها، بیش از ۲۰۰ طرح پژوهشی و مطالعاتی در حوزه علوم و فناوری­‌های شناختی در مراکز علمی کشور تحت پوشش حمایت‌های ستاد قرار گرفتند.


حمایت از پژوهش‌های نوآورانه



در این فراخوان طرح‌های پژوهشی و تحقیقاتی از جمله در زمینه بومی سازی و ساخت ابزار‌های تشخیص، شناسایی و توان‌بخشی شناختی در اختلالات تکاملی، پژوهش‌های کاربردی و بنیادی شناختی مبتنی بر نگاشت مغز، پژوهش در حوزه بالینی و علوم اعصاب شناختی، فناوری شناختی برای ارزیابی و بازتوانی شناختی، توسعه فناوری‌های شناختی مرتبط با ارتباط بین مغز و ماشین و مغز با مغز، طراحی آزمون‌های ارزیابی شناختی، مدیریت شناختی، ساخت الکترود‌های ثبت سیگنال‌های عصبی، مدل سازی شناختی، روانشناسی شناختی، پژوهش‌های کاربردی و بنیادی در آموزش و پرورش شناختی، مدیریت و بهسازی محیط یادگیری مورد تاکید قرار گرفته است.

هم اکنون بررسی و داوری طرح‌های دریافتی در کمیته‌های تخصصی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در حال انجام است. طرح‌های منتخب برای برخورداری از چتر حمایتی ستاد برای اجرا متعاقبا به پیشنهاد دهندگان آن‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

نظر شما