شناسهٔ خبر: 48565811 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بنیاد ملی نخبگان | لینک خبر

در بجنورد مطرح شد:

لزوم درک درست و جامع از فضای مجازی و مهارت‌های استفاده از آن

کارگاه زندگی آموختنی است (مدیریت فضای مجازی در خانواده) به همت بنیاد نخبگان خراسانشمالی برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی بنیاد ملی نخبگان؛ در ادامۀ برگزاری برنامه‌های تربیتی و فرهنگی، «کارگاه زندگی آموختنی است (مدیریت فضای مجازی در خانواده)» به همت بنیاد نخبگان خراسان‌شمالی و با همکاری دانشگاه کوثر برگزار شد.

در این کارگاه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس آزاد؛ روانشناس و مشاور خانواده، به بررسی ابعاد مختلف استفاده از فضای مجازی و مدیریت آن در خانواده پرداخت و با اشاره به ویژگی‌های فضای مجازی، گفت: این فضا عرصه‌ای برای یادگیری به وجود آورده است و هر چیزی از دانش، مهارت و اطلاعات مورد نیاز را به مخاطب ارائه می‌دهد. علاوه بر آن، این فضا امکان دسترسی به همۀ دنیا را فراهم و میزان ارتباطات را به اوج رسانده است.

وی افزود: یکی از چالش‌های جدی در استفاده از فضای مجازی، اتلاف وقت و نامتوازن شدن رفتار انسان است. گاهی مواقع فرد نیمی از روز را در فضای مجازی سیر می‌کند و بخش زیادی از این زمان را به بطالت می‌گذراند چون نه می‌داند در جست‌وجوی چیست و نه توان استفاده از مطالب را دارد.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آزاد ادامه داد: چالش دوم و جدی‌تر، آسیب‌های جسمی و روانی است. وقتی فرد دائماً و بدون رعایت مقررات و ضوابط منطقی درگیر فضای مجازی شود، دچار آسیب‌های جسمی و به خصوص آسیب‌های روحی و روانی می‌شود. چالش سوم که جدی‌تر از چالش دوم محسوب می‌شود و بشر هنوز به راهکار منطقی برای آن دست پیدا نکرده، انحراف است. در واقع فضای مجازی زمینه‌ای برای انحراف انسان در حوزه‌های جنسی، فکری، فرهنگی، اعتقادی، رفتاری، اخلاقی و اجتماعی فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: در دنیا، شرکت‌های بزرگی هستند که برای جلوگیری از انحراف، مدل‌سازی انجام داده و نرم‌افزارهای پیشرفته و الگوریتم‌های پیچیده تولید و طراحی می‌کنند تا بتوانند بخشی از این انحرافات را کاهش دهند؛ ولی بخش دیگر به انسان و اراده‌اش برمی‌گرد که باید تقویت شود. از سوی دیگر، والدین و بزرگترها نیز باید از فضای مجازی فهم درست و کافی پیدا کنند و پیچیدگی‌ها، بزرگی و غیرقابل پرهیز و فراگیر بودن فضای مجازی را درک کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین آزاد با اشاره به لزوم یادگیری مهارت‌های استفاده از فضای مجازی، یادآور شد: این مهارت‌ها به تولید، کنشگری، انتشار و ارتباط مربوط می‌شود. والدین باید بدانند که همه مسائل فقط در داخل فضای مجازی خلاصه نمی‌شود؛ بلکه برخی از آنها نیز از بیرون حاکم بر این فضا بوده و آن، قدرت و توان تنظیم برنامه برای فرزندان، نظارت بر آن و مواجهه با مشکلات احتمالی است.

وی تأکید کرد: والدین باید روحیات، علایق، توانمندی‌ها و محیط رشد و زندگی فرزندان خود را درک کنند و بدانند که بچه‌های امروز متعلق به نسل و فضایی نو هستند. واقعیت این است که والدین به فضای مجازی مهاجرت کرده‌اند ولی بچه‌ها در این فضا بزرگ شده و رشد کرده‌اند که این یعنی آنان شراطی متفاوتی با بزرگترها دارند.

نظر شما