شناسهٔ خبر: 48565223 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نشست تامین ایمنی تونل زیرزمینی راه‌آهن تهران- تبریز برگزار شد

تهران- ایرنا- تامین ایمنی و اقدامات پیشگیرانه تونل زیرزمینی راه آهن تهران–تبریز که بطول ۸ کیلومتر در محدوده مناطق جنوبی تهران احداث شده است در نشست مشترک میان شهرداری تهران، سازمان پدافند غیر عامل کشور و شرکت راه آهن بررسی و طی آن در خصوص تامین ایمنی و اقدامات ضروری در شرایط اضطراری تصمیم گیری شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از اعلام روز چهارشنبه سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، در این نشست که نمایندگان سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی، سازمان پدافند غیر عامل و شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت بحران تهران حضور داشتند، مقوله ایمنی و پدافند غیر عامل تونل راه آهن تهران - تبریز مطرح و مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

بر اساس این گزارش، تونل راه آهن تهران - تبریز یکی از طولانی ترین و بزرگترین تونل های حمل و نقل شبکه راه آهن ریلی سراسری ایران با طول بیش از ۸ کیلومتر است که در طول مسیر از مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران عبور می کند و از همین رو تامین ایمنی آن نیازمند بررسی همکاری های مشترک با مشارکت سازمان های تخصصی است و به پیشنهاد سازمان مدیریت بحران پایتخت به دلیل وجود تاسیسات زیرساختی در داخل و حریم ریلی این تونل برای پیشگیری و آمادگی در برابر هر نوع حادثه احتمالی یا شرایط اضطراری این نشست برگزار شد.

در این نشست مقرر شد سازمان آتش نشانی تهران، گزارش بررسی ها و بازدیدهای انجام شده در خصوص ایمنی تونل و تاسیسات مربوطه را به همراه لیست اقدامات ضروری به منظور ارائه به اداره کل راه آهن تهران، برای سازمان پیشگیری و مدیریت بحران تهران ارسال کند. همچنین سازمان پیشگیری و مدیریت بحران، نسبت به انجام هماهنگی های لازم جهت ارتباط مستمر نمایندگان اداره کل راه آهن تهران با دبیران ستادهای مدیریت بحران مناطق ۱۶، ۱۷ و ۱۸ شهرداری اقدام کند.

همچنین لزوم برگزاری مانور مشترک با همکاری و هماهنگی اداره کل راه آهن تهران، سازمان پدافند غیر عامل کشور، سازمان مدیریت بحران شهر تهران، سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی و شهرداری مناطق مذکور در این نشست مطرح شد.

پروژه خط آهن تهران - تبریز موسوم به پروژه نیلوفری که در سال ۱۳۸۳ مصوب و اجرای آن در محدوده شهر تهران طی سال ۱۳۸۶ آغاز شده به گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران امسال از بلاتکلیفی خارج می‌شود.

موضوع انتقال خط‌آهن تهران-تبریز به طول ۹ کیلومتر در محدوده پایتخت که از دل مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری می‌گذرد و پیش از این زمینه‌ساز آسیب‌های بسیاری شده بود، مدت‌ها محور انتقادها، گفت‌وگوها و بحث‌های داغ از سوی شهرداری تهران، اعضای اسلامی شورای شهر، شورایاران و حتی فعالان حوزه اجتماعی شد؛  این گفت‌وگوها و انتقادها سرانجام به بار نشست و در سال۱۳۸۳ مصوب شد که این راه‌آهن پرخطر جمع‌آوری شود.

عملیات انتقال ۹ کیلومتر خط‌آهن تهران-تبریز در داخل شهر تهران سرانجام در سال ۱۳۸۶ اجرایی شد و این پروژه در سال ۱۳۹۲ به بهره‌برداری رسید؛  حاصل این انتقال، آزادسازی ۵۰ هکتار زمین بود که می‌توانست با بارگذاری مناسب، بسیاری از کمبودها را در جنوب تهران برطرف کند.

مناطق ۱۷ و ۱۸ در جنوب غربی پایتخت واقع شده است که خیابان قزوین، بریانک، سه راه آذری، بوستان ولایت، یافت آباد، شهرک ولیعصر (عج) و همچنین بزرگراه های شهید نواب و سعیدی در این مناطق واقع شده است.

نظر شما