شناسهٔ خبر: 48565169 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

توقف رشد صادرات ایران به عراق طی سه سال اخیر/ مرز‌های کرمانشاه نیاز به حمل یکسره کالا دارند

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه گفت: بعد از یک دهه رشد صادرات به کشور عراق، سه سال است که رشد صادرات ایران به عراق متوقف شده و ثابت مانده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه پیش از ظهر امروز نشست فعالان اقتصادی استان کرمانشاه با دبیر اتاق بازرگانی مشترک ایران و عراق در محل سالن جلسات اتاق بازرگانی کرمانشاه برگزار شد.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه در این نشست با بیان اینکه ۹۰ درصد صادرات استان کرمانشاه به مقصد عراق است، اظهار داشت: بعد از یک دهه رشد صادرات به کشور عراق، سه سال است که رشد صادرات ایران به عراق متوقف شده و ثابت مانده است.

کیوان کاشفی با اشاره به مزایای حمل یکسره محصولات صادراتی، گفت: اگر زمینه حمل یکسره فراهم شود می‌توان سه روزه کالا‌های تولیدی کشور را به عراق و سپس سوریه و دریای مدیترانه رساند.

وی با انتقاد از نامنظم بودن و بی‌قاعدگی قوانین و مقررات صادراتی، گفت: اینکه یک‌ روز صادرات محصولی آزاد باشد و روز بعد ممنوع شود، مشکلات بسیاری برای صادرکنندگان ایجاد کرده است.

رئیس اتاق بازرگانی استان کرمانشاه معتقد است، که واردات از کشور عراق می‌تواند به ایجاد توازن تجاری بین دو کشور کمک کند و انگیزه‌ای برای رفع بسیاری از موانع موجود، ایجاد کند.

اهمیت سهولت رفت‌وآمد به عراق و مشکلات مربوط به صدور ویزا، موضوع دیگری بود که کاشفی به آن پرداخت و پیشنهاد کرد برای تجار و صادرکنندگانی که بیشتر به عراق تردد دارند ویزای بلندمدت صادر شود.

وی در پایان با اشاره به ظرفیت‌های مناسب مرزی استان کرمانشاه، گفت: از مرز سومار به علت دسترسی مناسب و فاصله نزدیک تا بغداد می‌توان بسیار بهتر استفاده نمود.

*تدوین سند اولویت‌های پژوهش تجاری ایران با عراق

جهانبخش سنجابی دبیر اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق، در ادامه این نشست، گفت: با پیگیری‌های انجام شده مشکلات و محدودیت‌های برخی مرزهای کشور برای فعالان اقتصادی از بین رفته است.

وی با اشاره به نقش مهم کرمانشاه در تجارت با عراق، گفت: کرمانشاه مرکز بسیاری از همایش‌ها و کانون بسیاری از تعاملات تجاری با کشور عراق بوده است.

سنجابی از تدوین سند اولویت‌های پژوهش تجاری با عراق با همکاری مرکز پژوهش‌های اتاق ایران خبر داد و گفت: فعالین اقتصادی می‌توانند نیازمندی‌های پژوهشی که قابلیت تبدیل به طرح‌های پژوهشی زودبازده را دارند به ما ارائه دهند و ما از اطلاعات و پیشنهاداتی که بهبود روابط تجاری با عراق کمک کند استقبال می‌کنیم.

وی بیان داشت: قدرت رقابت قیمتی صادرکنندگان به علت گرانی دلار افزایش یافته و می‌تواند یک نیروی محرکه در صادرات باشد.

سنجابی در پایان از اینکه علی‌رغم افزایش نیاز بازار عراق میزان صادرات کشورمان ثابت بوده انتقاد کرد و اعلام کرد: هدف‌گذاری کرده‌ایم در پایان سال ۱۴۰۲ میزان صادرات ایران به این کشور به ۲۰ میلیارد دلار برسد.

گفتنی است، وی در این نشست به مشکلات، انتقادات، پیشنهادات و نظرات فعالین اقتصادی استان گوش فرا داد و ضمن اعلام نظرات خود در خصوص رفع مشکلات موجود، راهکارهایی ارائه داد و وعده پیگیری امور را داد.

انتهای پیام/پ/خ

نظر شما