شناسهٔ خبر: 48564776 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اقدامات خانه هلال در محله هرندی تهران

تهران- ایرنا- رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال‌احمر گفت: طرح توانمندسازی محله هرندی با شیوع کرونا در کشور همزمان شد و با محوریت خانه هلال هرندی در سال ۹۸ آغاز و تا کنون ادامه دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا،  محمد نصیری روز چهارشنبه در آیین رونمایی برخط ۲۱۲ خانه هلال در مناطق حاشیه شهرها در ستادمرکزی هلال احمر افزود: طرح توانمندسازی محله هرندی، با شیوع کرونا در کشور همزمان شد و استارت آن از اسفند ۹۸ زده شد. این طرح با محوریت خانه هلال هرندی آغاز شد و دستگاه های دیگر نیز به کمک آمدند. در ابتدا ۶ کمیته با محورهای مختلف تشکیل شد تا معضلات این محله پوشش داده شود.  

وی ادامه داد: برای اینکه جامعه‌ای سالم و توانمند داشته باشیم، رویکرد ما باید محله محوری باشد، این امر باید یک حرکت اجتماعی پایدار برای ارتقاء سطح زندگی شهروندان باشد. خانه های هلال در حوزه توانمندسازی جوامع می توانند نقش مهمی ایفا کنند. این طرح به صورت آزمایشی یک سال و نیم پیش در محله هرندی تهران آغاز شد که اجرای این طرح همچنان با همکاری نهادها و دستگاه های مختلف ادامه دارد.

نصیری افزود: امروز برای اینکه جامعه ای سالم و توانمند داشته باشیم باید به محلات رفته و ساماندهی را از محلات آغاز کنیم. رویکرد ما باید محله محور باشد در یک محل شاید هلال احمر ورود کند و در محلات دیگر سایر دستگاه ها، براین اساس این امر باید یک حرکت اجتماعی پایدار برای ارتقا سطح زندگی شهروندان باشد تا با بهره گیری از ظرفیت های خودشان بتوانیم سطح توانمندی جامعه را ارتقا دهیم.

وی خاطرنشان کرد: هدف از اجرای این طرح، همکاری با مردم همان محله است تا مردم محله ها را پای کار بیاوریم، مردم محلات باید به این خودباوری برسند که خودشان در وضعیت خود تغییر ایجاد کنند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر با اشاره به معضلات مهم محله هرندی افزود: ساخت و سازهای غیراستاندارد، فقر، بی اعتمادی به دستگاه ها، ناامیدی شهروندان و آسیب های اجتماعی از جمله معضلات مهم محله هرندی بود. ما در بدو ورود به محله، یک سرشماری از این محله انجام دادیم تا با اطلاعات لازم و کافی اقدامات خود را آغاز کنیم،  به زودی نیز این سرشماری منتشر و تغییرات ایجاد شده نسبت به سال های گذشته مشخص می شود.

نصیری افزود: با شناسایی خانواده های آسیب پذیر، تمرکز خود را معطوف به این خانواده می کنیم. وظیفه ما این نیست که در محله هرندی با معضلات اجتماعی و جرائم برخورد کنیم بلکه نگاه ما سازنده است و قصد داریم به زنان، جوانان و افراد آسیب دیده خدمات ارائه دهیم، آنها را تحت آموزش قرار دهیم و به آنها هویت بخشیم تا بتوانند زندگی بهتری داشته باشند. در همین راستا محله هرندی به پنج پهنه تقسیم شده است و یک خانه هلال مرکزی در هرندی تاسیس،  ۷۰ کوچه این محله شناسایی و برای هر کوچه یک مسئول معین شد.

وی اضافه کرد: این افراد شهرداران کوچه هستند و کارت عضویت جمعیت هلال احمر را دریافت و کار خود را با شناسایی مشکلات کوچه خود آغاز کرده اند. امروز محله هرندی ۷۰ شهردار کوچه دارد و مشکلات محله خرد و تلاش شده تا این مشکلات را به مرور حل کنیم. برای محله هرندی برنامه های ۱۱۰ روزه تصویب شد و امروز در سومین مرحله از این طرح ها قرار داریم. در هر برنامه ۱۱۰ روزه مشخص شده که هر دستگاهی چه اقدامی باید انجام دهد.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر ادامه داد: امروز تمام آنچه در برنامه ۱۱۰ روزه اول مصوب شده بود به انجام رسید اما باید توجه داشت که طرح های زیرساختی زمان بر بوده و تلاش می شود تا این طرح ها نیز با سرعت پیش رود. مدنظر داریم همه اهالی محله هرندی پرونده سلامت داشته باشند و به صورت روزانه و با همکاری بهداشت محله برای تعدادی از شهروندان این محله پرونده سلامت ایجاد می شود. همزمان نیز آموزش عمومی پیشگیری از کرونا نیز در هرندی همچنان ادامه دارد. تامین داروهای خاص، پرداخت کمک هزینه درمانی و ارائه بسته های معیشتی به شهروندان از جمله اقدامات دیگری بوده که در محله هرندی انجام شده است.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر افزود: امروز ۱۰ درصد محله هرندی نیاز به کمک دارند و با توجه به همین آمار در عیدغدیرخم کمک به این خانوارها می شود.

نصیری با اشاره به کمک های تحصیلی انجام شده به دانش آموزان محله هرندی گفت: با اقدامات انجام شده و همکاری سایر دستگاه های هیچ دانش آموزی در محله هرندی از تحصیل باز نماند و با خرید تبلت و تلفن همراه هوشمند، دانش آموزان محله هرندی توانستند در ایام کرونا به تحصیل خود که در قالب فضای مجازی بود ادامه دهند و بسته های تحصیلی دیگر نیز در اختیار شهروندان این محله ها قرار گرفت.

این مقام مسئول در جمعیت هلال احمر اظهار کرد: ما همزمان برنامه های فرهنگی را نیز در محله هرندی برگزار کردیم و تلاش شد تا در همه عرصه ها محله هرندی ارتقا یابد و به مردم کمک رسانی شود. مسابقات فوتبال محلات را هم از هرندی آغاز کردیم و در کمال ناباوری ۶۰ تیم در این محله تشکیل و مسابقات برگزار شد. از سوی دیگر امروز در هرندی شخصی وجود ندارد که طالب شغل باشد و بیکار باشد. این یک اتفاق بزرگ است که امروز رخ داده است.

به گفته وی، جشنواره ای در محله هرندی برگزار شد تا برای یک هزار  نفر شغل ایجاد شود اما فقط نزدیک به ۳۰۰ نفر درخواست شغل کردند و این افراد ساماندهی شده و مشغول به کار شدند.

رئیس سازمان داوطلبان جمعیت هلال احمر گفت: بازآفرینی شهری نیز با کمک شهرداری آغاز شده و امید است هرچه زودتر این منطقه شکل و شمایلی بهتر پیدا کند. این طرح در شهرستان ها نیز آغاز و محل های تاسیس خانه هلال نیز مورد آمایش قرار گرفته است.

نظر شما