شناسهٔ خبر: 48564739 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

ایمنا ادعای تخلف گسترده در مدیریت شهری پنجم تهران را بررسی می‌کند؛

۴ سال یا ۲۰ سال؛ کوه یخ فساد چند سال دارد؟

"هر اتفاقی در طول چهار سال اخیر در برخورد با تخلفات شهرداری رخ داده، در سال‌های پیش از آن هم مسبوق به سابقه بوده و اتفاقاً هر کدام از مدیرانی که در دوره فعلی مدیریت شهری با آنها برخورد شد، کسانی هستند که در دوره قبلی مدیریت شهری هم مسؤولیت داشتند. "

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، این روزها پایانی روزهای افشاگری است. افشاگری‌های دیرهنگامی که به جای اصلاح رویه‌ها به مطرح شدن برخی از چهره‌ها و تخریب گروهی دیگر منجر می‌شود بی آنکه در این درگیری‌های رسانه‌ای حقیقت مشخص شود.

مدیری سال‌ها سکوت می‌کند و در روزهای پایانی از تأثیر برخی از اعضای شورا در روند مدیریتش می‌گوید. مدیری که به فاصله چند ساعت بازنشسته می‌شود. این سخنان را دلسوزی برای شهر بدانیم و یا تلاش برای ماندن در پشت صندلی و چراغ سبز نشان دادن برای مدیران آینده شهر.

به تازگی احمد نادری نماینده مجلس، در صفحه شخصی خود در توئیتر اعلام کرد:

"روزانه گزارشات زیادی از تخلفات گسترده در شهرداری تهران در دوره جناب حناچی به دفتر اینجانب می‌رسد از مباحث مالی، قراردادها، نحوه بکارگیری نیروها تا واگذاری و حوزه حمل و نقل و… ان شاء الله مجلس بزودی به نحو مقتضی به تخلفات ایشان و تیم تحت مدیریتشان ورود خواهد کرد. "

این که گفته شود در سازمانی به بزرگی شهرداری تهران که معادل بودجه چند وزارتخانه بودجه سالیانه دارد و بیش از ۱۰۰ هزار نفر حقوق بگیر، تخلفی نمی‌شود بعید و دور از ذهن به نظر می‌رسد. در همین دوره دو شهردار منطقه دستگیر شدند هرچند در خصوص دلیل این بازداشت و وضعیت آنها توضیحی داده نشد اما تأییدی است بر وجود برخی تخلفات اما این که تخلف رویه یک دوره از مدیریت شهری باشد یا تخلف‌هایی لابلای اتفاقات شهرداری رخ دهد، دو موضوع متفاوت است.

این که برخی ساختمان‌سازهای بزرگ در انتظار پایان این دوره از مدیریت شهری هستند تا دوباره اضافه طبقات بیش از آنچه در طرح تفصیلی آمده در شهر ساخته شود، نشان می‌دهد که مقابل بسیاری از تخلفات فراگیر در حوزه ساختمانی در این دوره گرفته شده است. این که صاحبان باغات منتظر تعیین تکلیف ساخت و ساز در باغ‌هایشان هستند نشان می‌دهد که رویه این دوره از مدیریت شهری ساخت و ساز در باغ‌ها برای کسب درآمد بیشتر نبوده است با این وجود باید دید دستگاه‌های نظارتی چگونه با تخلفات در ادوار مدیریت شهری برخورد می‌کنند.

از تحقیق و تفحص از مدیریت شهری استقبال می‌کنم

حجت نظری در خصوص این که برخی نمایندگان مجلس اعلام کرده‌اند که تخلفات زیادی از شهرداری به آنها گزارش شده است و قصد تحقیق و تفحص از عملکرد شهردار تهران را دارند به خبرنگار ایمنا می‌گوید: به شخصه از تصمیم مجلس برای تحقیق و تفحص از مدیریت شهری استقبال می‌کنم و معتقدم که هر چقدر نظارت بر دستگاه‌های مختلف توسط آن بیشتر باشد، ما شاهد کاهش فساد، مشکلات و ناکارآمدی خواهیم بود و اگر این نظارت عادلانه، دقیق و بدون پیش‌داوری و غرض باشد حتماً منجر به سلامت اداری، کارآمدی و رضایتمندی مردم خواهد شد.

نظری می‌افزاید: از همین منظر من پیشنهاد می‌کنم که مجلس شورای اسلامی به جای رسیدگی به چهار سال، این رسیدگی را کامل کرده و به ۲۰ سال اخیر مدیریت شهری تهران ورود کند و تحقیق تفحص انجام دهد.

وی ادامه می‌دهد: ما در طول این ۲۰ سال مدیران مختلفی را در شهرداری تهران داشتیم که توسط دستگاه‌های نظارتی احضار شدند و برخی توسط دستگاه قضائی هم محکوم شدند و این نشان می‌دهد که هر اتفاقی در طول چهار سال اخیر رخ داده، در سال‌های پیش از آن هم مسبوق به سابقه بوده و اتفاقاً هر کدام از مدیرانی که در دوره فعلی مدیریت شهری با آنها برخورد شد کسانی هستند که در دوره قبلی مدیریت شهری هم مسؤولیت داشتند. لذا به نظر می‌رسد که میراثی را از گذشته با خود به این چهار سال یعنی به دوره پنجم منتقل کردند.

مجلس دروغگو نبودن خود را اثبات کند

نظری پیشنهاد می‌کند: نمایندگان مجلس به این مهم اهتمام داشته و برای این که اثبات کنند آدم‌های دروغگو و تبعیض‌گری نیستند و برای این که اثبات کنند بدون پیش‌داوری و بدون غرض‌ورزی می‌خواهند تحقیق و تفحص را انجام بدهند، حتماً به ۲۰ سال اخیر مدیریت شهری ورود کنند و بنده هم به‌عنوان کسی که چهار سال در شهر تهران به‌عنوان نماینده مردم این شهر در شورای شهر مسئولیت داشتم، آمادگی این را دارم که هر جایی که واقعاً آگاهی یا اطلاعاتی دارم به عنوان شاهد حضور پیدا کنم و به دوستان کمک کنم که این مسیر تحقیق و تفحص آگاهانه‌تر و عادلانه‌تر پیش برود.

این عضو شورای شهر تهران با تاکید بر این که قطعاً در دوران آقای حناچی تخلفاتی در شهر تهران وجود داشته و به هر حال ورود دستگاه‌های مختلف نظارتی هم تا اینجا این اتفاق ناگوار را تأیید می‌کند؛ گفت: همین موضوع را می‌شود به اسلاف آقای حناچی هم تعمیم داد و طبیعتاً در دوران البته کوتاه آقایان نجفی و افشانی، ما شاهد این موضوع نبودیم ولی در دوره‌ آقای قالیباف هم شاهد این بودیم که با بعضی از مدیران شهرداری برخورد شد، در رأس آنها قائم‌مقام آقای قالیباف که همچنان در زندان به سر می‌برد و این نشان می‌دهد که شهرداری در هیچ دوره‌ای مصون از خطا و اشتباه نبوده و همین مهم هم ما را بیشتر به این اهتمام وامی‌دارد که اگر بنا داریم تحقیق و تفحصی انجام بدهیم، آن را شفاف، صریح و عادلانه در دو دهه‌ اخیر بررسی کنیم و جزئیات را به تمام مردم گزارش بدهیم.

نظری معتقد است: بعضی نمایندگان مجلس به دنبال سیاسی‌کاری هستند و گاهی این صحبت‌ها برای فرافکنی مطرح می‌شود و معتقدم اثبات این که حرف بنده اشتباه هست، این است که به جای چهار سال به بیست سال اخیر توجه بشود و تاکید هم می‌کنم بنده هم آمادگی همه نوع همکاری را دارم برای این که این تخلفات روشن‌تر بشود و به مردم گزارش داده بشود.

زمامداری حناچی در شهرداری را قابل‌ دفاع نمی‌دانم

این عضو شورای شهر تهران اضافه می‌کند: شخصاً به هیچ وجه دوره زمامداری آقای حناچی در شهرداری تهران را قابل‌ دفاع نمی‌دانم و معتقدم که اشتباهات و اشکالات زیادی داشته و دارد و حتماً در ادامه پس از پایان دوره‌ پنجم در مورد جزئیات این نواقص و مشکلات بیشتر هم صحبت خواهم کرد. از شخص آقای حناچی و بعضی از معاونین آقای حناچی موضوعاتی هست که حتماً مطرح خواهم کرد.

وی می‌گوید: انتظار از نمایندگان مردم این است که به این توجه نکنند که چه کسی شهردار تهران بوده و در زمان او تخلف شده بلکه به این توجه کنند که کجا حقی از مردم ضایع شده و این را در طول سال‌های مختلف بررسی کنند و همین نظارت دقیق را نسبت به دوره‌ ششم مدیریت شهری هم ان‌شاء‌الله داشته باشند.

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص استخدام‌های دقیقه ۹۰ و قله‌های ورودی نیروی انسانی در پایان هر دوره از مدیریت شهری به شهرداری هم توضیح می‌دهد: اصلاً هیچ قله ورودی در شورای پنجم وجود ندارد. در دوره پنجم مدیریت شهری ما هیچ قله ورود نیروی انسانی نداریم و تنها مقطعی که تعداد قابل‌توجهی نیرو همزمان با هم وارد شدند، زمانی بود که با آزمون برگزارشده تعدادی به‌عنوان دستیار به سیستم مدیریت شهری اضافه شدند.

اندازه ماه‌های پایانی قالیباف هم نیرو وارد شهرداری نکردیم

نظری ادامه می‌دهد: اتفاقاً این یکی از نقاط انتقاد شخص بنده به آقای حناچی است که به حکم شورا به طور کامل عمل نکرد و نیروهایی که تعدیل کرد با وجودی که می‌توانست نیمی از آنها را به عنوان نیروی جدید مجدداً در شهرداری به کار بگیرد، اما این کار را نکرد و شاید کل جذب‌شده‌های دوره پنجم مدیریت شهری اندازه کسانی که آقای قالیباف در ماه‌های پایانی هم جذب کرد نباشند.

وی می‌گوید: از این نظر هم کاملاً سیاسی‌کاری شده و فرافکنی می‌شود. من یک بار هم در صحن شورا این را عرض کردم که ترجمه صحبت غوغاسالارانی که این روزها دارند خودشان را به دروغ مدافع حقوق ملت جلوه می‌دهند این است که شما جذب نکنید تا ما بیاییم و رفقای خودمان را سر کار بیاوریم. لذا من تاکید می‌کنم که این اتفاق نشده و با تأسف هم می‌گویم که این اتفاق نشده و معتقدم که اتفاقاً باید خون جدیدی در رگ‌های مدیریت شهری در دوره‌ پنجم جریان پیدا می‌کرد که این اتفاقاً با سوء‌تدبیر و با بزدلی و محافظه‌کاری بعضی از مدیران دوره پنجم به وقوع نپیوست.

در بررسی تخلفات با یک چشم نگاه شود

زهرا صدر اعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت و محیط زیست شورای شهر تهران در این رابطه به خبرنگار ایمنا می‌گوید: تخلف در هر زمانی توسط هر فردی و در هر شرایطی، غیرمجاز است و باید با متخلف برخورد شود. باید همواره قبح تخلف وجود داشته باشد و هیچ کسی مصون از این نیست که مجاز به تخلف کردن باشد.

وی ادامه می‌دهد: من به سهم خودم از هر نوع تحقیق و تفحصی استقبال می‌کنم که در ارتباط با مدیران و همه دست‌اندرکاران انجام شود و امیدوار هستم که مجلس نقش نظارتی خود را نسبت به همه اعمال کند و فقط برای یک جای خاص و یک گروه خاص نباشد و به معنای واقعی هم بر عملکرد مدیران و دست‌اندرکاران و هم برای مجلسیان ناظر باشد.

صدر اعظم نوری با بیان این که در انجام تحقیق و تفحص افراد پاکدست و سالم و افراد غیر آن شناخته می‌شوند و برای همین از این موضوع استقبال می‌کنیم می‌گوید: امیدوار هستم که تحقیق و تفحص‌هایی که در شورا به تصویب رسیده، توسط مرجع قضائی و ریاست قوه قضائیه که از شفافیت و جلوگیری از تخلف استقبال می‌کنند مورد رسیدگی قرار گیرد و به جد در دستور قرار داده شود و منع رسیدگی و منع تعقیب داده نشود.

وی در خصوص این که مجلس کنونی زمانی که آغاز به کار کرد، تحقیق و تفحص از شهرداری دوره سابق را کنار گذشت هم توضیح می‌دهد: بهتر است که به همه با یک چشم نگاه بشود و در بررسی تخلفات و رسیدگی به تحقیق و تفحص، خودی و غیرخودی نشود.

نظر شما