شناسهٔ خبر: 48563578 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیستان و بلوچستان در روزگار کرونایی

زاهدان- ایرنا- کرونا با آمار مبتلایان و مرگ و میر بالا همچنان در سیستان و بلوچستان جولان می‌دهد و در این روزگار کرونایی مردم، مسوولان و همه‌ی نهادهای دست اندرکار برای بهبود اوضاع این استان تلاش می‌کنند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا روزگار؛ روزگار کرونا و تاخت و تاز بی رقیبش است روزگاری بی رحم که جان به آسانی از دست می‌رود و انسان‌ها برای دور بودن و نبود در کنار هم تشویق می‌شوند روزگاری با اقتضائات خاص و شرایطی متفاوت در تاریخی که پایان ندارد درد و رنجش و امید بشر را به هر آنچه علم زمینی و دانش موجود کم رنگ کرده، در این روزگار و حال و احوالش سیستان و بلوچستان در گذر از روزهای حساس تاریخ خود است روزهایی که در وصفش نوشته خواهد شد: کرونا امان نمی‌داد و جان‌ها می‌ستاند.

 این که چه بر سر مردمان سیستان و بلوچستان در روزگار کرونا آمده و یا اینکه چه همت‌ها و تلاش‌هایی برای نبرد با کرونا شده و می‌شود و هزاران رویداد و اتفاق از واکسیناسیون گسترده مردم گرفته تا پای کار بودن دولتی‌ها، غیر دولتی‌ها، نظامی‌ها و خیران همه و همه بخشی از  وضعیت این استان در روزگار کرونا است.

 مردمان سیستان و بلوچستان و نبرد با کرونا

سیستان و بلوچستان در روزگار کرونایی

نبرد سخت و نفسگیر با کرونا در سیستان و بلوچستان نیز این روزها با شدت دنبال می‌شود نبردی که در آن سلاح اول و آخر همه مردم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و زیر مجموعه‌ای وسیع از مفاهیم بهداشتی مثل ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی است.

در فضای این نبرد سخت با کرونا حال و هوای شهر هم تفاوت‌های زیادی کرده نه دیگر چهارراه رسولی آن چهار راه سابق است و نه خیابان دانشگاه شور و نشاط جوان‌گونه قبلش را دارد حضور مردم هم در خیابان‌ها تک و توک و با احتیاط شده در این شرایط بعد از کمی قدم زدن در خیابان دانشگاه محمد سالاری مرد جوان زاهدانی را دیدم که از روزهایی کرونایی سیستان و بلوچستان می‌گوید: کرونای لعنتی زندگی برای کسی نگذاشته من شغل آزاد دارم و خیلی از این موضوع ضرر کردم.

او آهی کشید و ادامه داد: مطمئنا با واکسیناسیون طی روزهای آینده شرایط کرونایی سیستان و بلوچستان بهتر خواهد شد و به شرایط عادی بر می‌گردیم.

اسما شه‌بخش که برای خرید به یک فروشگاه زنجیره‌ای آمده نیز می‌گوید: به نظرم رعایت پروتکل‌های بهداشتی خیلی در زاهدان بهتر شده شما اگر خودتان هم دقت کنید می‌بینید چقدر همه جا خلوت است.

وی ادامه داد: هر چند خیلی‌ها دیر به فکر رعایت پروتکل‌ها و ماسک و اینا افتادند ولی باز هم به بهبود شرایط استانمان کمک خواهد کرد.

محمد ریگی هم که بر روی نیمکت کنار خیابان دانشگاه نشسته و عبور ماشین‌ها را مرور می‌کند می‌گوید: بد روزایی هست دیگر نه مردم و نه شهر چهره سابقشان را ندارند روزگاری همین خیابان دانشگاه پر بود از جوانان پر شور و نشاط و دانشجوهای شهرهای مختلف اما الان...

او ادامه داد: این ماسک و اینا خیلی خوبه ولی لازمه‌اش اینه همه رعایت کنند نه اینکه یکی بزنه و یکی نزنه البته بیشتر مشکل مردم مهمانی گرفتن‌هاست که کم و بیش با وجود شرایط  سیستان و بلوچستان وجود دارد.

بعد از گذر از خیابان‌ها و دیدن حال مردمان سیستان و بلوچستان در روزگار کرونا سری هم بیمارستان‌های شهر زاهدان زدیم، صفیه میر که ماسک به صورت و چادر به سر در جلوی بیمارستان بوعلی زاهدان ایستاده از مادر بستری‌اش در این بیمارستان می‌گوید: مادرم به دلیل کرونا بستری است روزهای خیلی سختی بر خانواده ما می‌گذرد اگر خودم این بیماری را داشتم دردی نبود ولی طاقت ناراحتی عزیزانم را ندارم.

او ادامه داد: علت کرونای مادرم چند مهمانی و دورهمی بود که به دلیل رودربایستی با فامیل‌ها در آن مکان‌ها حاضر و گرفتار شد.

رضا هراتی نیز مرد میانسالی است که به داروخانه مراجعه کرده و می‌گوید: همسرم کرونا گرفته و در بخش عفونی بیمارستان امام علی بستری است و این روزها به اندازه ۱۰۰ سال به همه ماگذشته است.

او که اشک دایره چشمانش را پر کرده ادامه داد: ان شالله با واکسیناسیون و این همه توجهی که به سیستان و بلوچستان می‌شود اوضاع خیلی زود خوب شود ولی ما همچنان باید ماسک بزنیم و رعایت کنیم چون این کرونا به این راحتی‌ها دست‌بردار نیست.

دست یاری همگان در روزگار کرونا برای مردم سیستان و بلوچستان

سیستان و بلوچستان در روزگار کرونایی

سپاه و اقداماتش:

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی زاهدان گفت: نیروهای جهادگر بهداشت و درمان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رسالت و تعهد خود را در قبال سلامت با حضور در سیستان و بلوچستان در کف اخلاص گذاشتند.

دکتر سید محمد هاشمی شهری افزود: سپاه و بسیج خدمات بسیار ارزشمند و تاثیرگذاری را در حوزه بهداشت درمان بویژه در امر مبارزه و مقابله با ویروس کرونا ارائه داده‌اند.

وی ادامه داد: حادثه خیز بودن سیستان و بلوچستان سبب شد در سال‌های گذشته سپاه پاسداران اقدام به ایجاد بیمارستان صحرایی در این استان کند و با در اختیار داشتن انواع تجهیزات درمانی نقش درمانی را به خوبی ایفا کرد و تاثیر بسیار زیادی در کاهش تلفات داشت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان بیان کرد: وجود مراکز درمانی پیشرفته به تنهایی نمی‌تواند تاثیرگذار باشد بلکه داشتن نیروهای متخصص و ماهر می‌تواند در کنار زیرساخت‌های مطلوب منجر به ارائه خدمات بهداشتی درمانی مطلوب شود. 

وی گفت: اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی سپاه در سیستان و بلوچستان در شناسایی زودهنگام بیماران کرونایی و قطع زنجیره انتقال بسیار تاثیرگذار بوده است.

 ارتش و حفاظت‌هایش:

سیستان و بلوچستان در روزگار کرونایی

سیستان و بلوچستان هم از حضور نیروهای نظامی در بحران‌های گوناگون بی نصیب نمانده آن زمان که سیل خانه‌های مردم را محاصره یا زمانی که حرف حفاظت از مرزهای شرقی و اقدامات محرومیت‌زدایی بود ارتش با تمام قوا در کنار مردم محروم این خطه جانفشانی می‌کرد.

بار دیگر ارتش به میدان آمده، میدانی برای حفاظت از جان مردم سیستان و بلوچستان که عزیزان زیادی را در پیک جدید کرونا از دست داده و مبتلایان زیادی داشته‌ است.

فرمانده کل ارتش با صدور دستوری به امیر سرتیپ حیدری فرمانده نیروی زمینی و فرمانده میدانی مبارزه با کرونا در ارتش، ضرورت حضور گسترده‌تر و تسریع در امدادرسانی به مردم سیستان و بلوچستان را ابلاغ کرد.

پیش از این دستور یگان‍‌های ارتش در حوادث و مشکلات پیش آمده برای این منطقه با احداث بیمارستان‍‌های سیار صحرایی، کمک‌رسانی در سیل و دیگر حوادث، در خدمت مردم سیستان و بلوچستان بوده‌اند که با این دستور، اقدامات تکمیلی و ویژه‌ای برای کمک به مردم  در این استان شکل گرفت.

فرمانده دانشکده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی گفت: عملیات احداث دومین بیمارستان مجهز دائمی تنفسی ارتش در سیستان و بلوچستان در خاش شروع شده و با سرعت در حال تجهیز و آماده شدن است.

سرهنگ خلبان ولی رحمانی اظهارداشت: تقاضای مسوولان بهداشتی و درمانی سیستان و بلوچستان و تاکید کارشناسان مبنی بر نیاز خاش و مردم شریف این خطه ارزشمند میهن اسلامی به امکانات تکمیلی جهت مقابله با ویروس منحوس کرونا ارتش به خدمت این بزرگواران شتافت.

وی ادامه داد: بر اساس تصمیم و تاکید فرمانده نیروی زمینی ارتش برای راه‌اندازی دومین بیمارستان کرونایی نیروی زمینی محوری ارتش در سیستان و بلوچستان؛ این بیمارستان در خاش در حال احداث است.

فرمانده دانشکده هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی گفت: پس از جانمایی این بیمارستان در خاش، عوامل محیطی در منطقه مورد توجه ویژه قرار گرفت و تصمیم بر آن شد که بیمارستان این شهرستان نیز همانند بیمارستان احداثی در زاهدان با سازه مستحکم و دایمی بنا شود تا ضمن قابلیت استفاده همیشگی از این بیمارستان در برابر عوامل طبیعی مانند بادهای‌شدید، گردو خاک، گرما و سرما  مقاوم و کار آمد باشد.
وی تصریح کرد: اقدامات برای محوطه سازی مناسب و آسفالت و دیوارکشی همزمان با ساخت بیمارستان در حال انجام است تا بیمارستانی با کیفیت و کارآیی بیمارستان اجرا شده ارتش در زاهدان را در سریع ترین زمان ممکن برای خدمت به مردم خاش به بهره‌برداری برسانیم.
سرهنگ خلبان رحمانی گفت: پایش روز به روز تلاش‌ها و نیز هدایت عملیات خدمتِ نیروهای ارتش در منطقه سیستان و بلوچستان توسط امیرسرتیپ کیومرث حیدری، فرمانده نیروی زمینی ارتش انجام می‌شود و این امر باعث انتشار خبرهای خوبی در روزهای آینده برای خدمت به مردم نجیب و قهرمان این استان خواهد شد.

 اقدامات وزارت بهداشت از درمان رایگان کرونایی‌ها تا  واکسیناسیون مردم

سیستان و بلوچستان در روزگار کرونایی

با ایجاد و تداوم شرایط بحرانی کرونا در سیستان و بلوچستان، این استان در مرکز توجه وزارت بهداشت و همچنین سایر نهادها و ارگان‌های خدمات‌رسان قرار گرفته است و نشان از بسیج همگانی مردم و مسوولان برای بازگرداندن شرایط به حالت عادی دارد.

سیری که نزولی نمی‌شود

مدیرکل دفتر مدیریت بحران سیستان و بلوچستان گفت: از نظر کرونا استان در شرایط تثبیت‌ شده‌ای از جهت آمار مبتلایان به این ویروس هستیم اما نمی‌توانیم بگوییم در وضعیت نزولی ۱۰۰ درصد قرار داریم

علیرضا شهرکی افزود: با همراهی مردم و مراقبت همگانی آمار بستری‌های کرونا در سیستان و بلوچستان رو به کاهش  و تلفات جانی کمتر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: عادی‌انگاری و سهل‌انگاری در رعایت اصول بهداشتی و عدم رعایت پروتکل‌ها از سوی مردم علت اصلی شیوع گسترده ویروس کرونا در سیستان و بلوچستان است.

روزگار کرونایی سیستان و بلوچستان با تمام اتفاقاتش خواهد گذشت همان‌گونه که در تاریخ این سرزمین بحران‌های مختلفی پشت سر گذاشته شد اما آنچه خواهد ماند و ثبت می‌شود در درجه اول مردم این استان‌اند که چگونه با رعایت‌هایشان با این ویروس جنگیدند و بعد از آن همت مسوولان مختلف است که پشت این استان را خالی نگذاشتند و از هیچ کاری دریغ نکردند.

نظر شما