شناسهٔ خبر: 48563157 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مطالبات محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد از دولت سیزدهم/ سایه آتش، مدیریت آب و بحران زباله

سایه آتش مدیریت آب و بحران زباله از چالش های پیش روی دولت سیزدهم در استان است .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، هادی سینایی فعال محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد طی یادداشتی به مطالبات محیط زیست از دولت سیزدهم اشاره و آورده؛ اقدامات سخت افزاری، نرم‌افزاری، بودجه و نیرو متناسب با سرمایه‌های جنگلی و ملی در استانی که یک درصد از خاک کشور را تشکیل می‌دهد اما  در همین وسعت کم 15 درصد از جنگل‌های زاگرس، 20 درصد گونه‌های گیاهی و 10 درصد منابع آب شیرین کشور را تولید می‌کند نیاز است. وجود سایه آتش،  مدیریت آب و بحران زباله از چالش‌های پیش روی دولت سیزدهم در استان است .

وی در ادامه این یادداشت آورده؛ همزمان با نزدیک شدن به شروع کار دولت سیزدهم ، مطالبات زیست محیطی دوستداران طبیعت در کهگیلویه وبویراحمد و نگرانی‌های آنان از ادامه دار بودن سایه شوم آتش بر جنگل و مرتع که چند سالی است ، همزمان با شروع فصل گرما جا خوش کرده و حاضر نیست که به این زودی رخت بر بندد ، از نگرانی‌هایی است که دوستداران طبیعت از دولت جدید و تازه نفس مطالبه دارند .

 جمهوری اسلامی ایران تنها و از محدود کشورهایی است که حفاظت از محیط زیست را در قانون اساسی خود به یک اصل تبدیل کرده است، در جمهوری اسلامی ایران حفاظت از محیط زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند وظیفه عمومی تلقی می‌شود و تخریب آن ممنوع است .  (اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران ) .

کهگیلویه و بویراحمد یک درصد خاک، یک درصد جمعیت کشور ، ۱۰ درصد از منابع آب،  15 درصد از جنگل‌های زاگرس و 7 درصد از  14 میلیون هکتار از جنگل‌های طبیعی کشور را به خود اختصاص داده است، ضمن آنکه تامین کننده 10 درصد از منابع آبی  کشور است.

سزاوار نیست  در فصل بهار و تابستان ، سایه آتش را بر سر بلوط‌های 500 ساله‌ای که  هر درخت آن سالانه بین 50 تا 60 تن آلودگی را در خود رسوب می‌کند و ارزش ریشه های 9 متری آن در عمق خاک به جهت تامین آب ،  بسیار بیشتر از چوب آن است در عرض کمتر از 20 دقیقه به تلی از خاکستر تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر رئیسی ، گرچه محیط زیست کهگیلویه وبویراحمد بعنوان یک دستگاه نظارتی حاکمیتی تمام تلاش خود را به کار گرفته تا مشکلات زیست محیطی استان مرتفع شود  اما حل بسیاری از این مشکلات از جمله آتش سوزی جنگل و مرتع ، بحران آب ، زباله و پسماند از توان استان خارج و در گرو تهعد دولت ها به حفظ محیط زیست و توجه دولتمردان پایتخت نشین است .

رئیس جمهور منتخب و انقلابی : گرچه دولت  یازدهم و دوازده تلاش‌های زیادی را برای رفع این مشکلات داشته است و جای بسی تقدیر است  اما انتظارات و توقعات از دولت سیزده به مراتب بیشتر بوده ، چرا که رسیدگی به مشکلات زیست محیطی استان در گرو توجه، تامین و  اقدامات سخت افزاری، نرم افزاری ، بودجه نیرو  و امکانات متناسب با سرمایه های ملی نسل های آینده در این استان بوده و نیازمند است یک بار و برای همیشه کمبودها در  هنگامه اطفاء حریق جنگل مرتفع شود.

جناب دکتر رئیسی،  نباید اجازه داد بلوط‌های ریشه دار کهگیلویه وبویراحمد، قربانی کمبودهایی شوند که چند سال اخیر بدلیل خشکسالی تبدیل به سریال‌های ادامه دار شده و نیازمند حل و فصل است .

به رئیس جمهور منتخب و محبوب یاد آور می‌شویم  اگر مشکلات  زیست محیطی  مرتفع نشود در آینده ای نه چندان دور شاهد وقوع  سیل ویرانگری خواهیم بود که اخیرا در ژاپن و آلمان خود را نشان داده است .

انتهای پیام/۸۲۰۲۴

نظر شما