شناسهٔ خبر: 48563134 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

راه‌های جلوگیری از حساسیت به بدلیجات

دلیل حساسیت می تواند فلزات مختلفی باشد که در بدلیجات مورد استفاده شما وجود دارند که یکی از مهم ترین آن ها نیکل است. فلز نیکل که به دلیل قیمت پایین و دوام بالا در بسیاری از بدلیجات استفاده می شود از شایع ترین فلز های آلرژی زا است. البته مواد غیر فلزی هم که در بدلیجات استفاده می شوند می توانند باعث حساسیت شوند. ازین نکته هم غافل نشویم که حساسیت های پوستی به بدلیجات در برخی افراد می تواند به خاطر کمبود روی یا کمبود برخی ویتامین ها مثل ویتامین آ و ویتامین های گروه ب در بدن باشد.

صاحب‌خبر -

استفاده از زیورآلات مختلف از موضوعاتی است که می توان گفت مورد علاقه بیشتر خانوم ها است و کمتر کسی را می توان پیدا کرد که علاقه چندانی به آن ها نداشته باشد و در این بین خرید بدلیجات از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. تنوع در مدل ها، جنس، رنگ ها، و همین طور مقرون به صرفه بودن آن در مقایسه با قیمت های بالای زیورآلات طلا از دلایلی است که علاقه مندان به استفاده از زیورآلات را به سمت خرید بدلیجات سوق می دهد.

یکی از مشکلاتی که ممکن است شمارا در استفاده از بدلیجات محدود کند و تبدیل به دردسری برای علاقه مندان استفاده از بدلیجات شود، حساسیت به بدلیجات است که در برخی افراد دیده می شود؛ اما جای نگرانی نیست راه هایی هست که میتوان با رعایت آن ها از شر این مشکل خلاص شد و با رعایت چندین نکته در هنگام استفاده و خرید بدلیجات از این حساسیت جلوگیری کرد.

اصلا چرا به بدلیجات حساسیت دارم ؟

حساسیت یکی از واکنش های بدن است، در واقع واکنش بدن، به چیزهایی که در اصل برای بدن ما بی خطرند اما سیستم ایمنی بدن آن ها را یک تهدید یا خطری برای سلامتی می بیند و نسبت به آن واکنش های دفاعی نشان می دهد که نتیجه اش میشود همان علائم حساسیت؛ علائمی مانند سوزش، خارش یا تغییر رنگ پوست در محل استفاده؛ این علائم می توانند شدید تر و البته در مواردی خطرناک و مرگ بار هم باشند مثل ایجاد مشکلات قلبی و تنفسی شدید که در این صورت باید فورا استفاده از آن بدلیجات را متوقف کرده و به دکتر مراجعه کنید.

 دلیل حساسیت می تواند فلزات مختلفی باشد که در بدلیجات مورد استفاده شما وجود دارند که یکی از مهم ترین آن ها نیکل است. فلز نیکل که به دلیل قیمت پایین و دوام بالا در بسیاری از بدلیجات استفاده می شود از شایع ترین فلز های آلرژی زا است. البته مواد غیر فلزی هم که در بدلیجات استفاده می شوند می توانند باعث حساسیت شوند. ازین نکته هم غافل نشویم که حساسیت های پوستی به بدلیجات در برخی افراد می تواند به خاطر کمبود روی یا کمبود برخی ویتامین ها مثل ویتامین آ و ویتامین های گروه ب در بدن باشد.

از بدلیجات به درستی استفاده کنید

سعی کنید از بدلیجات به صورت موردی و موقتی استفاده کنید، استفاده دائم و روزانه از بدلیجات می تواند حساسیت شما را تشدید کند؛ همچنین از بدلیجاتی با سایز درست استفاده کنید. استفاده از بدلیجات تنگ یا محکم بستن آن ها می تواند باعث مشکلاتی مثل عدم جریان هوا و فشار زیاد روی اعصاب و رگ ها شود که علاوه بر حساسیت ممکن است مشکلات بیشتر و خطرناک تری برای شما به وجود بیاورد.

از بدلیجات استیل استفاده کنید

توجه به جنس بدلیجاتی که می خرید از مواردی است که می تواند مشکل حساسیت شما را تا حد زیادی برطرف کند؛ از گزینه های متنوع پیش روی تان استیل می تواند انتخاب خوبی باشد. بدلیجات استیل برای افرادی که به بدلیجات حساسیت دارند گزینه مناسبی است، چرا که استیل واکنش شیمیایی نمی-دهد و در واکنش با آب اکسید نمی شود، در نتیجه حتی در تماس با آب هم مشکلی برای شما به وجود نمی آورد و یک انتخاب ارزان و جذاب است.

 بدلیجات ضد حساسیت یا کم حساسیت زا بخرید

یکی از راه های جلوگیری از حساسیت به بدلیجات توجه به این نکته قبل و هنگام خرید بدلیجات است. برای توجه به این نکته می توانید از فروشنده کمک و راهنمایی بگیرید یا به جعبه بدلیجات دقت کنید، عبارت زیر روی جعبه بدلیجات کم حساسیت زا وجود دارد:

Hypo-allergenic

قبل از استفاده از بدلیجات پوستتان را خشک کنید

قبل از استفاده حتما پوستتان را خشک کنید و بدلیجات را روی پوست مرطوب استفاده نکنید؛ هنگام شست و شو بدلیجاتی را که در معرض آب قرار می گیرند مثل دست بند یا انگشتر را از دستتان در بیاورید تا هم از سیاه شدن بدلیجات جلوگیری شود و هم احتمال حساسیت را کاهش دهد. هنگامی که روی پوست خیس یا مرطوب از بدلیجات استفاده می کنید، ممکن است بدلیجات با آب واکنش بدهد و اکسید شود، این اکسید شدگی باعث ایجاد حساسیت روی پوست شما می شود. همچنین بهتر است در زمان هایی که پوستتان بیشتر عرق می کند مثل روزهای گرم تابستان یا هنگام انجام فعالیت های ورزشی از بدلیجات کمتر استفاده کنید. با رعایت این نکته ساده تا حد زیادی می توانید از حساسیت زایی بدلیجات جلوگیری کنید البته اگر جزء دسته ای باشید که حساسیت آن ها به دلیل اکسید شدگی فلزات است.

یک لایه محافظ ایجاد کنید

شما می توانید برای جلوگیری از حساسیت پوستی به بدلیجات از یک راه حل ساده استفاده کنید: بین محل تماس پوستتان با بدلیجات یک سد ایجاد کنید! اجرای این کار بسیار ساده است کافیست از کمی کرم مروطوب کننده روی پوستتان استفاده کنید تا مانند سدی بین پوست شما و بدلیجات قرار بگیرد و مانع از ایجاد حساسیت شود؛ اگر این روش برای شما پاسخگو نبود، می توانید از روش مطمئن تری استفاده کنید : لاک یا برق ناخن؛ برای این کار باید آن قسمت از بدلیجات که با پوستتان در تماس است را با لاک یا برق ناخن بپوشانید تا مانع از تماس بدلیجات با پوست شود.

بدلیجات کهنه را نو کنید

چگونه بدلیجات را براق کنیم؟ این سئوال احتمالا برای بسیاری از شما پیش آمده است. بدلیجات یک لایه محافظ دارند که با گذر زمان از بین می رود. هنگامی که این لایه محافظ از بین می رود حساسیت زایی آن ها برای پوست شما بیشتر است. خرید بدلیجات نو اولین گزینه ای است که در برابر این مشکل به ذهن ما می رسد و ممکن است برای کسانی که به بدلیجات قدیمی خود علاقه خاصی دارند گزینه ناراحت کننده ای باشد. اما یک راه حل دیگر هم وجود دارد شما می توانید بدلیجات قدیمی خودتان را آبکاری کنید! برای این کار باید به سازنده بدلیجات خود یا مراکز آبکاری بدلیجات سر بزنید.

و چند راهکار دیگر...

  • از بدلیجات بدون فلز استفاده کنید.
  • از بدلیجاتی با درصد نیکل پایین استفاده کنید.
  • در محل استفاده از بدلیجات از عطر و مواد آرایشی استفاده نکنید یا کمتر استفاده کنید.
  • بدلیجات خود را هر چند وقت یک بار تمیز کنید تا عوامل بیمای زا و میکروب ها در سطح آن ها تجمع پیدا نکند.

نظر شما