شناسهٔ خبر: 48561680 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

طرح مجلس برای مانع‌زدایی از صنعت برق/ وزارت نیرو مکلف به ارائه برق مازاد ‌نیروگاه‌ها ‌در بورس انرژی شد

گروه استان‌ها ـ عضو کمیسیون انرژی مجلس از به صدا درآمدن زنگ خطر برای کمبود سوخت در نیروگاه‌ها خبر داد و گفت: زمستان نیز با خاموشی‌های برق مواجه می‌شویم.

صاحب‌خبر -

«پرویز محمدنژاد» در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت، درباره ساز و کار طرح «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق» برای کاهش خاموشی‌ها اظهار داشت: این طرح در 16 ماده در کمیسیون انرژی مجلس مطرح و به مجلس ارائه شد و در صحن مجلس رأی آورد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه در جلسه 5 مردادماه کلیات این طرح در کمیسیون انرژی مورد بررسی قرار گرفت گفت: از آن جایی که خدمات برق برای حوزه صنایع، کشاورزی و همه مصرف‌کنندگانی که از این خدمات بهره‌گیری می‌کنند مهم است باید توجه بیشتری به این حوزه داشته باشیم.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به اینکه خاموشی‌های مکرر باعث ایجاد مشکل در زندگی روزمره مصرف‌کنندگان شد افزود: سال گذشته در بهمن‌ماه و امسال در  فروردین، اردیبهشت و تابستان نیز مشکلاتی به وجود آمد و ما را بر آن داشت که ساز و کاری برای این مشکل بیاندیشیم.

عضو مجمع نمایندگان گیلان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به همین جهت طرح «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق» توسط اعضای کمیسیون انرژی مجلس مطرح شد و در آن موارد خوبی برای کاهش خاموشی‌ها در نظر گرفته شده است.

وی ابراز داشت: عمده مشکلاتی که وزارت نیرو با آن درگیر است مشکلات تقنینی است؛ یعنی قانون راهکار لازم برای برون‌رفت از برخی از موضوعاتی که دامن‌گیر وزارت نیرو برای خدمات‌رسانی است را نداشته و در طرح «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق» این مواد دیده شده است.

محمدنژاد عنوان داشت: از طرفی با توجه به نام‌گذاری امسال تحت عنوان «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها» که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شد باید این فرامین را مورد توجه قرار دهیم و کمیسیون انرژی به عنوان کمیسیون پیشتاز، برای حل مشکلات تولید برق وارد میدان شد.

وی با اشاره به ماده یک طرح «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق» گفت: یکی از موضوعات مهم این طرح کاهش تلفات و بهینه‌سازی مصرف برق با اولویت مصارفی چون کولرهای گازی و کاهش تلفات شبکه است تا بتوانیم حداقل یک درصد مصرف را کاهش داده و عایدی حاصل از آن را برابر ماده 12 قانون رفع موانع تولید و ارتقای نظام مالی کشور به سرمایه‌گذاران این طرح اِعطا کنیم.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ماده 2 و 3 طرح مذکور یکی از اولویت‌های نخست ما است افزود: بر اساس اعداد و ارقام، بنده از چند ماه گذشته این پیام را دادم که در زمستان امسال با مشکل برق روبه‌رو خواهیم بود چرا که با محدودیت سوخت نیروگاه‌ها مواجه هستیم.

محمدنژاد با تأکید بر اینکه لازمه حل این مسئله استفاده از سوخت جایگزین است عنوان کرد: گاز از خدمات اساسی زمستان برای مصرف‌کنندگان خانگی است و ما مکلف به پایدار نگه‌داشتن آن هستیم؛ قطعاً برای نیروگاه‌ها مانند سال‌های گذشته با کمبود سوخت گاز مواجه می‌شویم و چاره‌ای جز جایگزینی مازوت و گازوئیل نداریم.

رئیس کمیته نیرو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه بنده در جلسه 5 مردادماه این زنگ خطر را به صدا درآوردم که مخازن نیروگاه‌ها باید پر شود افزود: در این طرح به وزارت نفت تکلیف کردیم که تا آبان‌ماه مخازن خود را تکمیل کند و این کار ما را مطمئن می‌کند که در نبود گاز می‌توانیم از سوخت جایگزین استفاده کنیم.

 وی با اشاره به ماده 4 طرح «توسعه و مانع‌زدایی از صنعت برق» گفت: نیروگاه‌های تولید برق به ویژه بخش خصوصی همیشه با موضوع منابع مالی درگیر هستند و این امر سبب شده تا تمایل به تولید بیشتر نداشته باشند لذا در این طرح برای اینکه مشوقی برای آنها ایجاد کنیم مشترکین صنعتی را به تولید 10 هزار مگاوات برق تشویق کردیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: بر این اساس، وزارت نیرو را مکلف کردیم که از این صنایع برای تولید این مقدار حمایت کند و برق تولیدی آنها به شبکه عمومی منتقل و برق مازاد این نیروگاه‌ها نیز در بورس انرژی ارائه شود.

وی با بیان اینکه باید در حوزه عرضه و تقاضا تناسب ایجاد شود و لازمه آن ایجاد یک الگوی مصرف مناسب است ابراز داشت: این موضوع در صنعت برق، وزارت نیرو و توانیر، تحت عنوان مصارف پله‌ای خانگی مطرح بوده و هست لذا در این طرح به ساماندهی این موضوع پرداختیم.

محمدنژاد افزود: در این زمینه تبصره‌ای مطرح شد تا الگوی مصرف برق خانگی در هر شهرستان را برابر با هر سطحی که مصرف می‌شود تعیین کنیم؛ یعنی مشترکانی که در دوره مشابه سال قبل کمتر از آن مصرف کردند مشمول مشوّق شوند و آن‌هایی که بیش از الگوی مصرف یا برق یارانه‌ای مصرف دارند سهم یارانه را از آن خارج کنیم.

وی با اشاره به ماده 8 طرح مذکور افزود: این ماده مشمول مصارف بزرگ مانند مصارف صنعتی که بیش از یک مگاوات مصرف دارند اعم از مشترکان جدید و یا مشترکانی که می‌خواهند ظرفیت انشعاب موجود را به یک مگاوات و بیشتر افزایش دهند، می‌شود.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: براساس این طرح، مشترکان مذکور باید از خود نیروگاه‌ها گواهی ظرفیت نیروگاهی تهیه کنند تا اگر نتوانستیم در شبکه موجود، برق آنها را تهیه کنیم مکلف به ایجاد نیروگاه‌هایی تحت عنوان «دیزل ژنراتورها» شوند.

انتهای پیام/614/ش/؛

 

نظر شما