شناسهٔ خبر: 48561084 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

کارآفرینی با پرورش ماهی سردآبی در منطقه گرمسیری

هرچند ماهی قزل آلا در مناطق سردسیر کشور پرورش داده می‌شود اما یک جوان کارآفرین لاورخشتی با ایجاد دو استخر دومنظوره در منطقه گرمسیر کشور، موفق به پرورش ماهی سردآبی قزل آلا شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از لامرد، به اعتقاد کارشناسان و متخصصان در شرایط فعلی کشور، بهترین روش ایجاد اشتغال و حل مسئله بیکاری، توسعه و گسترش فرهنگ کارآفرینی در جامعه است. زیرا یکی از علل اصلی رشد نرخ بیکاری در کشور ما، توسعه نیافتگی فرهنگ کار و کارآفرینی در جامعه است و اینکه مردم و حتی تحصیلکرده ها و فرزندان خانواده های متمول هم به دنبال این هستند که از طریق بخش دولتی کسب و کاری برای خود ایجاد کنند.

خبرنگار فارس به سراغ یکی از جوانان کارآفرین روستای لاورخشت بخش اشکنان رفته است که عزم خود را جزم نمود و آستین کارآفرینی را بالا زد تا علاوه بر کسب درآمدزایی خوب، زمینه اشتغال چند جوان دیگر نیز فراهم نماید.

موسی اکبرنژاد متولد ۱۳۵۶ و دارای تحصیلات دیپلم ریاضی فیزیک است که با احداث استخر دومنظوره، پرورش ماهی سردآبی قزل آلا در روستای لاورخشت بخش اشکنان را آغاز نمود و نشان داد، خواستن توانستن است.

هرچند ماهی قزل آلا در مناطق سردسیر کشور پرورش داده می شود اما این جوان کارآفرین لاورخشتی با ایجاد دو استخر دومنظوره آن در منطقه گرمسیر کشور، موفق به پرورش ماهی سردآبی قزل آلا به وزن ۲ کیلوگرم شد و تولیدات خود را به بازار عرضه نمود.

استان فارس نیز با تولید رسمی بیش از ۴۰ میلیون قطعه ماهی قزل آلا از پیشگامان این ماهی سردآبی در کشور می باشد که برای اولین بار شهرستان لامرد نیز جز پرورش دهندگان این صنعت قرار گرفت و تا پایان تیر ماه بیش از ۶ تن ماهی قزل آلا به بازار فروش عرضه می شود.

این کارآفرین با انگیزه می گوید: با توجه به اینکه چاه آبی کم آب بود و زمین کشاورزی تا چاه فاصله داشت، به فکر ساخت یک استخر ذخیره آب افتادم چون قبلا به سپیدان رفته بودم و استخرپرورش ماهی قزل آلا را دیده بودم به این فکر افتادم با ساخت این استخر، ماهی هم داخل آن پرورش بدهم .

اکبرنژاد بیان می کند: با مراجعه به جهاد کشاورزی لامرد و طی صحبت با مدیریت جهاد کشاورزی قرار شد با هماهنگی شیلات بازدیدی از استخر داشته  باشند و پس از آنجام بازدید دو کارشناس شیلات اعلام نمودند، ماهی قزل آلا آن هم در شهرستان لامرد که در طول سال معمولا جز گرم ترین نقطه کشور است اصلا امکان پذیر نیست، من به کارشناسان شیلات گفتم تمام تحقیقاتم را انجام داده ام  و تعدادی ماهی به صورت آزمایشی با هزینه خودم تهیه و حمل می کنم و در داخل استخر می ریزم.

پیش پای کارآفرینان سنگ‌اندازی نکنید

این فعال اقتصاد مقاومتی ادامه می دهد: به روستای شش پیر شهرستان سپیدان رفتم و مقداری ماهی خریداری  و داخل استخر ریختم و بعد از چند روز که ماهی ها در سلامت کامل بودند، عکس و فیلم گرفتم و برای کارشناسان شیلات شهرستان و استان فرستادم که آنها تعجب کردند و برای بازدید آمدند.

وی اظهار می دارد: وقتی برای ماهی ها غذا ریختند و ماهی ها غذا را می گرفتند، از پرورش ماهی قزل آلا خشنود شدند و من به آنان گفتم به فکر پرورش ماهی خاویار نیز هستم.

اکبرنژاد گفت: بعد از تحقیقات و سر زدن به مزرعه های مختلف پرورش ماهی خاویاری، از همه گونه ماهی خاویاری خریداری و حمل کردیم و در استخر دیگر ریختیم و بعد از چند روز دیدم ماهی ها در سلامت کامل می باشند،  که باز هم کارشناسان شیلات جهت بازدید آمدند و مشاهده نمودند که اندازه ماهی قزل آلا و ماهی خاویار، در استخر من از سپیدان و مناطق دیگر نیز بیشتر بود.

این جوان کارآفرین خاطرنشان کرد: گنجایش پرورش ماهی در استخر من خیلی زیاد است ولی حداقل ها را رعایت می کنم چون مشکل برق دارم و فعلا برق موقت از گاوداری گرفتم .

وی با بیان اینکه بازار فروش ماهی قزل آلا خوب است و پس از رشد کافی آنان، روانه بازار و شرکت های بسته بندی در شیراز می کنیم بیان داشت: از مسئولین انتظار دارم که اگر سرمایه گذار یا کارآفرینی، طرح و ایده دارد، بگذارید طرح خود را انجام دهد و اینقدر آن کارآفرین را معطل استعلام و صدور مجوز نکنید تا زمینه اشتغال زایی زودتر جوانان فراهم شود.

انتهای پیام/س/خ

نظر شما