شناسهٔ خبر: 48560805 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

از سال ۱۳۹۲ تاکنون

۹۲۸ کودک کار در خوزستان از خدمات حمایتی بهزیستی بهره‌مند شدند

اهواز - ایرنا - معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان با بیان اینکه کودکان کار به دلیل مشکل اقتصادی و آسیب پذیر بودن خانواده مجبور به کار کردن در اماکن مختلف هستند گفت:۹۲۸ کودک کار در خوزستان از زمان اجرای طرح حمایتی کودک و خانواده از سال ۹۲ تاکنون از خدمات حمایتی بهزیستی بهره‌مند شدند.

صاحب‌خبر -

محمدرضا عباسی چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تشریح طرح مراکز آموزشی و حمایتی کودک و خانواده از سال ۹۲ تاکنون که به منظور ساماندهی وضعیت کودکان کار اجرا شده است افزود: این تعداد کودک کار در رده سنی ۹ تا ۱۸ سال شامل ۲۱ دخترو ۹۰۷ پسر بوده که شناسایی و جذب شدند ضمن اینکه از این تعداد ۴۳۵ کودک کار در شهر اهواز از خدمات حمایتی آموزشی ،روانی و اجتماعی ،مددکاری ، مشاوره و اقامت دراین مراکز بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته ۸۹ کودک کار در استان خوزستان از سوی بهزیستی و مراکزآموزشی و حمایتی شناسایی و ساماندهی شده و ازخدمات تخصصی بهره مند شدند افزود: با اجرای این طرح حمایتی از سوی بهزیستی در هشت سال گذشته تاکنون برای ۴۲۹ کودک پرونده اجتماعی تشکیل شده و ماهانه مستمری دریافت می کنند.

معاون اموراجتماعی بهزیستی خوزستان با اشاره به کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از کار و زندگی کودکان در خیابان بیان کرد: بهزیستی برای توانمند سازی کودکان کار و خانواده های آنها کمک هایی در قالب وام اشتغال زایی ، آموزش مهارت های کسب و کار و حرفه آموزی به کودکان و یکی از اعضای خانواده برای جایگزینی کار کودک و در راستای ایجاد شغل و کسب درآمد ارایه می کند.

وی خدمات ارایه شده به کودکان کار در مراکز حمایتی بهزیستی را شامل خدمات روانشناسی و مددکاری ،ارجاع به پزشک و دندانپزشک ، اهداء تبلت و برنامه‌های ورزشی و تفریحی همچنین برگزاری اردو در اوقات فراغت بیان کرد و گفت: دیگر خدمات حمایتی بهزیستی شامل کمک ودیعه مسکن، تعمیرو نوسازی مسکن، تهیه لوازم ضروی زندگی و تهیه سبد غذایی ماهانه می باشد.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان با اشاره به تداوم خدمات بهزیستی به کودکان کار در یک سال گذشته اظهار داشت : پرونده ۱۲ کودک کار از تعداد ۸۹ کودک کار شناسایی شده در سال گذشته در استان خوزستان به دلیل مشکلات بهداشتی و درمانی، تحصیلی و یا نداشتن شناسنامه در حال پیگیری و بررسی است.

وی به شناسایی ۱۶ کودک کار از اتباع خارجی در استان خوزستان اشاره کرد و گفت: از این تعداد سه نفر دارای مدارک هویتی بوده و در یکی از مراکز حمایتی تحت پوشش می باشند و خدمات دریافت می کنند و ۱۳ نفر دیگر نیز فاقد مدارک هویتی هستند.

معاون امور اجتماعی بهزیستی خوزستان با اشاره به ساماندهی و شناسایی کودکان کار با روش "اسکن عنبیه چشم" افزود: این طرح با عنوان برنامه اقدام و عمل یا طرح دوستدار کودک در ۱۱ استان کشور از جمله خوزستان شروع شده و اعتبار خرید دستگاه اسکن عنبیه نیز تامین شده و در اختیار مرکز مربوطه قرار می گیرد.

وی افزود: شناسایی کودکان کار از طریق اسکن عنبیه چشم اقدامی برای جلوگیری از بازگشت مجدد این کودکان به کار است.

بهزیستی خوزستان دارای ۶ مرکز حمایتی  است. ۲ مرکز در اهواز و در شهرستان های اندیمشک ، مسجدسلیمان، آبادان و دزفول نیز هر کدام یک مرکز در حال ارائه خدمت به کودکان کار می باشند.

کودکان کار به کودکان کارگری گفته می‌شود که به صورت مداوم و پایدار به خدمت گرفته می‌شوند، به طوری که این امر آن‌ها را در بیشتر اوقات از رفتن به مدرسه و تجربه دوران کودکی محروم می کند.

نظر شما