شناسهٔ خبر: 48560791 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران مطرح کرد

لزوم توجه به نیازسنجی صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی

زهرا عطارپور

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران با اشاره به مشکلات ناشی از قطعی برق و شیوع ویروس کرونا، گفت: صدور مجوز تأسیس اقامتگاه‌های بوم‌گردی مستلزم ملاحظات دقیق زیست‌محیطی، فرهنگی و توسعه پایدار است.

صاحب‌خبر -

صادق کاظمیان در گفت‌وگو با ایسنا درخصوص تاریخچه اقامتگاه‌های بوم‌گردی اظهار کرد: ایجاد و تأسیس اقامتگاه‌ها، دوره جدیدی در گردشگری ایران به وجود آورده است. باید گفت تأسیس اقامتگاه‌ها حدود ۱۵ سال پیش و در کویر مرکزی ایران آغاز شده و در ۵ یا ۶ سال گذشته نیز در خراسان رونق یافته است.

وی افزود: تاسیس اقامتگاه‌های بوم‌گردی  در خراسان به گونه‌ای پیش رفته است که در حال حاضر بیش از ۱۲۰ اقامتگاه بوم‌گردی در این استان وجود دارد که خوشبختانه این اقامتگاه‌ها جزء اقامتگاه‌های با کیفیت کشور به شمار می‌آیند.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران ادامه داد: با وجود اینکه توسعه‌ای در زمینه اقامتگاه‌ها صورت گرفته است، اما در شرایطی که ملاحظات دقیق زیست‌محیطی، فرهنگی و توسعه پایدار در این بخش رعایت نشود و امکان‌سنجی و نیازسنجی لازم در خصوص صدور مجوزهای آینده صورت نگیرد، قطعا از مسیر اولیه خود منحرف خواهد شد.

کاظمیان خاطرنشان کرد: در نتیجه اثربخشی توسعه نیازمند مراقبت تمام ارکان تصمیم‌گیرنده، فعالین حوزه گردشگری، اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و سایر نهادها است.

وی درخصوص تمایز میان هتل‌ها و اقامتگاه‌های بوم‌گردی بیان کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی در بافت تاریخی شهرها و روستاها ایجاد می‌شوند. مهمترین وجه تمایز اقامتگاه‌ها و هتل‌ها این است که مالک و مدیران اقامتگاه‌ها در این اماکن سکونت داشته و ارائه خدمت می‌کنند.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران اضافه کرد: لذا اقامتگاه‌های بوم‌گردی امکان تجربه‌ای متفاوت و زیست بومی را از طریق شیوه‌های مختف تغذیه، معماری‌، بافت تاریخی و طبیعی فراهم می‌آورند که این تجربه ممکن است در استان‌ها و شهرهای مختلف، متفاوت باشد.

کاظمیان با اشاره به شرایط اقامتگاه‌های بوم‌گردی پیش از شیوع ویروس کرونا عنوان کرد: اقامتگاه‌های بوم‌گردی قبل از شیوع ویروس کرونا نیز شرایط مناسبی نداشته و دارای ضریب اشغال بسیار پایینی بودند. به این ترتیب شیوع ویروس کرونا و مشکلات پیش از آن حدود دو سال است که اقامتگاه‌ها را دچار مشکلات و چالش‌های فراوانی کرده است، به گونه‌ای که به سبب محدودیت سفر و تعطیلی‌ها لطمه بسیار زیادی به این تأسیسات وارد شده است.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اکنون تنها برخی از اقامتگاه‌های بوم‌گردی استان فعال هستند و این در حالیست که قطعی برق نیز آسیب فراوانی ایجاد کرده است. در حال حاضر اغلب اقامتگاه‌ها مجهز به برق اضطراری و سیستم ژنراتور برق نیستند و هنگام خاموشی‌ها نتوانسته‌اند به خوبی خدمات ارائه دهند. از این رو گرمای هوا و قطعی برق به مدت چند ساعت، خسارات زیادی وارد کرده است که حل آن‌ها نیازمند حمایت جدی دستگاه‌های مرتبط با حوزه گردشگری است.

ظرفیت‌‍سنجی درست اقامتگاه‌های بوم‌گردی سبب تعامل فرهنگ‌ها خواهد شد

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران تصریح کرد: در واقع ظرفیت‌سنجی مناسب در اقامتگاه‌های بوم‌گردی سبب آشنایی و تعامل فرهنگ‌ها و جوامع می‌شود، همچنین سبب حفظ منابع و میراث طبیعی می‌شود و زمینه ارتباط بهتر مردم محلی با فرهنگ پیرامون آن‌ها را ایجاد می‌کند.

کاظمیان افزود: اقامتگاه‌های بوم‌گردی از طریق ارائه خدماتی مانند آموزش، فروش و ساخت صنایع‌دستی، اجرای نمایش و موسیقی، آیین‌های سنتی و بومی، تهیه غذا، نوشیدنی و معماری جاذبه‌های گردشگری ویژه‌ای ایجاد می‌کنند، به شکلی که می‌توان وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی را در تأسیسات اقامتگاه‌های بوم‌گردی متبلور ساخت؛ چراکه تاسیسات گردشگری علاوه براشتغال‌زایی و حفظ آثار و میراث فرهنگی، صنعت گردشگری را رونق بخشیده و صنایع‌دستی را به روش‌های گوناگون به بازدیدکنندگان عرضه و معرفی می‌کنند.

دبیر جامعه حرفه‌ای اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران اظهار کرد: اما متاسفانه به دلیل عدم رعایت ظرفیت‌سنجی و نیازسنجی مناسب در روستاها، مجوزهایی فراتر از ظرفیت این مناطق صادر شده که مشکلات و لطمه فراوانی برای سرمایه‌گذاران، محیط زیست و فرهنگ این مناطق ایجاد کرده است.

کاظمیان تشریح کرد: از این رو به نظر می‌رسد با آموزش مناسب گردشگران، مدیران و متولیان دولتی، فعالین حوزه گردشگری و متقاضیان این تأسیسات، این موضوع را مورد توجه قرار دهیم تا صدور مجوز اقامتگاه‌های بوم‌گردی بر اساس مطالعه و بررسی تمام ابعاد توسعه پایدار مانند محیط زیست، اقتصادی و فرهنگی صورت گیرد و واحدهای غیرقانونی نیز اجازه فعالیت نداشته باشند.

انتهای پیام

نظر شما