شناسهٔ خبر: 48560735 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آغاز برداشت بادام از باغ‌های نی‌ریز/هندوانه بیضاء صادراتی شد

خبرهایی از آغاز برداشت بادام از باغ‌های نی‌ریز، صادرات هندوانه بیضاء و برداشت پیاز از مزارع اقلید را در این بسته مرور خواهیم کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویدادهای خبری کوتاه امروز چهارشنبه ششم مردادماه سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید. 

پایان کاشت مکانیزه چغندر قند در ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان از پایان کشت ۳۰ هکتار چغندر قند به صورت مکانیزه در این شهرستان خبر داد.

سیدناصر حسینی تصریح کرد: در این مزارع از بذور اصلاح شده ایزابلا و شکوفا استفاده شده است که سازگاری خوبی با شرایط اقلیمی منطقه دارند.

او اظهار کرد: کاشت مکانیزه چغندر قند امکان عملیات تنک کردن، وجین علف‌های هرز به صورت مکانیکی و برداشت مکانیزه را فراهم می‌کند.

حسینی خرمی ابراز کرد: مقاومت در برابر استرس‌های آبی و امکان تغییر و افزایش دور آبیاری در زمان کم آبی از دیگر مزایای کشت این محصول استراتژیک است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان با بیان اینکه کشت چغندر قند در ارسنجان از اوایل فروردین ماه آغاز شده و برداشت محصول نیز در اواخر مهر ماه انجام می‌شود، گفت: متوسط برداشت محصول در این شهرستان ۷۰ تن در هکتار است و پیش بینی می‌شود ۲۱۰۰ تن چغندر قند از این مزارع برداشت شود.

این مقام مسئول بیان کرد: قرارداد خرید تضمینی چغندر قند از قرار کیلویی ۱۲۰۴۰ ریال با کارخانه قند مرودشت منعقد شده است.

آغاز برداشت بادام از باغ‌های نی‌ریز

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز گفت: برداشت محصول بادام از ۲۲۸۰ هکتار باغ‌های این شهرستان آغازشده است و تا نیمه اول شهریور ماه ادامه دارد.

علیرضا بصیری افزود: سطح بادام بارور دیم و آبی نی‌ریز، به‌ترتیب، ۱۵۰۰ و ۷۰۰ هکتار است که با متوسط برداشت ۰.۳ تن در هکتار بادام دیم و ۱.۵ تن در هکتار بادام آبی، در شرایط طبیعی، حدود ۱۵۰۰ تن محصول تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی می‌شود.

به‌گفته او؛ امسال به‌خاطر خسارت خشکسالی و سرمازدگی در بعضی نقاط شهرستان شاهد کاهش تولید، به‌میزان ۶۵۰ تن، هستیم که پیش بینی می‌شود در مجموع حدود ۸۵۰ تن محصول برداشت شود.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان نی‌ریز اضافه‌کرد: دیرگل، محلی، تونو، سوپرنوا، شکوفه تبریز، شاهرودی، ۷، ۸، ۱۰ و ۱۲ از مهمترین ارقام بادام در این شهرستان هستند.

پیش‌بینی برداشت ۲۳ هزار و ۵۰۰ تن انگور از تاکستان‌های بیضاء

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بیضاء از آغاز برداشت انگور از تاکستان‌های این شهرستان خبر داد و گفت: کار برداشت انگور از تیرماه ماه شروع شده است و تا اواسط آبان ماه نیز ادامه دارد.

منصور امیریان بیان کرد: کار برداشت از سطح ۱۵۷۰ هکتار تاکستان‌های دیم و آبی انگور شروع شد. پیش بینی می‌شود ۱۸ هزار و ۸۰۰ تن انگور از سطح این تاکستان‌ها برداشت و روانه بازار‌های استان و استان‌های همجوار شود.

او با بیان اینکه متوسط عملکرد در هر هکتار تاکستان بیضاء ۱۲ تن است، گفت: ارقام انگور کشت شده در شهرستان شامل، ریش بابا، عسکری، سمرقندی و رطبی است که جهت تازه خوری و تهیه کشمش، مویز، آبغوره، غوره خشک، پودر غوره و همچنین ترشی غوره مصرف دارد.

امیریان گفت: انگور و مویز سرشار از مواد معدنی، چون آهن، پتاسیم، کلسیم و "ویتامین‌های گروه ب" است. با توجه به کیفیت مطلوب تولید انگور در شهرستان و کم آب بر بودن، با تولید و فرآوری آن می‌تواند در راستای رسیدن به اهداف اقتصادی و اشتغالزایی حائز اهمیت باشد.

هندوانه بیضاء صادراتی شد

مدیر جهادکشاورزی شهرستان بیضاء از کشت و صادرات هندوانه برای نخستین بار خبر داد.

منصور امیریان گفت: امسال ۱۳۹ هکتار از اراضی کشاورزی شهرستان به کشت هندوانه اختصاص یافت.  

او بیان کرد: پیش بینی می‌شود تا پایان فصل برداشت بیش از ۸ هزار و ۳۰۰ تن هندوانه جمع آوری و روانه بازار‌های داخلی و صادرات به روسیه، سوریه وکشور‌های حوضحه خلیج فارس شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه متوسط عملکرد تولید هندوانه در هر هکتار ۶۰ تن است، افزود:  هندوانه کشت شده از ارقام اس جی گالاتا، B۳۲ و منارو بوده و از کیفیت مطلوب و بازار پسندی خوبی برخوردار است و خریداران بسیاری را جذب کرده است.

 امیریان تصریح کرد: علاوه بر درآمد زایی و بهبود معیشت کشاورزان، باعث اشتغال زایی ۱ هزار و ۶۰۰ نفر کارگر فصلی در سطح شهرستان بیضاء شده است.

او بیان کرد: جهت صرفه جویی و افزایش بهره وری آب همچنین کاهش مصرف سموم در شهرستان بیضاء کشت نشایی هندوانه انجام می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی بیضاء گفت: بر اساس تحقیقات خوردن یک برش هندوانه در طول روز میتواند تجمع کلسترول‌های بد را که موجب بیماری‌های قلبی میشوند، متوقف کند. لیکوپن موجود در هندوانه میزان ابتلا به سرطان را کاهش میدهد. هندوانه منبع غنی و طبیعی از سیترولین است سیترولین یک اسید آمینه ضروری برای حفظ فشار خون است. همچنین منبع خوبی از پتاسیم است که به عنوان یک ماده مغذی برای کاهش فشار خون بالا شناخته شده است.

پیش بینی برداشت ۷۶ هزار تن پیاز از مزارع اقلید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان اقلید گفت: برداشت پیاز از هزار و ۵۰۰ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود ۷۶ هزار تن از این محصول برداشت شود.

سیدعلی آقا میرطالبی افزود: برداشت این محصول از اواسط تیرماه آغاز می‌شود و تا اواخر تابستان ادامه دارد.

او متوسط برداشت پیاز در هر هکتار در اقلید را ۵۰ تن اعلام کرد و گفت: پیاز اقلید شامل ارقام سفید، قرمز و زرد است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان اقلید گفت: به دلیل مناسب بودن شرایط آب و هوایی شهرستان برای کشت این محصول، پیاز برداشت شده دارای کیفیت مطلوب و از بازارپسندی بالایی برخوردار است.

میرطالبی افزود: با توجه به کشت نشایی این محصول در شهرستان، در فصل کاشت و برداشت حدود ۱۰۰ هزار نفر روز کارگر بصورت فصلی مشغول به کار می‌شوند که نقش مهمی در اشتغال فصلی مردم شهرستان دارد.

شهرستان اقلید با دارا بودن دشت‌های حاصلخیز نمدان، بکان و آسپاس از قطب‌های کشاورزی در استان فارس محسوب می‌شود.

برداشت سیر در شهرستان آباده

مسئول دفتر جهاد کشاورزی کلوان گفت: امسال ۲۵ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه به کشت محصول سیر اختصاص یافته است.

ضرغام شمشیری افزود: متوسط برداشت سیر ۱۵ تن در هر هکتار است و پیش بینی می‌شود امسال ۳۷۵ تن محصل برداشت و روانه بازار شود.

مسئول دفتر ترویج جهاد کشاورزی کلوان گفت: با توجه به آب و هوای سرد و خنک منطقه کلوان، سیر تولیدی این منطقه از طعم و عطر دلنشینی برخوردار است.

برداشت سیر در منطقه کلوان آباده تا اواخر مرداد ماه ادامه خواهد داشت.منطقه کلوان در ۳۳ کیلومتری دهستان خسروشیرین قرار دارد و ۶۵ کیلومتر با مرکز شهرستان آباده فاصله دارد.

خسارت میلیاردی سیل وتوفان به کشاورزان خنج

کارشناس مسئول طرح وبرنامه مدیریت جهاد کشاورزی خنج شهرستان خنج گفت: طوفان وسیل اخیر باعث ریزش ثمرات خرما ومرکبات ۳۵۰ اصله در خت نخل شد.

پورحمزه با بیان اینکه در این توفان بیش از صد اصله درخت مرکبات نیز از ریشه کنده شد، افزود: بر اثر برخورد صاعقه ۵ درخت نخل آتش گرفت و ۵۰۰ هکتار از مزارع کنجد صددر صد آسیب دید.

این مقام مسئوب با اشاره به اینکه در بیش از ۶۰۰ هکتار از مزارع به کانال‌های آبیاری خسارت وارد شد، گفت: این خسارات بیش از ۲۵۲ میلیارد تومانی برآورد شده است.

پیش بینی تولید بیش از ۴٠٠ تن بادام در باغ‌های سروستان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سروستان از پیش بینی تولید بیش از ۴٠٠ تن بادام در باغ‌های این شهرستان خبر داد و گفت: بادام در سطح ۴١١ هکتار در این شهرستان در حال برداشت است.

سهراب عاشوری اظهار کرد: برداشت بادام از اول مرداد ماه آغاز شده است و تا پایان مرداد ماه ادامه دارد.

او افزود: رقم بادام کشت شده در سطح شهرستان رقم بادام سنگی است.

انتهای پیام/ 

نظر شما